MN straps only

Ik vind bandmateriaal van Erika top, hang-sluitwerk vind ik wat dun en scherp. Bij verstellen ben ik altijd bang dat er wat afscheurt.

Dit klopt wel, als je de band niet voorzichtig afdoet gaan de zijkanten rafelen door de scherpe keeper.

Hier kan je alle informatie vinden m.b.t. De originele MN strap uit de jaren ‘50 en die van Erika:

Ik citeer: ‘And the good thing is that Erika’s Marine Nationale Straps are all identical to those from the French Navy, made in the same kind of elastic parachute braid, and with the same kind of metallic hardware’.

‘They are perfect replicas of vintage Marine Nationale Strap, made by a sweet lady called Erika’.

Ik heb niets tegen haar bandjes. Sterker nog, vind ze geweldig. Maar als ik er een kan kopen voor veel minder dan heb ik daar ook niets tegen. Beide zijn immers kopieën van het origineel uit de jaren 50. Die van Erika is kwalitatief beter dan die uit China, dat mag natuurlijk duidelijk zijn.

3 likes

Vraag mij af of dit artikel juist is. De constructie van de MN strap is toch echt anders dan het orgineel wat ze tonen, en is het ontwerp met copyright beschermd (wat dat waard is laat ik aan de juristen over). De oude manier vind je alleen bij jackostraps of NDC straps.

1 like

Hier een stuk over ndcstraps, met de authentieke constructie.

2 likes

Dank voor de interessante leerzame bijdragen hierboven!

Je zult begrijpen dat ik, en ik gok dat ik niet de enige ben, graag wil weten waar jij zaken doet.

1 like

Dat zijn jouw woorden, beste man. Ik gaf aan/toe dat ik op dit vlak geen expert ben. Dat wil zeggen dat ik geen deskundige ben op het vlak van banden van (de) Marine Nationale en dat er -zoals uit andere reacties terug te lezen valt- veel te leren/weten is over wie de huidige premium aanbieder (of zijn) is van dergelijke bandjes.

Erika’s Originals heeft het initiatief genomen om een decennia oud ontwerp/concept nieuw leven in te blazen nadat het een bijna stille dood was gestorven. Dankzij het commerciële succes van dat initiatief/lef hebben -uiteraard en onvermijdelijk- goedkope copy cats het overgenomen. Snap ik allemaal prima.

Wat er bij mij niet of lastig in gaat is vervolgens de lofzang op goedkope imitaties van de strap die door een ander bedrijf nieuw leven in is geblazen. Dus daarin ben ik idd uitgesproken en dat mag je ‘vrij apart’ vinden.

Verder no hard feelings. Koop lekker goedkoop als jij daar gelukkiger van wordt.

2 likes

Ik kijk regelmatig op AliExpress op zoek naar leuke en handige gadgets voor een leuke prijs, dat varieert van usb-c kabels tot een beugeltje om mijn headset op te hangen, electronica, en ja ook horloge banden. Er zit een hoop troep tussen maar niet altijd. Ik zal de directe link niet delen voordat er weer mensen over hun nek gaan omdat het goedkoper is dan een andere aanbieder en daarmee het alleenrecht heeft verworven schijnbaar…

1 like

Mag hier dus niet reageren omdat dit over MN straps gaat, of toch wel??? Heb sinds een week een MN strap om alleen niet van Erika maar van Ali.
Zit echt heerlijk, denk ook niet dat Erika er patent op heeft om dit soort bandjes te maken. Is volgens mij net zo als met Nato bandjes, die maakt ook iedereen.
Wilde deze gewoon proberen en ben er zeer tevreden over.

2 likes

Beste mensen,

Ik zie de moeizaamheid van mijn inbreng in dit draadje. Voor mij is een MN strap een bandje met MN markering/branding erop en geen generiek elastisch bandje van of met parachutestof eigenschappen.

Voor mij is vervolgens een dergelijke MN strap afkomstig van Erika’s Originals, maar voor andere leden geldt dat blijkbaar niet. Hoeft voor mij ook niet. Koop en draag lekker waar je zelf zin in hebt.

Groet!
:sunglasses:
Otto

6 likes

Gevonden.

Maar ik denk niet dat ik hem ga bestellen. (Iets met principes.) Maar het is wel verleidelijk.

Op deze versie toevallig wel. :wink:

Nee. Maar ik lees al weer de term ‘hommage’ en met zo’n titel is een schaamteloze kopie ineens geen probleem meer…

4 likes

Ja dat is "m ,en krijg je er ook nog 3 springbars plus een tooltje bij :stuck_out_tongue_winking_eye:

Zo, dat is vette shit!!

2 likes

Nee, je hebt geen MN Strap. Je hebt een Chinees elastisch horlogebandje, nagemaakt van een MN Strap. MN strap is namelijk geen type bandje maar een eigennaam én een geregistreerd handelsmerk van Erika. En ja, dat doet ze slim! Niet dat de Chinezen er wakker van liggen, maar toch…

The Erika’s Originals MN™Strap Is Patented Worldwide. MN™Strap Is A Registered Trade Mark. Erika’s Originals and the Anchor Stitch are registered trade marks.

Overigens heb ik de Ali fugazi ook al eens in handen gehad, daar was de rek/elasticiteit al aardig uit en het blikwerk was aanzienlijk scherper op de randen. Ben erg benieuwd hoe lang je er lol van gaat hebben.

Ps zij we nu nepperts aan het bespreken? Ja hè! Oeps… :sunglasses:

3 likes

Het zit je nog al hoog ,er staat nergens op de strap dat het een MN is ik heb ook geen reclame gemaakt voor dit bandje of voor Ali .
MN staat voor mij voor Marine Nationale een horloge bandje geïnspireerd op de bandjes van de MN ,zoals Erika zelf ook beweerd " The Original MN™ Strap watch strap inspired by the combat divers from the French Marine Nationale. "
Het is dus voor mij hetzelfde als een homage horloge zoals bv Ginault met Rolex en noem ze allemaal maar op .
Wilde zelf gewoon eens een ander bandje proberen en als ik deze zat ben of de rek gaat eruit gooi ik deze gewoon weg maar als jij hem wil hebben stuur ik deze dan wel naar je toe (gratis ) dan mag je hem spiritueel verbranden ofzo
verder , no hard feelings

2 likes

Da’s wederzijds… :wink: enne als het bandje in de fik moet, geef maar een gil. Regel ik!

Ik heb trouwens ook helemaal niks met schaamteloze Rolexkopieerders, zoals Steinhart. Ook niet als we ze hom(m)ages noemen. Maakt het alleen maar erger, noem het gewoon wat het is: Een kopie. En als je daarmee gezien wil worden. Prima.

3 likes

Haha! Ik zie tegen die tijd graag de foto’s verschijnen. Benieuwd hoe dit eruit ziet;)

2 likes

De kwaliteit van Erika’s Originals is wel goed maar voor die prijs zou er wel een setje springbars bij mogen zitten. Als ik mijn Watchgecko ervaring (snelle levering, mooie verpakking, bedanktbriefje, apart zakje met 3 springbars erbij) vergelijk met de twee MN’s (tragere levering eenmaal het bandje onderweg is, mooie verpakking maar altijd gekreukt toegekomen, verder niks erbij) dan is Watchgecko super… voor de helft van de prijs.

1 like