Ik gooi ze in de blender met een scheutje olijfolie en wat pepers… zo zijn ze niet alleen opgewonden maar ook meteen goed geolied en staan ze scherp op tijd.
Is een beetje afhankelijk van merk / type uurwerk.
In mijn Damasko DA46 zit een ETA uurwerk. Van dit uurwerk zegt men beter zo min mogelijk opwinden door de crown te draaien…dit zou extra slijtage op kunnen leveren waar dit type uurwerk blijkbaar niet op is gebouwd.
Ik doe dan ook eens per week horloge gelijkzetten en dan ook meteen even opwinden door 1-2 minuten te schudden. Dat lijkt tot nu toe voldoende…
Enfin…ik denk dat hier op HF voldoende leden zijn die dit beter uit kunnen leggen dan ik
Ik zal eens een serieus antwoord geven. Ook leuk wellicht.
Ligt eraan of je een horloge heb met handwinding mogelijkheid. Mijn SKX kan ik niet opwinden bijvoorbeeld (maar die loopt gewoon als je m om je pols doet). Mijn SDGM003 draai ik een paar (5? slagen) en dan ist ook voldoende.
On a sidenote:
Ik heb ooit bij een “juwelier” binnengezeten die inderdaad heel heftig begon te schudden… Buiten het feit dat het eruit zag alsof ze zich zat af te trekken (excuse my language) wist ik ook meteen dat ik dáár niet moest zijn voor mijn toekomstige horloge perikelen.
Bij ons om de hoek werken ze met industriële boren. Daar loop ik dan even heen met de vraag of ik er één mag lenen. Ik doe het horloge dan stevig om het ronddraaiende deel en na 2 sec is 'ie al kapot. Geen aanrader.
Als het een opwindbare automaat betreft: Ik wind alleen maar vooruit, zo’n 30 slagen, als het een vintage horloge betreft, iets voorzichtiger en dan zo’n 20 slagen. Sommige Seiko’s die niet op te winden zijn, beetje schudden-voor-gebruik… Ik heb wel gehad, dat ik rustig achter m’n computer zat te lezen en de Seiko ineens zwaar achterliep, was dus blijkbaar té rustig en dat haat ik dan ook aan de 7S26 etc. uurwerkjes, ik had altijd al liever een die je in ieder geval een stukje kon opwinden.
Mijn echte handopwinder (geen automaat) draai ik altijd helemaal (met de klok mee) op tot de fysieke ‘stop’. Verder draaien kan dan niet zonder hem te slopen. Dan heeft hij de langste gangreserve.
Mijn automaat geef ik een aantal slagen (5 tot 10) met de klok mee, totdat hij weer gaat lopen, en daarna doe ik hem om. De zwaartekracht doet dan de rest
De 7S26 etc. geven eigenlijk een uitstekend, zij het onbedoeld, signaal af voor de gezondheid! Bewegen, mensen, bewegen! Daar worden we oud(er) van. Hup, uit die luie stoel.