Misschien had ik dat beter niet kunnen doen

dit zou weer een 6119 moeten worden. uitelkaar in 2 uur, in elkaar … gaat denk ik iets langer duren. ik ben benieuwd of ik ooit die diashock (bovenste stolp, die 2 “pluisjes” in het vak op 3 uur) weer inelkaar geprutst krijg.:sunglasses:

ach ja, voor alles een eerste keer he? (weet iemand het telefoonnr van Morse? :smiley: :smiley: )

Het valt best mee.

Het enige dat ik vrij moeilijk vindt is:
-de veerton terug in elkaar krijgen
-het wegspringen van alles wat moet veren :slight_smile:
-de brug erop zetten, zodat de radertje mooi in de steentjes zitten

De rest zal wel lukken

Veel succes!

dapper

robbie409 Schreef:

DAPPER

Geef toe, je moet ergens beginnen X( :wink:

Ik vind dit al héééél knap. Succes.

Stony Schreef:

ach ja, voor alles een eerste keer he? (weet
iemand het telefoonnr van Morse? :smiley: :smiley: )

:D:D:D

Dit gaat Prima hoor !. Als je 'n werkje op die wijze uit elkaar krijgt dan krijg je het zeker terug ineen.

Niet opgeven ! this is the way !!. :~

En op het web vindt je wel wat hulp, indien nodig:

De 6106 A is het basiscaliber voor de 6119:

Een goeie raad: NOOIT panikeren, alles RUSTIG AAN doen, niks forceren en beseffen dat er altijd wel een oplossing bestaat voor elk probleem.

En als de wanhoop nabij is: in augustus heb ik wat tijd :+

Met Steunende Groeten:

Morse.

Morse Schreef:

En op het web vindt je wel wat hulp, indien
nodig:

ik ben in het gelukkige bezit van een seiko “Watch Technical Guide” en een “Watch Parts Catalogue”.
de eerste is een schitterende guide met o.a. een 13-stappenplan hoe een 6106A te ontmantelen (en inelkaar te zetten), en de catalogue bevat de partsheets zoals van de links. een 6119 wijkt op een paar punten af, maar het is niet duidelijk hoe. tja, dat heb je met documentatie van voor de pdf-tijd toen een wijziging veel papierwerk betekende.

maar die 2 klappers zijn onmisbaar voor me!!!

(voor de liefhebbers: ze komen heel soms op ebay voorbij. tot die tijd kan ik kalibers inscannen en mailen als je er niet uit komt)

Een goeie raad: NOOIT panikeren, alles RUSTIG AAN
doen, niks forceren en beseffen dat er altijd wel
een oplossing bestaat voor elk probleem.

En als de wanhoop nabij is: in augustus heb ik
wat tijd :+

augustus pas?: ehh, nou raak ik lichtelijk in paniek :smiley: :smiley:

wat ik nog vragen wou: je spoelt het anker/balans etc. die je gewassen hebt in wasbenzine na in isopropylalcohol (in de "vintage striptease"
http://www.horlogeforum.nl/read.php?8,77932
. daar kan ik niet zo gauw aankomen, zijn er alternatieven voor dat alcohol?

(weet iemand waar ik dat kan verkrijgen misschien?)

bedankt!

Ton

Volgens mij moet dat bij een apotheek of scheikundige groothandel te bestellen zijn.
Leuk om te zien dat je 't lef hebt om dit soort stappen te nemen!

Veel succes ermee!

Alcohol is bij de drogist te koop (om thermometers te ontsmetten enzo)…

Isopropylalcohol, IPA, propanol, propan-2-ol.

Ik heb op de bay een Duitse verkoper gevonden die deze niet erg duur levert. Maar de verzendkosten…:frowning: En dan nog naar Nederland…:(:frowning: Voor 1 liter heeft het dan geen zin en 5 liter is een beetje te veel van goeie.

Collectieve inkoopactie?

Groet,
Alex

Isopropylalcohol koop ik bij de drogist.

Ik kon die bij de drogisten in mijn omgeving niet vinden. Bij welke koop jij dit spul?

Groet,
Alex

Antwerpen centrum in de lange koeportstraat. 7,40 Euro liter.Mvrg, Herman.

Men hoeft natuurlijk niet te spoelen met alcool.
Chris doet dit om de zweem die ontstaat van de wasbenzine weg te nemen.
Die zweem kan je ook wegnemen met rodeco, behalve de spiraal :smiley:
Wasbenzine is in feite een ontvetter en voor horloges geen echte reiniger, maar men kan er als hobbyist wel wat resultaat mee bekomen.

Het is natuurlijk altijd beter professionele reinigingsmiddelen te gebruiken maar dit zou veel te duur zijn.

OK, bedankt voor je tip.

Groet,
Alex

Ik gebruik Isopropyl-alcohol na een bad in wasbenzine om A) de “waas” van de wasbenzine weg te nemen (zoals Freddy al aangaf) en B) vooral omdat wasbenzine nogal traag verdampt op een spiraal. Door een “naspoel”-bad in deze alcohol krijg je een snellere verdamping en alle mogelijke residu’s van de wasbenzine zijn weg.

De reden waarom ik de balans van oude horloges niet in de ultrasoon doe is omdat ik een simpele ultrasoon-machine gebruik (in tegenstelling tot de professionele reinigingsmachines die een echte horlogemaker gebruikt, maar die ver boven m’n budget zitten ).

Vergeet ook niet dat ik deze methode heb getoond voor eenieder die niet beschikt over professionele toestellen, maar via eenvoudige, voor iedereen toegankelijke, technieken toch een aanvaardbaar resultaat wil bereiken.

Bij zo’n simpele ultrasoon heb ik meermaals tot scha en schande gemerkt dat sommige spiraaltjes dit niet zo goed overleefden (zeker bij heel oude vintages).

Een alternatief is idd. het gebruik van een professioneel reinigings- EN spoelproduct in het stilstaande bad (dezelfde producten die je in een ultrasoon doet) , maar daar heb ik gemerkt dat je dan soms drie tot viermaal moet spoelen om alle reinigingsvloeistof weg te krijgen.

Vandaar mijn werkwijze.

Het nadeel is dat je dan elk onderdeel van de balans achteraf nog eens extra moet nakijken op eventueel niet verwijderde olieresten.

Er bestaat ook een vloeistof van Bergeon: “One Dip” die claimt om met één dipje de balans, spiraal en balans-as proper te krijgen. Als het geheel niet al te vervuild is werkt dit prima, maar meestal gebruik ik dat product als allerlaatste stap, na de reiniging.

Zo, hopelijk verklaart dit al iets…

MVG,

Chris.

Die one-dip is goed maar wasbenzine gaat ook.
Als ik eens een onderdeel moet ontvetten doe ik dat ook in wasbenzine maar droog het met een blaaspompje met de hand en dan heb je ook geen waas die achterblijft ook met spiralen kan men dat doen en zijn direct droog.

Professionele producten raad ik niet aan als je niet veel horloges reinigt.
Na 3 weken moet je ze zo ie zo vervangen, veel of weinig gebruikt.

Ferry en Morse, bedankt voor jullie verdere uitleg, wasbenzine is voorhanden en voor de isopropanol zit op ebay een leverancier zie ik. het gaat zeker lukken

ik heb nog even in het seiko watch technical guide gekeken, dit was wat Seiko in de jaren 70 voorschreef:

-balance: benzine dompelen, drogen met koude lucht vanwege shellac
-tandwielen: benzine dompelen, drogen met koude lucht, vanwege oppervlaktebehandeling op sommige tandwielen is alleen dompelen toegestaan (geen ultrasoon)

voor mijn werk maak ik soms wat grotere delen metaal vetvrij. wij gebruiken dat aceton en dan napoetsen met “normale” alcohol om te zorgen dat er geen acetonresten achterblijven, want die blijven doorwerken op evt. verf/lijmlagen die op het vetvrije deel aangebracht moeten worden. lelijk spul dat aceton (ruikt wel lekker!!!), en ik vrees dat bij aceton de palletstenen uit de balans vallen :slight_smile:

Graag gedaan Stony.

Het is niet Ferry maar Freddy :smiley:

Freddy Schreef:

Graag gedaan Stony.

Het is niet Ferry maar Freddy :smiley:

mijn excuses Freddy, slordig van me. :frowning: