Verjaardags NA: Smiths PRS-48 Navigator

Eigenlijk had ik hem al een week of wat in huis, maar het leek me leuker een verjaardags NA topic te maken. :grin:

Wat voorhistorie: Sinds december 2019 was ik in bezit van een Hamilton Khaki Field Mechanical; 38mm, lekker plat (9.5mm hoog), bead blasted behuizing, en de field/militairy look sprak me gewoon aan.

Maar, na verloop van tijd merkte ik dat ik hem niet zo veel droeg, naarmate een paar eigenschappen me meer en meer begonnen tegen te staan:
-Stiekem best wel drukke dial
-Afstand van de lugs, waardoor je bijna bij elke 2-piece strap een behoorlijke kier hebt t.o.v. de kast. (case in point: de foto hierboven)
-WR van slechts 50m

Maar ja, wat dan wel? Het bescheiden formaat stond me natuurlijk wél aan. Hand-opwinder of automaat maakte me eigenlijk weinig uit. Na wat zoeken kwam ik achter het bestaan van de Smiths PRS-48 Navigator; een hommage aan de IWC/JLC Mk. 11.
Forumlid @slls heeft een mooi vergelijkingstopic gemaakt met de Hawkinge MKII en hieruit kwam voor mij de Smiths duidelijk als winnaar naar voren. Sterker nog, het laatste bericht in dat topic is van yours truly, maart '22.

Alleen, ik had geen zin in de cocktail van Brexit-gerelateerde extra kosten én Timefactor Eddie’s bijzondere verkoopstrategie, dus was ik overgeleverd aan wat er 2e hands werd aangeboden.
Ik was ondertussen al even niet meer op het forum geweest en dacht laatst ‘laat ik eens kijken en zoeken op Navigator’ en waarempel, er stond er 1 te koop!
De deal met @Teddiesch was dan ook snel beklonken en vervolgens heb ik een week later ook nog een adolescent blij gemaakt met z’n eerste ‘serieuze’ horloge (de KFM).

Voor mijn nogal smalle polsen is rond de 37 à 38mm zo’n beetje de goldilocks ratio en de Smiths PRS-48 met z’n 36mm en 46.4mm L2L voldoet ook nog prima. Meer dan prima zelfs. Mooi klassiek formaat, niet te bulky.

Ik ben wel zelf aan de slag gegaan met een Scotchbrite matje en voor het eerst met Cape Cod doekjes om de kast weer wat op te vijzelen, wat aardig gelukt is.(De foto’s hieronder zijn nog van ‘ervoor’ overigens…)

Met name met alles goed afplakken en de bezel voorzichtig, maar wat langer oppoetsen met Cape Cod heeft behoorlijk wat van de glans weten te herstellen.

Vanavond op een wat dressier bandje (Watchgecko Kington)

Ik vind -wat anderen ook al aangehaald hebben- de dial fantastisch leesbaar, niet zo druk als die Hamilton KFM; het gepolijste had voor mij niet gehoeven, maar ja, IWC hommage and all… Maakt hem iets eleganter en meer business-casual inzetbaar, dan puur ‘rugged’ field/military watch.

Al met al, een waardig vervanger en in sommige aspecten zeker een upgrade t.o.v. de KFM.

38 likes

Gefeliciteerd met je verjaardag en de aanwinst! :+1:

1 like

Mooi. Veel plezier ermee.

1 like

Prachtig horloge! Van harte gefeliciteerd ook met je verjaardag!:slightly_smiling_face:

Ik heb kort geleden hetzelfde horloge gekocht, ook op het forum, maar dan met de witte wijzerplaat. Erg blij mee ook.

4 likes

Van harte gefeliciteerd! En een mooi cadeau voor je verjaardag.

1 like

Van harte gefeliciteerd met je verjaardag :partying_face: en met deze mooie NA :+1:t2:

1 like

Gefeliciteerd!

1 like

2x gefeliciteerd :partying_face::+1:

1 like

Groetjes

5 likes

Dat is niet de bedoeling van deze hommage, dat willen de hommageliefhebbers niet, en Eddie waarschijnlijk al helemaal niet, lijkt mij :thinking:. Dan kun je beter een ander horloge kopen.
Hoe dan ook, gefeliciteerd, ook met de Smiths :+1:.
Veel draagplezier gewenst, erg fijn horloge, kan met veel banden.

1 like

Van harte gefeliciteerd met je verjaardag en met je nieuwe aanwinst! :blush: :+1:

1 like

Mijn beste,

Gefeliciteerd. :+1:

1 like

Dan is het mij een raadsel waarom er überhaupt iets glimmends op een militair horloge zit en ik meen ergens een post van Eddie zelf te hebben gelezen dat ie dat ook onzin vindt (in het algemeen)… Maar ja,
deze heeft het; de MKII Hawkinge niet -die is volledig brushed- en dat vond ik persoonlijk wel een pluspunt van de MKII.
En ik bedoelde het elegantere ook uiteraard wél in combinatie met een wat dressier glad lederen bandje. Met een NATO, nubuck of suede band wordt het allemaal weer wat anders. :smile:

1 like

Heel nice! Enjoy!

1 like

Gefeliciteerd met je verjaardag en geniet van je NA :partying_face:

1 like

Mooi hoor :ok_hand: en gefeliciteerd met je verjaardag

1 like

Zojuist een nieuw olijf-groen suede bandje binnen. Staat 'm niet verkeerd, toch?

Gefeliciteerd!