MKII Hawking vs. Smiths PRS-48 navigator

MKII Hawkinge vs. Smiths PRS-48 navigator.

Liefhebbers van horloges met een eenvoudige wijzerplaat in militaire stijl kennen deze vast al; de MKII Hawkinge en de Smiths PRS-48 navigator.
Beide horloges zijn hier op het forum al getoond en besproken. Valt er nog iets toe te voegen? Jawel, door ze eens te vergelijken.

WUS forum bezoekers hebben zo’n topic wellicht al eens gezien, maar het leek mij leuk om het zelf eens te doen.

Beide horloges zijn afgeleid van de JLC en IWC die jaren lang o.a. in het Britse leger zijn gebruikt. De hele IWC Mark serie
kun je in feite weer zien als een homage aan hun eigen product. Maar goed, ik ga het niet over de IWC hebben. Hopelijk volgen er dan ook geen reacties op dit artikel waarom je niet de real thing koopt, want ook daar gaat het hier niet over. Te dure horloges om de pols is gewoon niet mijn ding.

Gelukkig zijn er mooie alternatieven. Maar welke past nu bij jou? Nou ja, bij mij in dit geval. Mijn favoriete maat zit tussen de 36mm en 39mm en boven de 13mm hoogte valt af. Eigenlijk al boven de 12mm, maar het hangt ook af van de kastvorm en lengte lugs. Goed, ik ben dus kritisch als het gaat om de kastvorm. Mijn Newmark is 39mm breed, 12.8mm hoog, 46.5mm lug to lug en 20mm lugs. Heerlijke maat en vorm, maar ik dwaal af.

Laat ik eens beginnen met de MKII Hawkinge. Voor alle gegevens verwijs ik naar de website van https://www.mkiiwatches.com/hawkinge

De kast is 37.8mm breed, van lug to lug is 48.5mm. De dikte is 12.75mm en de lugs zijn 18mm. De SII NE15B calibre (21,600 bph) is een Seiko 6R15C die Seiko o.a. aan micro brands zoals MKII verkoopt. Een automaat dus in tegenstelling tot de Smiths wat een handwinder is. De calibers vergelijken lijkt mij dan ook niet zo zinvol, behalve dan dat ik de secondenwijzer bij de Smiths net iets mooier (lees vloeiender) vind lopen dan de MKII, wat uiteraard is te verklaren doordat de Smiths een 28,800 bph caliber heeft.

Om een goed oordeel te kunnen geven over een horloge moet je deze minstens een paar dagen op de pols hebben gehad. De MKII hawkinge vind ik een twijfel geval. Van lug to lug had van mij 2mm minder gemogen. De hoogte ook 1mm minder. Het ligt best hoog op de pols. De strepen op de wijzerplaat hadden van mij wel een tikje meer naar de buitenrand gemogen. Zoals ze nu zijn geprint is wel meer in lijn met de IWC MK11. De kleur is mat zwart en als je het met het diep zwart van de Smiths vergelijkt zou je eerder zeggen dat het mat antraciet is.

De gegevens van de Smiths kun je hier vinden: https://www.timefactors.com/products/smiths-navigator-prs-48?variant=37536012140706
De Smiths PRS-48 is met zijn 36mm een tikje kleiner dan de Hawkinge. Hier zitten de strepen van de wijzerplaat bijna totaan de buitenrand van de wijzerplaat. Hierdoor oogt het horloge bijna net zo breed als de MKII hawkinge. De lugs zijn 2.1mm korter dan de hawking en de kast is 1.4mm lager. De kast zelf is zelfs nog lager omdat bij de Smiths het glaasje iets boven de kast uitsteekt. Hierdoor ligt de kast mooi plat op de pols. Al met al meer in balans vergeleken met de
MKII hawkinge. Een 1-2mm brdere kast zou perfect zijn denk ik. Ik had het een en ander gelezen over de positie van de drilled lugs, maar ik vind deze positie prima. Een bandje zit dicht tegen de kast, maar met het juiste bandje is er niets aan de hand.

Zoals je hebt kunnen lezen vergelijk ik beide horloges vooral op het draagcomfort. Beide zijn prima horloges voor een goede prijs (even afgezien van de import kosten die er bovenop komt als je ze koopt).

Nu ben ik wel nieuwsgierig wat jouw voorkeur heeft. Even ervan uitgaande dat je ook liefhebber van dit type horloges bent; welke heeft jouw voorkeur?

15 likes

Hoewel ze veel op elkaar lijken toch behoorlijk wat verschillen. Ik vind de bezel op de MKII wat mooier maar steekt daardoor wel te ver uit. De plaat van de Smiths vind ik wat sprekender dus daar zou mijn voorkeur naar uitgaan.

1 like

Ben een fan van MkII maar toch gaat hier mijn voorkeur uit naar de Smiths. Die prs48 is toch wel meer in balans vind ik. Enkel die positie van de drilled lugs is wat ongelukkig.

1 like

Voor mij de Smiths, meer elegantie

1 like

Ik had hier ook over gelezen, maar nu kan ik het zelf ervaren en ik heb er totaal geen last van. Bandjes passen mooi. Misschien is dat anders bij een NATO, maar daar ben ik toch geen liefhebber van.

1 like

Leuke vergelijking Hans :+1::+1:
Vooral de Smiths vind ik tof!

1 like

De MK ll vind ik mooier wat betreft kleur wijzerplaat en de cijfers en kleur van de wijzers zijn gelijk .
De Smiths vind ik beter in verhouding .

1 like

Je zegt er nix over , en je fotos laten het niet zien, maar de mk2 heeft dwars gebolde wijzers die bijzonder met het licht spelen. Ik dacht niet dat de smiths dat had. Voor mij maakt dit de mk2 een vd mooiste / bijzondere horloges die ik ken.
Overigens ik bent het eens met dat de mk2 een beetje een dikkertje is, maar dat geeft em ook wel een robuust uitstraling

1 like

Als je ze zo naast elkaar ziet, zit er toch meer verschil in dan je denkt. Ik vind de Smiths overigens op elk mogelijk punt mooier dan de MKII.

1 like

Zo naast elkaar vind ik de Smiths beter in verhouding. Ook de plaat vind ik mooier net als het gebolde saffier. Vind MKii wel een cool merk maar dit model doet het niet voor mij. In dit geval is de Smiths voor mij de duidelijke winnaar.

1 like

Leuke vergelijking @slls ! Ik ben fan van de Smiths, hieronder een foto van jouw ex die ik vandaag maakte. :sunglasses:

De Smiths heeft hitte-geblauwde wijzers die waanzinnig mooi donker zijn waardoor ze heel subtiel donkerblauw laten zien bij het juiste licht. De specs van de Smiths zijn ook heel mooi; antimagnetisch, incabloc en een top grade afgeregeld uurwerk.

1 like

Ik zou ook voor de Smiths gaan; slanker, meer in balans.
Wel één kritiekpuntje; een militair (geïnspireerd) horloge met een gepolijste bezel… :face_with_raised_eyebrow: :grimacing:

Waarschijnlijk hebben ze hem ‘dressier’ willen maken, maar IMO slaan ze daar de plank mis.
Niettemin; als er nu één horloge mijn Hamilton Khaki Field Mechanical zou kunnen vervangen, is het die Smiths.