MN straps only

Ik zo’n bandje wel eens proberen maar mijn CW horloges op staal komen met Quick release en wil mn lugs mooi houden. Kun je deze kopen in combi met MN straps? RVS Quick Switch spring bars 20mm - Horlogeband.com

1 like

Ik zou quick release springbars afraden in combinatie met een MN strap.
De pennetjes waarmee je de punt kan intrekken kunnen vasthaken in het elastiek als de pen draait en dan kan je in een ongunstig geval de pen lostrekken.
Shoulderless is een stuk veiliger.

Shoulderless!?

Shoulderless/kraagloos:

Met kraag:

MN straps zijn vrij zacht en met flexibel weefsel, dus redelijke kans van inhaken op randen, richels, kraagjes en pennen/knopjes.

1 like

Dank voor de tip!

Hoe ga je die los krijgen als het horloge in kwestie geen drilled lugs heeft?

2 likes

MN strap op mijn Seamaster, topcombi!

9 likes

Die pennen haal je zonder moeite los met een Bergeon of ander bandentoolje.
Bij een MN strap zijn de pennen aan de onderzijde vrij toegankelijk.

3 likes

Zeker een mooie combinatie!
Zelf ben ik ook erg tevreden over de samenwerking tussen Oris en MN.

8 likes

Net m’n eerste MN strap besteld; de black ops met hot orange voor op m’n Explorer II.
Ben erg benieuwd!

Hoe lang duurt het meestal voor ze in huis zijn?

1 like

6 likes

Mijn ervaring is dat het wat kan variëren tussen ruim een week en een week of 3 tot 4 voor je de envelop in de bus hebt.
Dus met een beetje geluk heb je de band binnen als het nog warm is.

3 likes

Een heerlijke combi :sunglasses:

19 likes

Ik hoopte op een week :joy:
Heb ‘m inderdaad voornamelijk voor de zomer, maar ik denk dat het de perfecte strap is om te wisselen met staal.
Dus ook buiten het goede weer komt ie goed van pas!

Ziet er echt mooi uit.

1 like

Zonder drilled lugs kan je zelfs met een Bergeon apparaat geen shoulderless pins verwijderen! Ze sluiten meestal behoorlijk pas tussen de lugs en er is geen kraag om te vatten. Be warned, kniptang on standby…

Je hebt quick-release pins met ronde knopjes, daar heb ik al jaren probleemloos mee rondgelopen en gezwommen met nato’s en MN’s, die haken nergens achter. Er zijn ook scherpe of rechthoekige schuifjes, die moet je mijden.

3 likes

Mijn ervaring is echt anders, de shoulderless pins zijn afgerond op de 2e sectie, dus daar druk je de kleine en scherpe vorkjes (die 1,5mm brede) van Bergeon zonder gedoe achter.
Dat je daarmee kans loopt op een veegje of krasje op de kast is iets wat ik voor lief neem.
Die Seiko Tuna die ik als voorbeeld op de foto heb staan is zonder doorgeboorde gaten, met de Seiko fatbar (2,5mm/shoulderless) en ik heb de afgelopen 5 jaar regelmatig een band gewisseld met alleen een bergeon tooltje.
Uiteraard is de gele titaniumnitride coating hier wel een voordeel, daat wordt ook gebruikt op industriële boorkoppen om slijtage tegen te gaan, dat blijft op een horloge ook wel goed.

2 likes

Die Seiko fatbars zijn een geval apart, daar heb je gelijk in maar die passen niet overal.
Ik bedoel shoulderless pins met een standaard maat. Ik had zo’n setje bij mijn Precista PRS-10. Ik bewaar alle losse pins in een bakje en aangezien ze wel erg op elkaar lijken heb ik eens er per ongeluk eentje uit gegrabbeld en op mijn Hamilton zonder drilled lugs geklikt. Die moest er dus af met de tang…

Stel je voor dat je een bracelet met massieve endlinks ergens op zou zetten met zo’n pin :grimacing:

1 like

Zeker weten!
Hier nog “een heerlijke combi” … :wink:

8 likes

Ik heb ze ook besteld, maar dan bij Amazon, voldoen prima!
https://www.amazon.nl/dp/B08BZL5SH5?psc=1&ref=ppx_yo2ov_dt_b_product_details
image

2 likes