Miyota 8200 rotor kapot?

Dag iedereen,
Deze week een NA binnengekomen die ik op de kop heb kunnen tikken voor een paar tientjes. De functies werken allemaal naar behoren en als ik ermee schud tikt hij ook, maar dat laatste is van zeer korte duur.
Ik dacht eerst dat de power reserve naar de knoppen was maar sinds ik hem gisterenavond helemaal handmatig opgespannen heb loopt hij nu toch al voor 14u perfect op de minuut.

Wat mij opviel is dat de rotor absuluut geen enkel geluid maakt in vergelijking met mijn andere 8200 die echt luid is. Ik denk dus aan de rotor die niet soepel loopt. Valt zo iets makkelijk te vervangen, is dat iets dat men zelf kan doen?

Ik heb het uurwerk nog niet geopend, ik moet mij nog zo’n rubber balletje aanschaffen, wil namelijk geen extra krassen creëren.

Heb je duct-tape? Plak het op je deksel en maak er een handvat aan. Zo krijg je hem ook open.

2 likes

Misschien is de rotor gewoon los oid. Ik zou hem inderdaad even opmaken om te gluren wat er aan de hand is.

1 like

Ik vrees ervoor, zal dat ook op mijn lijstje zetten.
De caseback ziet er zo uit;

Zou ik hiervoor niet bv de uiteinden van een tang kunnen inwikkelen in schilderstape/tesa crepe en het op die manier voorzichtig opendraaien?

Ehm

Nee. Ga dan even langs een speelgoedwinkel voor zo’n balletje :joy:.

Of langs een sportzaak voor een squashbal, dat werkt bij mij prima.

mocht je in buurt van Rotterdam zitten, wil ik hem graag voor je open maken om eens te kijken.

Edit: ik zie België staan.

Ok, ik zal moeten wachten tot maandag want alles is hier nog gesloten voor de moment. :weary:
Ik zal terug iets posten zodra ik zo’n balletje heb of als ik toch nog ergens duct tape kan zien te vinden.
En toch bedankt @Climholland maar helaas!

2 likes

Vaak lukt het ook met bijvoorbeeld een squash balletje. Of een balletje duct tape.

Een squash racket heb ik nog liggen maar de balletjes zijn doorheen de jaren weggerold :grin:

Ik zou het gewoon proberen. Als je voorzichtig bent kan er vrij weinig mis gaan. Heb je geen stevige schuifmaakt of iets dergelijks?

Oh…echt?

Nee

in mijn ervaring niet met die oale dingen :joy::sweat_smile:

Bi mij werkte een hele kleine schroevendraaier inwikkelen in electrotape ook wel, ligt er aan hoe stroef/strak de deksel gaat.

Dit heb ik, maar ook juist ondervonden dat een doe-het-zelf zaak in de buurt open is, snel achter een band duct tape!

Als het deksel niet zo vast is kan je hem met de schuifmaat ook eerst even proberen open te maken. Uiteraard niet te veel kracht zetten dat je schuifmaat kapot gaat :wink:

Accident waiting to happen met een schuifmaat of een tang.
Krassen gegarandeerd met eventueel nog een flinke Jaap in je handen.
Rubberenbal / duct tape … en anders even geduld en iemand laten doen die het juiste gereedschap en ervaring heeft.

1 like

Een Citizen met 8200 automaat én stuk, zou mij niet verbazen als die uit Mumbai India komt :neutral_face:

2 likes

Even zwoegen maar die duct tape bal werkt dus echt goed.

Nu het slechte nieuws, de rotor draait maar schuift vast/frictie tegen het plaatje eronder. zijdelings bekeken zie ik onmidelijk dat die rotor scheef/gekanteld zit.

Wat nu.

1 like

Lijkt alsof hij heel los zit? Zit er veel speling op?

Nee, die zit aardig vast. Die tilt dus niet terug.