Modificaties door premium merken aan een standaard uurwerk

Ik heb (helaas) nog nooit een horloge met Selitta uurwerk gehad maar tot zover ik kan beoordelen is de kwaliteit gelijk aan de calibers van ETA.

Ik denk dat hier veel waarheid in zit;

Er zijn momenteel veel goede, leuke en betaalbare horloges te koop. Maar op het moment dat je kiest voor een grote naam betaal je daarvoor. De meeste mensen voelen zich begrijpelijkerwijs lekkerder met een Omega of IWC dan met een NTH om maar wat te noemen. :wink:

1 like

Nee. Maar wel zeker veel meer dan een ETA 2824-2. Je gebruikt wel vaker een wat grove penseel om je mening te geven over uurwerken, terwijl je er geen verstand van hebt (ik wel) en ze je ook niet interesseren. Een 3135 loopt ook gewoon veel beter dan de hoogste graad 2824-2.

No offense hoor. :innocent:

1 like

Ik claim ook niet dat ik veel van uurwerken weet, en ik vergelijk in mijn tekstje ook niet de 3135 met de 2824-2.

Enige wat ik zeg is dat ook een 3135 niet 50% van de retailprijs van die Rolex zal wezen.

2 likes

Ja, mensen kunnen beter vinden voor minder geld, maar het kost moeite om je eerst te informeren.

De traditioneele merken gaan je niet te slim maken over dingen die ze niet kwijt willen. Ook horlogemagazines spreken hun sponsors liever naar de mond. Over Damasko of Sinn of Steinhard lees je daar bijna nooit.
Lang leve de fora.

3 likes

Haha, zekers. Dat is namelijk de marge die de winkelier alleen al pakt. :wink:

Dacht dat die tussen de 35 en 40% zaten
 dan flinke hoop marketing


Blijft weinig over voor dat uurwerk. :slight_smile:

1 like

Ik durf met droge ogen te beweren dat het voor Rolex goedkoper is een 3135 in een sub te lepelen dan een 2824 in te kopen. :wink:

Rolex is wel uit de kosten wat betreft ontwikkeling denk ik zo. Dat is het probleem voor andere met name grote fabrikanten. Een heel goed uurwerk zelf ontwikkelen en in grote hoeveelheden (100.000+p/j) consistent produceren.

3 likes

Precies dit ja.

1 like

Waarom dan?

Ik denk dat de noodzaak er nooit echt was met Eta’s in overvloed. Nieuwe merken hebben beperkte historie mbt levensduur. Maar
 er zijn mooie ontwikkelingen gaande!
Ik heb onderweg een Soprod Newton van de 1e lichting maart 2020.

Een R4 en ik ben heel benieuwd hoe deze het gaat doen.
Ik moet nog even bedenken waar hij in gaat maar die update komt wel in een nieuw topic.
Denk wel een mooi antwoord op 2824!

5 likes

Wat @n_visser al zei. Maar wat ook helpt is dat sommige dingen regio-gebonden zijn. Om een horloge het predikaat “GlashĂŒtte” te mogen geven moet minstens 50% van de waarde van het uurwerk in GlashĂŒtte toegevoegd zijn, en er zijn een paar kenmerken die echt veel gebruikt worden:

  • Driekwarts-bruggen zichtbaar aan de achterkant
  • Spechthalsregulering (of was het zwanehals?)
  • Sonnenschliff op de raderen
  • Hittegeblauwde schroeven

Zo heb ik een MĂŒhle met een sehr schönes uurwerk, wat gebaseerd is op een Sellita.

Ik zie verticale integratie niet als grootst haalbare goed in de horlogerie. Of elders. Schoenmaker hou je bij je leest: Als een leverancier iets beter kan dan jij: Doen. Zo zijn Ickler en Damasko goed in kasten, maar hoef ik niet per se een uurwerk van ze te zien.

Nomos is wel weer goed in uurwerken, maar ook die zijn ooit bij een Peseux-kloon begonnen. Junghans gebruikt nog steeds een Peseux kloon voor de handwinders, maar om nou te zeggen dat ik die minder mooi vind dan een Nomos alpha? Neuh.

Zoals je ziet: Ik ben niet zo thuis in de Zwitserse merken. Ik zie alles wat van Swatch is als eenheidsworst, en ik zie alles wat van Richemont respectievelijk LVMH is als een soort eenheidsworst. Niet eens op een slechte manier hoor, maar ik zie een ETA in een Tissot ook gewoon als in-house.

Blijven over onafhankelijke high end merken als Moser, Patek en, hoe ongaarne ik die plebejers ook noem, Audemars Piguet. :slight_smile: En Grönefeld, natuurlijk.

5 likes

Dan haal je gelijk Ă©Ă©n van de allergrootste producenten aan uit het verleden. Met schitterende eigen uurwerken.

Zo maar even een voorbeeld om wat meer plaatjes te hebben in dit topic.
Imgur

8 likes

Ik heb Junghans sowieso hoog zitten. Ze hebben naast de J uurwerken ook retecoole zaken met quartz, zonnecellen en radiografische synchronisatie gedaan, ze zijn er al erg lang, en ik vind de ontwerpen tof. Mooi bedrijf. Dat het ze maar goed moge gaan.

5 likes

Dit lijkt wel erg op een Valjoux 72, maar ik zie ook wat verschillen. Zou het dezelfde basis zijn?

Waarschijnlijk wel want Heuer maakte geen eigen uurwerken en Valjoux chrono’s zijn wijdverbreid.

Leuk om te lezen en bedankt voor het delen.

Slim van Soprod om met exact dezelfde afmetingen te werken als de 2824. Knap van ze dat nu al 90 tot 95% van de standaard productie binnen de COSC norm loopt. Ben benieuwd naar je eerste ervaringen.

Dan vraag ik me af; stel, een van deze partijen komt met een horloge uit wat jij schitterend vindt en ook nog in je budget past. Ga je het dan kopen?

Mis ik iets? Of ligt het aan jou?:wink:

Edit: aan mij :zipper_mouth_face::flushed:

“Heuer maakte” ipv “TAG Heuer maakt”

2 likes

Ik meen me te herinneren dat er nogal wat ophef over het uurwerk was dat je laat zien omdat het met, door of van Seiko kwam. Niet alle merken zijn even open over de herkomst of oorsprong van hun binnenwerkjes.

Awel, om mezef te citeren:

Dus, ja. Sterker nog, ik heb ook gewoon Ă©Ă©n Hamilton in bezit. De tweede die ik had heb ik verkocht wegens te groot. En dat zowel Tissot als Hamilton als andere merken van die powermatic 80 uurwerkjes gebruik maken, al dan niet met silicium balansveer, dat vind ik prima. Die uurwerkjes zijn prima.

In het hogere segment ook: Ik ben een groot fan van de JLC Reverso Medium met KS complicatie. De handwinder.

Nu weet ik niet of ik er eentje zou kopen, omdat ik Richemont’s neiging om enorme doekoe op service te willen verdienen niet zo cool vind.

Wat is de houding van het bedrijf tegenover service vis a vis de wensen van de klant? Respecteren ze wabi sabi, en laten ze kasten danwel wijzers met rust? Wat kost onderhoud ueberhaupt?

Dat zijn vragen die voor mij bij manufactuur van belang zijn, en ook direct de reden dat ik niet serieus naar JLC kijk.

Aan de andere kant heb ik wel een GS gekocht met een service interval van 50 jaar, want high-end quartz. En een Nomos met DUW 3001 uurwerk, want Nomos goed bekend als onafhankelijke.

2 likes