“Misleidende” vraagprijzen i.c.m. opbieden op HF Horlogemarkt

Voorbeeld uit de praktijk:

Ik zie op de HF horlogemarkt een mooi horloge aangeboden voor €2100. Ik weet dat de marktwaarde hoger ligt dan deze prijs, maar koper biedt het horloge zelf aan voor deze prijs in zijn topic dus misschien heeft hij een goede reden en wenst een snelle verkoop.

Ik stuur een PB met de vraag of het horloge nog beschikbaar is, en vraag of er veel animo is gezien de prettige vraagprijs (ik hanteer zelf altijd het first come first serve principe, dus ik wilde m’n plek op de wachtrij checken) Er was dus klaarblijkelijk veel animo en er was volgens verkoper overboden naar €2200, Maar mocht ik nu €2300 of €2400 bieden dan zou ik het horloge zondag kunnen ophalen. Daar heb ik voor bedankt, want het horloge werd immers aangeboden voor €2100,- Dat de gevraagde €2400 nog steeds heel netjes was is een feit, maar ik kwam voor de aangeboden prijs van €2100.

Wat nou als ik €2300 geboden had? Of zelfs €2400. Was ik zondag dan ook daadwerkelijk eigenaar van het horloge? Of zou mijn bod dan ook gebruikt worden om de prijs nog verder op te drijven voor een andere geïnteresseerde?

(Alle correspondentie in de vorm van PB is geregistreerd en gedeeld met een selecte groep van horloge intimi die, mocht er onverhoopt wat met mij gebeuren, deze informatie openbaar zullen maken :stuck_out_tongue_winking_eye:)

19 likes

Ook een prima oplossing. :+1:

Hmm, wie vind het eerste het desbetreffende topic? Een horloge van 2100 euro!

1 like

De eerste die de vraagprijs biedt heeft het horloge gekocht, simpel toch? Of gaan we hier de huizenmarkt achterna? Geheime biedprocedures, envelopje met extra bioscoopbonnen, makelaars inschakelen die namens jou onderhandelen? Wat een bullshit.

4 likes

Helaas niet, want negatieve reviews worden hier steevast verwijderd door de mods.

3 likes

Je kan de vooraf ingevulde tekst gewoon even zelf aanpassen toch?

Ik verklaar hierbij dat mijn ‘bieden vanaf prijs’ niet hoger is dan hetgeen ik er zelf voor heb betaald danwel waar ik het voor heb ingeruild, als ik het horloge minder dan 6 maanden in bezit heb.

Ik denk dat verkoper hier ook meeleest, want z’n bericht met prijs is tussentijds gewijzigd naar een hoger bedrag :wink:

3 likes

Dit was een zgn up en je bericht kun je wijzigen met het potloodje rechtsonderin. Hoe lang dat kan weet ik niet precies, maar ik was vrij rap met dit topic na de PB :sweat_smile:

1 like

Misschien zijn het leden die net verkooprechten hebben verworven en niet helemaal weten hoe het gaat in het blauwe gedeelte ? Ik kan me niet voorstellen dat de leden die hier al jaren zitten zo zaken doen of het moet een nieuw fenomeen in wording zijn.

2 likes

Ook, ik kijk er nu toch iets anders tegenaan. Netjes is anders, maar dit is in principe niet tegen de forumregels. Wellicht had verkoper geen zin om lang met het horloge te blijven zitten.

Echter bleek er over animo niet te klagen en zijn er mensen die graag meer willen betalen. Dus probeert hij wat meer te vangen, maar nogsteeds minder dan hij er voor betaald heeft. Als ik daar niet aan mee wil doen, dan laat ik het. Maar ik vind het een beetje ver gaan om daar op het forum over te gaan klagen.

4 likes

Zullen we dan de topictitels maar aanpassen? “UITSLUITEND goede ervaringen met…” lijkt dan de lading beter te dekken.

3 likes

Waarom dan? Ik kan dit mij voorstellen als er geen koopovereenkomst is gesloten. Ik heb overigens wel wat mindere ervaringen gelezen.

1 like

Ik heb niet de indruk dat mijn bericht een klaagzang was, eerder een vraag hoe andere leden hier over dachten. Ik heb nog specifiek gemeld dat ik het niemand kwalijk nam en ik heb geen namen of topics gedeeld. Ik denk dat ik het heel netjes omschreven heb zonder vinger wijzen en klagen. Misschien is deze manier van handelen het nieuwe normaal en heb ik het bij het verkeerde eind dat kan ook hè, maar dan weet ik het graag dus daarom vraag ik het.

6 likes

Zo bedoel ik het ook niet. Ik bedoel meer klagen bij de mods. Excuus, ik had het wat beter moeten omschrijven :wink:

1 like

Ah ik snap je! Nee dat heb ik ook niet gedaan. Ik las je bericht en dacht dat je mij aansprak op dit topic, maar ik snap het nu!

Je zou toch verwachten dat die bb al wel verkocht moet zijn voor die vraagprijs. Of wacht de verkoper op een hoger bod misschien?

6 likes

Overigens hoop ik niet dat dit het nieuwe normaal is. Maar aan de andere kant kan ik mij ook best voorstellen dat mensen zo min mogelijk verlies willen draaien. Dus ik kan ook nog wel begrijpen dat mensen aangeven dat de vraagprijs al is geboden. Andermaal kan je je afvragen of het chique is om vervolgens aan een andere geïnteresseerde meer te gaan vragen om een biedoorlog te ontketenen. Maar daar ben je zelf bij. Als ik het horloge echt heel graag wil hebben, dan zou ik mij daartoe kunnen laten verleiden. Maar dat heb je zelf in de hand.

3 likes

Selie verkleint het zoekgebied :joy:

Misschien was de verkopen dronken toen hij zijn spectaculaire prijs publiceerde. Het is tenslotte weer carnaval.

Dan nog is het onbetrouwbaar gedrag. Buy the seller.

3 likes

Ik heb vorig jaar een horlogeband met sluiting van Breitling verkocht. Ik had wel eens gekeken wat ze nu nieuw kosten en de mijne was zo goed als nieuw. Geen idee wat zoiets nog waard was dus hier geplaatst zonder een prijs erbij. Ik kreeg direct van enkele mods het vriendelijke verzoek er een prijs bij te zetten. Ik had hier toen nog geen ervaring met verkopen of kopen. Er dan een prijs op gezet van ongeveer 25% denk ik van de huidige nieuwprijs. Direct meerdere prive berichten dat ze het wouden kopen voor de vraagprijs. Ik heb het toen aan de persoon verkocht die het allereerst was en concreet. Ik was al bij al wel tevreden met die prijs.
Had ik een dag niet gekeken na het plaatsen, dan waren er misschien nog meer reacties. Als je dan iedereen zou antwoorden dat er meerdere de vraagprijs geven en er biedt iemand enkele tientallen euro’s meer, is dat dan zo erg…? Ik vind het eigenlijk ook niet verkeerd. Misschien had ik mijn vraagprijs wat hoger moeten zetten. Ik dacht wel, bij die persoon ben ik het zeker kwijt, op marktplaats of tweedehands al genoeg meegemaakt dat ze ineens niks laten weten of struikelen over een verzendingskost.

1 like