“Misleidende” vraagprijzen i.c.m. opbieden op HF Horlogemarkt

Los van of het netjes is; juridisch is dit onjuist. Een vraagprijs is niets meer dan een uitnodiging tot het doen van een bod. Het bieden van de vraagprijs maakt jou nooit zomaar de koper zonder dat verkoper jouw bieding heeft geaccepteerd.

Nogmaals, of het netjes is, laat ik hier even buiten beschouwing :slight_smile:

6 likes

En dan de vraag: mag een vraagprijs bieden vanaf zijn?

Dit zou een goede sanctie om dat vraagprijs-is-een-minimum-en-breng-een-bod-uit-fenomeen uit te roeien.

Gelijk het hele account ongeacht trustlevel, historie en aantal posts laten verwijderen door de mods.

2 likes

Tsja, en ondertussen maar afvragen waarom mensen zoveel voor hun horloges blijven vragen. Ik begin het ondertussen te snappen

Bewust een lage prijs erop zetten om zo veel aandacht te trekken en zoals u zelf aangeeft enkele mensen te triggeren… Niet echt correct, maar ik vind het ook niet te bewijzen wat de intentie was en dat soort advertentie te laten verwijderen.

Dat vergeet maar rustig, als vriendje, bekende die degene o.a veel likejes geeft ook zich meld dan gaat deze je neus voorbij.

Ik heb een paar maanden geleden een mooi horlige gekocht van een gerespecteerd forumlid in Amsterdam

Was een leuk contact, dus ook na de verkoop nog wat contact gehouden, daar hij een Seamaster wilde aanschaffen

Nu had hij een mooie gevonden hier op het forum van een ander lid, die hier al jaren lang aanwezig is en met regelmaat post en verkoopt

Ze hadden een overeenkomst gesloten qua prijs , het was alleen nog een kwestie van afspreken, ophalen en betalen

Reageert de verkoper op een later moment dat hij van de verkoop afziet omdat hij van een ander lid een hoger bod had gekregen

Onnodig te zeggen dat de koper ‘not amused was’ was dat er zo met hem werd om gegaan

Kwam later de verkoper naar hem terug om te melden dat de verkoop voor een hogere prijs van de Seamaster toch niet was doorgehaan en dat hij hem kon kopen voor de eerder overeengekomen prijs

Onnodig te zeggen dat hij daarvoor heeft bedankt… :roll_eyes:

Imho zijn dat ‘Tokkie /MP’ praktijken die hier op het forum niet thuis horen :expressionless:

Wederzijds respect en een stukje gunfactor lijkt mij hier meer het motto en dat sluit nog steeds niet uit dat er mooie b
Prijs bedongen kan worden voor zowel de koper & verkoper

25 likes

Alleen als het expliciet vermeld word

Dit klinkt verdacht veel als mijn praktijkvoorbeeld #2 :sweat_smile:

Ik weet zo uit mijn hoofd niet wie dat verkopende forumlid was, maar dat zal wel ergens in mijn whatapps terug te vinden zijn

Btw ik vind ‘fatsoen’ heel wat waard en niet ‘ouderwets en/of obsolute’

3 likes

Dat vind ik dus niet kunnen. Dan heb je gewoon een rechtsgeldige koopovereenkomst.

Helemaal juist Jeffrey Een vraagprijs is de prijs die de verkoper er graag voor wilt hebben. Een vraagprijs geeft de koper een kans om een lager bod te doen, de verkoper beslist dan of hij daarmee akkoord gaat. Een vraagprijs kan je als verkoper hoger maken, dus voorbeeld, je wilt graag 1250 euro dan maak je de vraagprijs 1500. Kopers willen graag pingelen, en dat mag, het geeft hun een goed gevoel dat ze wat van de prijs af had kunnen halen. Als verkoper heb jij je 1250 en de koper heeft er toch 250 euro van af kunnen pingelen. Beide content, en tevreden, daar gaat het over, en is belangrijk. Maar sommige mensen hebben maar een regel MEEEEEEEEEEEEEEEEEEERRRRRRR

1 like

Nee.

4 likes

Hmm ja deze verkoper oogst wat hij zaait.

Het kan wel anders: zelf eens een horloge verkocht via Marktplaats. Ik had het bod van de koper geaccepteerd maar deze haakte af omdat hij wat anders kocht.

Veel plezier gewenst van zijn aankoop en hoffelijk gebleven. Komt hij drie weken later terug met een iets lager bod. Gezegd dat hij het mocht hebben voor z’n oorspronkelijke bod. Was akkoord. Bleek een hartstikke aardige en normale gast te zijn en prettige overdracht gehad.

5 likes

Alleen dit al…. Manmanman

2 likes

Ok, kan je mij aangeven waar dit in de regels staat?

Ja sorry, maar dit is een relevante variabele. Zolang regels niet gebroken worden is er namelijk niks aan de hand. Context is alles. Het laat onverlet dat ik het gedrag niet kies vind, ook dat heb ik al geschreven.

Waarom niet? Het is niet tegen de regels mits - en ik haal het toch nog maar even bij - het binnen 6 maanden na aanschaf is én de vraagprijs daardoor hoger wordt dan hetgeen er zelf voor betaald is. Of zoiets.

Het is denk ik niet anders … :sunglasses:
Maar het blijf raar, dat ben ik met je eens. Zet die gast op je eigen zwarte lijst, deel het evt. met je matties en door.

Mooi voorbeeld. Rare vraag misschien, maar was het horloge langer dan 6 maanden in bezit van de verkoper? Dat doet ertoe, echt. Verder zou het mijn stijl niet zijn, maar men mag volgens mij gewoon ‘onderhandelen’ via PB mits et cetera.

:arrow_down:

Dat dus.
Fijne zaterdag verder en happy hunting. :sunglasses:

Tsja. Niet iedereen heeft het zo breed als jij. Daarnaast: Als jij jouw Calatrava hier te koop aan biedt, zet je hem dan ook uit liefdadigheid voor 9k te koop? Laat maar weten dan! Je moet niet doen alsof je niet weet je met je geld moet doen en dat je het geen probleem vind om ‘zomaar’ een paar duizend euro de sloot in te gooien.

Een overeenkomst komt juridisch gezien tot stand door een aanbod en de acceptatie (in de wet: aanvaarding) van dat aanbod. Overeenkomsten zijn vormvrij, tenzij de wet iets anders voorschrijft. Zij kunnen dus zowel mondeling, schriftelijk als stilzwijgend tot stand komen. En een mondelinge afspraak hoeft dus ook niet schriftelijk te worden bevestigd om geldig te zijn.

Bijvoorbeeld: als u mijn horloge mooi vindt en zegt dat u hem wel voor 100 euro zou willen kopen en ik antwoord dat dat prima is, hebben wij al een rechtsgeldige mondelinge overeenkomst. Wil ik bij nader inzien afzien van de koop? Dan kunt u die koop afdwingen,(eventueel via de rechter.

1 like
1 like