Dan zou ik lekker met 9010 en HP1300 beginnen. Die chinees is die olie in mijn ogen eigenlijk al niet waard. De stenen zijn zelfs van glas. Dat is het perfecte voorbeeld dat chinezen ook grote rommel kunnen maken. Echter wel prima of wat te oefenen hoor.
Hoe kan ik het beste bepalen welk onderdeel het beste welke olie kan gebruiken van dit lijstje?
Een service sheet van een unitas. Pdf’s zijn op google wel te vinden
Dat zou me eerlijk gezegd wel sterk verbazen, zeker gezien de sterke reputatie die de Unitas klonen van zowel Seagull als Hangzhou hebben opgebouwd over de jaren.
1 keer de oliegever er tegenaan en je hebt er de diepste krassen in. Ze hebben niet de hardheid van de zwitserse uurwerken. Zelf een tap die wat gezocht heeft naar het gat in de steen kan een kras achter laten.
Dit heb ik nog nooit gehoord, ook niet van horlogemakers waar ik wel eens werk met dergelijke binnenwerken naartoe stuur of van de horlogemaker bij Poljot International waar ze de Hangzhou gebruiken als basiskaliber. Niet dat ik twijfel aan je waarneming, maar ik vraag me dan af of het wel echt om Hangzhou/Seagull binnenwerken ging. Of ik heb er gewoon geluk mee gehad… In mijn persoonlijke ervaring kunnen ze in elk geval zonder problemen 15 jaar dagelijks gebruik aan zonder onderhoud of problemen
Wij hebben uurwerken gebruikt die Servia geleverd had die samenwerkt met Syntrapxl. Deze is anders dan de standaard te bestellen chinees, alhoewel deze net zo dramatisch was. Ik was er in ieder geval niet over te spreken. Ik heb tal aan vintage uurwerken gedaan en heb dingen met die chinees zien gebeuren die ik met de meest oude uurwerken nog nooit gehad heb. Ook gezien het formaat verbaasd mij de gevoeligheid van de onderdelen. De kleinste damesuurwerkjes van 80 jaar oud waar ik aan gewerkt heb zijn nog robuuster dan die chinees. Ik ben blij dat dat hoofdstuk in ieder geval afgesloten is
Dat zal dan vast niet. Seagull stenen zijn inmiddels bij cousins te bestellen. Ik kan me niet inbeelden dat deze van die kwaliteit zijn. Maargoed, ik heb men voorraadje stenen dus ik hoef het gelukkig ook niet uit te vinden.
Zo te zien op de site van Servia is het in elk geval geen Seagull, maar eerder de Hangzhou blauwdruk. Van die laatste zijn er helaas ook heel wat andere kloonbinnenwerken (o.a. Minorva) dus het is heel lastig om precies te weten wat je onder het mes hebt gehad. Blijft een wijdverspreid probleem: binnenwerken die aangeboden worden als Shanghai, Seagull of Hangzhou omdat het de iets “grotere namen” onder de Chinese binnenwerken zijn maar je bent zelden zeker wat je binnenkrijgt tenzij je rechtstreeks bij de fabrikant besteld. Is iets waar we o.a. met het WUS projecthorloge in het verleden nog wel eens tegenaan gelopen zijn…
Molycote zou ik niet in een horloge steken. Ik kom regelmatig horloges tegen waar molycote in gesmeerd is bij opwinding vooraan en in de veerton. Die troep droogt op, wordt een witte droge klodderige massa die deels brokkelt en deels dusdanig hard vastkoekt dat na een rondje elma AUTOMAAT (!) nog niet alles weg is. Ik vraag me echt af of dit door de zwitsers geadviseerd wordt die molycote, ik geloof er nog niet te veel van … t is in elk geval troep, troep die uithardt en vastkoekt, niet echt wat je in een horloge wil.
Voorheen wel. Oudere service sheets van de 7750 schrijft het voor, later is dit veranderd naar 9504 (blijkbaar dus ook nog DX). Een tijd terug zag ik volgens mij een video van IWC voorbij komen waar ik ze witte gelei over het chrono mechanisme zag smeren. Verbaasde me wel maar kan hem zo niet snel vinden…
Edit: maar niet zo zeer op het chrono mechanisme zie ik in bovenstaande. Daar schreven ze voorheen hp1300 voor wat nu volgens mij 9504 is.
Van 2016: hier mag je kiezen tussen 9504 of DX (ipv hp1300) en op meerdere plekken in het uurwerk. Lijkt dus nog best wel gebruikelijk te zijn.
Lang voor die tijd de horlogemakersschool verlaten Hier is het nog steeds 8200 of d5 voor opwinding, veerton en wrijvingsvkakken chronogedeelte. Hp1300 geprobeerd en niet geschikt gebleken in de praktijk tegenover de 8200 / d5 qua drukbestendigheid en weglopen. Molycote idem, in de praktijk blijkt die na verloop van tijd uit te harden en aan te koeken. De klubar voor de automaatveren daarentegen is wel gebleven, die is echt een grote verbetering tegenover het vroegere remvet.
Zouden ze bij patek / jaeger / breguet / vacheron / … ook molycote gebruiken?
Helemaal met jou eens Dirk! Ik heb in het eerste jaar van de opleiding de eerste 3 maanden met “de Chinees” van Servia gewerkt. Wat 'n drama! Als je er alleen al naar kéék brak er al iets af. Ik heb toen al de wiedeweerga een Unitas aangeschaft om het jaar verder mee af te ronden. Dat was 'n verademing. Ik zou niemand meer aanraden om een dergelijk Chinees uurwerk aan te schaffen, zelf niet om mee te oefenen. Het risico dat je dan de zin vergaat in het hobbymatig herstellen van horloges is veel te groot.
Ik zie overigens dat in het basispakket van Servia voor de 1e jaars nog steeds een chinees binnenuurwerk is opgenomen: “binnenwerk Shiojiri 6497 chine”
In september toch maar eens met Monique over hebben…
D5 vind ik ten opzichte van HP1300 maar een zwak aftreksel. Wordt al 20 jaar niet meer voorgeschreven. Vet 8200 is wel goed spul. Je zou als alternatief voor de D5 eens 8141 kunnen proberen, is bestand tegen hogere druk maar wel mineraal.
HP1300 samen met Epilaam is goed. DX wordt door verschillende merken nog steeds voorgeschreven, is erg drukvast.
Gebruik voor alle Zwitserse ankergangen 9415, ook voor 18.000. Vermoed dat 9010 gaat weglopen. Minimaal dan de paletten in de eplilaam.
Na wat gaandeweg opgewekte twijfel vind ik hier toch bevestiging van wat ik zelf (al lang) doe. Ook paletten altijd in de epilaam; net als de chaton-dekstenen.
Flesje 0w8 motorolie een optie?

Zouden ze bij patek / jaeger / breguet / vacheron / … ook molycote gebruiken?
Verwacht niet dat we daar achter gaan komen
Het is ook maar net hoe de wind staat volgens mij in die labs daar in Zwitserland… Ze zijn op een bepaald punt ook gestopt met 9504 op de minuutpijp had ik vernomen, omdat de olie zich afzet van het blauw vet. Dit merk ik overigens ook in mijn potje 9504. Is dus weer HP1300 geworden in de service sheets.

8200 is wel goed spul
Waar wordt dit tegenwoordig voor gebruikt? Ik heb het uit de moebius tabellen gehaald dat ze het voor opwindveren gebruiken, daarom heb ik dit destijds ook gekocht. Nu hoorde ik weer vanuit scholing dat opwindveren niet gesmeerd hoeven te worden… dat smeren blijft een gevaarlijke discussie volgens mij.
Ongetwijfeld dat ik een reactie ga krijgen die haaks staat op wat ik eerder medegedeeld heb gekregen.
https://www.moebius-lubricants.ch/sites/default/themes/moebius/extras/pdf/tableEN.pdf
Edit: Aanvulling op verschillen van D5 vs 9104 (ofwel hp1300), ze adviseren 9104 voor ruby lagers en d5 voor messing lagers (zie link hierboven). Is wel raar want dan zou je eigenlijk bijna denken dat ze bij Moebius voor 17 steens uurwerken je veerton-platine en veerton-veertonbrug met D5 zouden laten smeren, en het radarwerk weer met hp1300 .

Gebruik voor alle Zwitserse ankergangen 9415, ook voor 18.000. Vermoed dat 9010 gaat weglopen. Minimaal dan de paletten in de eplilaam.
Klopt, 9010 loopt binnen een dag weg merkte ik al snel op. Amplitude viel helemaal weg na een week. Om die reden ben ik toen epilaam gaan gebruiken (Ik doe altijd het anker rad en zoals je zegt alleen de palletten van het anker). Toen ging het wel beter, maar heb soms nog het vermoeden dat alles verdwenen is. Waarom niet de 941 dan? 9415 is toch een olie-vet combinatie, is dit bij 941 ook het geval? Of is 941 inderdaad achterhaald? Ik ben benieuwd
Dan ga ik de 9415 ook maar weer is een tijdje proberen met 18000. Eigenlijk ook het enige waar ik aan werk met uitzonderingen daar gelaten. Thanks
Dat geloof ik niet want Eric was er volgens mij ook helemaal klaar mee. Zal vast nog een foutje zijn. De ETA uurwerken waren wel een verademing op het examen. De Chinachron regelsleutel was ook nooit fatsoenlijk af te stellen met de etachron tool.
(Of het zit er nog bij omdat mensen dan thuis kunnen oefenen. Alhoewel ik niet het gevoel had dat vele thuis nog wat deden….)
Wij hebben niks meer vernomen van de uurwerkjes voor komend jaar, maar volgens mij gaan die dingen nu op huurbasis gebeuren ofzo… we gaan het zien, de 8e beginnen we weer. Wanneer start jij in het derde jaar?

Wij hebben niks meer vernomen van de uurwerkjes voor komend jaar, maar volgens mij gaan die dingen nu op huurbasis gebeuren ofzo… we gaan het zien
Ze hebben 'n raffel Sellita’s SW200-2 aangeschaft, daar heb ik afgelopen mei 't examen mee gedaan. Vlgs mij gaan ze die in het komende 2e jaar gebruiken en hoef je dus geen eigen caliber meer aan te schaffen.

Wanneer start jij in het derde jaar?
Ik start dinsdag de 9e met de 7750.

voor de D5 eens 8141
zal ik eens proberen

HP1300 samen met Epilaam
ja dat is voor mij dan een brug te ver dat ik er fixodrop moet bij gebruiken. Nu de D5 wordt hier enkel nog gebruikt voor smering lager veerton en middenrad en smering wijzerspanning + pignons van bv wisselrad. Bij de veer + veerton van handopwinders, opwinding vooraan en wrijvingsvlakken chrono hamers edm. is het hier standaard 8200.

DX
DX kan best wel heel drukbestendig zijn en voorgeschreven, dat strijd ik niet af, ik merk alleen als dat er zo een jaartje of 3 of langer zit dat het dan uithardt en aankoekt en moeilijk te verwijderen valt, mijn elma automaat krijgt het er niet af, altijd na te bewerken. Plus de bovenste laag van de aangekoekte uitgeharde DX brokkelt en dat komt in het werk terecht. Dus ik gebruik het zelf niet om die reden.

9415
1800Hz gebruik ik nog steeds 941. 9010 loopt zoals je aangeeft idd weg, zelfs met gebruik van fixodrop. Voor de sneltikkers heb ik idd de 9451 geprobeerd en terug overgestapt op … je gelooft het nooit: 8200. Blijft zitten, blijft onder spanning (wel in combinatie met fixodrop, anker gooi ik altijd in de fixodrop alvorens plaatsing en smering) en blijft lang zitten zonder uitharden en weglopen.
Dat is zo met de lubeta ook, heb ik ook geprobeerd en als de cliquetwielen gesloten zijn moet ik wel smeren met lubeta, zijn ze open dan smeer ik terug handmatig met 8200 op de haakjes - D5 op de pignons van de haakjes en 9020 / 9010 op de tappen, de kogellagering van de rotor ook terug handmatig ipv die andere lubeta.
Smeren is een vak apart