Mod: 'Blast from the recent past'

Waarschuwing vooraf: dit is geen topic over een radicale modificatie door het aanbrengen van een andere wijzerplaat en/of wijzers etc. Dit gaat meer over een opknapbeurt en reanimatiepoging van redelijk jong horloge. Mogelijk is de topictitel daarom misleidend. Ik wil het vooraf maar even gezegd hebben.

Passend achtergrondmuziekje indien gewenst:

Beste forumvrienden,

Voordat ik het HF vorig jaar ontdekte had ik één echte beater. Toen ik het zo’n 13 jaar geleden kocht was het voor mij heel belangrijk dat het een kinetic horloge moest zijn. Vlak daarvoor was mijn Pulsar Kinetic gestolen en ik wilde absoluut een vervanger met diezelfde techniek. Het werd de Seiko SKA349P1. Dat horloge heb ik ongeveer 12 jaar lang bijna iedere dag gedragen. Tot vorig jaar.

Het bleek dat de gangreserve ernstig terug liep wat op zich voor mij aanleiding was eens verder te kijken naar horloges waarop ik prompt het HF tegen het lijf liep. Mijn toen 12 jaar oude trouwe kameraad had afgedaan. Verschillende horloges traden sinds het HF lidmaatschap toe tot huize Gatsc en er kwam zelfs een heuse horloge-opbergdoos waarin de verzameling mocht rusten. Al die nieuwe aanwinsten sierden de pols en het oude horloge werd niet meer gebruikt. Ik wist ook niet wat ik er mee aan moest. Weggooien vond ik zonde vanwege een volledig irrationeel gevoel van melancholie en trouw gecombineerd met de wetenschap dat het horloge in deze staat toch niets op zou brengen bij eventuele verkoop.

Op enig moment stuitte ik op een handleiding die uit de doeken deed hoe je zelf de batterij (of beter gezegd: de condensator) kon vervangen. Nieuwsgierig of mij dat zou lukken heb ik zo’n batterij op eBay besteld en met het nodige gepriegel (die schroefjes zijn voor mijn ogen echt veel te klein), warempel, lukte het mij nieuw leven in het horloge te blazen. Direct een gangreserve van 6 maanden!

Toch: na 12 jaar trouwe dienst had het wel averij opgelopen; beschadigd glas, behoorlijk veel krassen, dus ook al kon hij er technisch weer tegen, het zou niet vaak meer worden gedragen. Daarnaast vond ik, nu ik al het moois zag langskomen op dit forum, het gepolijste uiterlijk niet echt passen bij de vormgeving van de kast. Ook zou ik een horloge als deze, waar ik niet zo snel banden mee kan swappen, tegenwoordig niet meer zo snel kopen.

Weggooien deed ik echter niet en begon te kijken of ik het horloge weer wat mooier kon krijgen. Lang verhaal kort: ik stuitte op de mogelijkheid om bij Monsterwatches niet alleen het hardlex glas te laten vervangen door een nieuw saffierglas maar ook op de mogelijkheid het horloge te laten stralen (of beadblasten zo je wilt). Dat zou wat mij betreft een beter passende uitstraling aan het horloge geven, mits het er in het echt ook zo uit kwam te zien als ik in gedachten had. Ik vond het een gok.

Ondanks dat: zo bedacht, zo gedaan. Het horloge heb ik op de Rikketik afgegeven aan Rob. Dat leek me handig: zo kon ik gelijk mijn wensen goed overbrengen. Erg aardige man, en dat geldt ook voor zijn kompaan die, zo begreep ik, het stralen voor zijn rekening zou nemen. Ik ging er van uit dat het mogelijk een paar maanden zou kunnen duren voordat mijn horloge klaar was maar deze week ontving ik een een bericht van Rob dat het pakketje was opgestuurd. Gisteren was het zover, het pakje was bezorgd: met spanning heb ik het uitgepakt en het heeft mijn verwachtingen ruimschoots overtroffen.

De plaatjes:

Ik weet dat dit niet ieders kopje thee is. Ook kun je je afvragen of de kosten deze ingreep rechtvaardigen. het antwoord is nee Zelf ben ik er content mee: ik heb dat malle gevoel van loyaliteit (aan een ding nota bene, slaat nergens op) gevoed en op de één of andere manier voelt dat goed. Mocht je 'm ooit tegenkomen in ‘Wat dragen wij vandaag deel …’ dan weet je in ieder geval wat er achter dit exemplaar zit.

Sorry voor de lange draad. Bedankt voor het lezen!

Groet,
Geralt

38 likes

Natuurlijk wel Geralt. Jij bent er toch blij mee? Hartstikke mooi dat je je ouwe trouwe zo met trots om je pols kan slingeren. Ontzettend gaaf.

En een klavier op de achtergrond vind ik altijd mooi. :slight_smile:

3 likes

Haha, ja, maar van 't geld had ik ook één of twee nieuwe vijfjes kunnen kopen. Malle hobby is het soms. Maar ik ben er wel blij mee ja.

Die Roland XP-10 is ook fotogeniek inderdaad :grin:

2 likes

Daar is niks irrationeels aan. Ik moet de relatie nog hebben die de twaalf jaar haalt. :slight_smile:

s-l300

Het past, ondanks mijn voorliefde voor gepolijste oppervlakken, retegoed! Dat valt me 100% mee, en je kon wel eens gelijk hebben qua uitstraling.

Waterdichtheid ook maar even getest? Want met een nieuwe cel, saffier en behandeling heeft ie ook wel een controle op de pakkingen verdiend. :+1:

3 likes

Wow, gaaf resultaat! Echt heel mooi geworden. Dubbel en dwars waard zou ik zeggen. Anders heb je horloge dat maar in de kist blijft liggen, nu heb je weer een prachtig exemplaar dat je met plezier zult dragen.

Ik ben benieuwd hoe de band en kast zich houden. Zullen krasjes snel zichtbaar zijn?

2 likes

Ik hoop toch dat die prachtige collectiestukken van jou langer dan 12 jaar je pols zullen sieren. :ok_hand:

Sinds ik hier rondstruin ben ik toch vooral de afwisseling tussen gepolijst en gebrushd gaan waarderen.

Ik heb eerst zelf de cel vervangen en daarna is er bij Monsterwatches een nieuw saffier in gezet. Ben er een beetje van uitgegaan dat daar wel is gekeken naar de waterdichtheid maar ik heb er niet speciaal om gevraagd. Overigens heeft dit horloge in al die jaren alleen regenwater gezien en dan ook nog eens per ongeluk. Maak me er dus niet zo heel erg druk om. Maar wel dank voor de tip om er even aan te denken. :+1:

1 like

Dank je wel. Hij hangt nu voor het eerst weer om de pols en anders zou ik 'm zeker niet meer dragen.

Ik ben ook wel benieuwd naar de krasbestendigheid. Volgens mij moet ik hier geen Damasko-voorstellingen van hebben; tegenwoordig ben ik wel voorzichtiger dan vroeger met mijn horloges dus misschien dat dat scheelt.

1 like

Hahaha… Ik heb een zut horloges die ik al 8-15 jaar heb, dus da’s het punt niet. Mijn langste relatie was een huwelijk van vijf jaar, en ik zit nu in het vierde jaar van m’n huidige, eh, situatie.

We gaan het zien. Als ze langer blijft dan m’n horloges, schrijf ik hier wellicht nog eens een “10 jaar om de pols” review van m’n partner.

Al moet ze dit natuurlijk niet onder ogen krijgen, dan zijn de rapen gaar. :rofl:

2 likes

:rofl::rofl::rofl: Dit had je beter kunnen blurren. :joy: Hoe dan ook wens ik je nog een hele lange gelukkige relatie met alles wat je liefhebt. :wink:

Edit:

Die term komt bij Monsterwatches vandaan; niet van mij. Ik zou het betreuren als ik in het taalliefhebbers-topic zou worden beschuldigd van minachting van onze taal.

1 like

Die band is wel top zo. Ik hou echt van dat " grijs " .:ok_hand:t4: goeie keuze.

1 like

Dank je! :grinning:

1 like

Gaaf resultaat :ok_hand::ok_hand::ok_hand:

1 like

Dank je wel. Ik vind 'm ook goed gelukt :relaxed:

1 like

Leuk toch om je “trouwe kameraad” weer zo op te knappen. Leuk om te lezen.
Ik zie dat ze ook de markeringen op de bezel opnieuw hebben gedaan na het blasten. Doen ze dat standaard of was dat een verzoek?

1 like

Goed verhaal om te lezen en het resultaat mag er zijn.
Leuk dat je weer opnieuw plezier beleeft aan je ouwe trouwe horloge.

1 like

Dank en tja, dat weet ik dus niet. Ik was aangenaam verrast. Het zou volgens mij een stuk minder fraai zijn als het niet was gedaan inderdaad. :face_with_monocle:

Edit: ik had er niet om gevraagd nee.

1 like

Dank je wel.

Ik heb in een andere Seiko gelijk met deze ook nog een double domed saffier laten zetten. Zonde om ze weg te doen. :yum:

1 like

Wel netjes in ieder geval.

1 like

Gaaf horloge geworden! One of a kind! En dat gevoel van melancholie en loyaliteit naar een 'ding ken ikzelf heel goed. Heb het als ik mijn auto inruil bijvoorbeeld. Net of het een ‘levend iets’ is wat ik dan afdank. In ieder geval blijf je zo herenigd met deze aparte Seiko. Hoop voor jullie op een heel lang samen. :+1:

1 like

Da’s waar ook ja. Hij is nu uniek: bedenk ik nu pas. :grimacing:

Ik heb moeite met dingen wegdoen. Helemaal niet handig als je je huis een beetje op orde wil houden. Gelukkig word ik door mijn lief daarmee wel geholpen.

Ik hoop deze nog lang te dragen: dank je wel. :+1:

1 like