M'n eerste "restauratie".

Nou ja, “restauratie”…
Het is meer dat ik wat wil proberen.
Ik heb namelijk bij de wat duurdere horloges van mij wat lichte krasjes op de band en dat wilde ik zelf herstellen.
Om dat niet direct te verknallen wou ik dat uiteraard eerst op m’n oude Casio uitproberen, deze zit namelijk vol met krassen, een prima proef daarvoor.
Het plan: eerst schuren met 400W (wordt vanzelf 600/800):

Dan had ik bedacht om een borsteltje te maken van schuurspons, dit is lekker grof en zou dat misschien wel het oppervlak worden wat ik voor ogen heb.
Eerst drie rondjes knippen:

Dan met een centerpons een gaatje maken zodat ze min of meer recht achter elkaar zitten:

Het borsteltje samengebouwd:

Vervolgens het borsteltje in de boormachine en voorzichtig en met lichte draaibeweging het patroon er in schuren:

Dat ziet er al een stuk beter uit maar ik vind het nog te grof en zoals je ziet slijt het borsteltje ook flink:

Nou, dat wordt dus net te grof dus van minder grove schuurspons weer een ander borsteltje gemaakt.
Ik pak maar gewoon wat ik heb liggen…

Kijk, dat is eigenlijk exact wat ik voor ogen had:

Het was de bedoeling dat het dof zou worden zonder een al te veel direct zichtbaar schuurpatroon.
Nu zou ik het wel aandurven om m’n andere bandjes te gaan schuren.
Ik denk dat het nog beter kan worden om met wit (zacht) schuurspons nog na te bewerken maar meer daarover later, dik tevreden nu.

Ondertussen de rest van het horloge uit elkaar gehaald:

Ook het deksel ga ik eens onder handen nemen want deze zat ook onder de krasjes.
Eerst weer met 400W schuren:

Dan in de draaibank om met schuurspons het cirkelpatroon weer terug te krijgen:

Even naschuren met witte schuurspons en het ziet er momenteel zo uit:

Da’s toch best mooi geworden toch?
Nu verder met de kast maar daarover later meer foto’s.
Het is gewoon om te oefenen dus verwacht geen hoogstaande “restauratie”.
Wel hartstikke leuk om te doen!

To be continued.

104 likes

Netjes hoor :+1:

1 like

Wat goed van jou!
Ga zo door…

1 like

Nice, zeker voor een 1e keer :+1:

1 like

Fantastisch en laat ik nu stomtoevallig gisteravond precies hetzelfde hebben gedaan met mijn oude band van een Orient Mako. Ik deed het met korrel 120 met de hand. Zoveel mogelijk rechte bewegingen gemaakt. 120 vind ik een mooiere korrel voor de sportievere look.

Het resultaat is aardig, maar niet zo mooi als bij jou, dus ik ga jouw manier nu proberen. Lekker klusje op dit soort dagen!

7 likes

Hartstikke mooi geworden :+1: Ik ben trots op je

1 like

Band is heel strak geworden :+1::+1:

1 like

Handig gedaan zo👍

1 like

Netjes hoor, goed gedaan!

1 like

Da’s inderdaad wat te grof maar ben het zeker met je eens dat een wat geschuurde look wat sportiever staat.
Succes!

Ben ondertussen met de witte schuurspons aan de gang.

3 likes

Even snel m’n Tag-Heuer gedaan (toch nog best eng hoor!!).
Alleen de sluiting gedaan, de band moet nog zoals je kan zien maar nu eerst effe VT3 kijken…:grin:

4 likes

Mooi al! Misschien even de band van de kast halen en een uurtje in een glas heet water met wat afwasmiddel het vuil eraf weken.

2 likes

Een goed verhaal !

1 like

Ziet er zeer netjes uit.

Heb je enig idee hoeveel je er vanaf gehaald hebt (qua dikte)?

1 like

Ziet er al mooi uit :ok_hand:

1 like

Geen idee, het is echt marginaal.

Verder met de kast:

Zoals je kan zien zitten er flinke krassen op.

Geschuurd om de kras eruit te krijgen, viel me mee.

Op de zijkant zaten ook lelijke krassen:

Wederom geschuurd:

En gepolijst:

Andere kant was ook niet netjes meer:

Geschuurd en gepolijst:

Dan de gepolijste delen afgeplakt om de bovenzijde te kunnen schuren:

En het eindresultaat:

Dit is echt leuk om te doen zeg!
Morgen weer verder met de zwaar beschadigde bezel, daar moet ik nog wat voor bedenken.

To be continued dus.

11 likes

Alles gaat straks in de ultrasoonreiniger met een beetje Dreft.

2 likes

Mooi resultaat. Dat polijsten, doe je dat met Cape Cod of met een polijstschijf en pasta?

De band van m’n Tag-Heuer is inmiddels ook gedaan en voelde me dit keer wèl zeker van m’n zaak! :sunglasses:
Ik vind het bijzonder mooi geworden al zeg ik het zelf…:wink:

Nu Q3 kijken.
Fijne avond mensen! :beers::+1:t2:

7 likes