Jeetje. Ik moet zeggen dat het voor mij alleen maar onduidelijker is geworden met wat ik nodig heb
Alles hangt af van je definitie van ânodigâ. Met moebius 9010 en D5 kom je al een eindje, maar dan ga je shortcuts moeten nemen, en weet je dat er dingen (anker, automaatveren, âŠ) niet of suboptimaal gedaan gaan zijn.
Maar als je begint en je wil echt op het budget letten, is het zeker geen slecht startpunt. Je gaat sowieso niet meteen beginnen met chronos of duurdere uurwerken, en voor een slopertje van twintig euro dat je probeert te redden van de schroothoop is een schoonmaakbeurt en smeren met 9010 + D5 al bijna een verwendag in een wellness center.
Klein beginnen, en bijkopen kan je altijd.
Dat zou misschien een goeie zijn trouwens. In volgorde van kopen, welke boodschappenlijst stellen de pros voor en wat win je extra per aankoop? Dan kan iedereen bij 1 beginnen, en per puntje kijken wat het kost voor welke winst. Een variant op al die âwelke collectie als je maar X mag hebbenâ topics.
Ik probeer me te herinneren in welke volgorde ik wat gekocht heb ik denk dat het zoiets was:
- 9010 (voor bijna alles)
- D5 (voor de trage dingen)
- 9415 (voor de ankers, voor ik me realiseerde dat 941 ook bestaat)
- 1300 (voor de dingen waar 9010 wel âkanâ maar niet ideaal is)
- 8200 (voor de dingen waar D5 wel âkanâ maar niet ideaal is)
Maar hoe correct dat was qua volgorde en redenering, daar steek ik mijn hand niet voor in het vuur.
Ik zou zeggen, koop niet gelijk olie. Probeer eerst een paar keer een uurwerk heelhuids uit en in elkaar te zetten. En schoon te poetsen. Vind je het dan nog leuk? Breid je basisset dan uit met o.a. olie en vet. Ik heb teveel varianten gekocht in het begin, maar zou als start nu voor 9010, D5 en molykote DX gaan. Miniverpakkingen.
Zeker een goed advies
Ik heb ooit eens een setje gekocht van de bekende types (9010, HP1300, Kluber, etc.) in mini verpakkingen uit China voor geen geld. Moet zeggen ik het verschil met de originelen niet kan waarnemen. Natuurlijk geen professionele labo toestellen om de authenticiteit te meten, maar ze moeten al serieus geĂŻnvesteerd hebben om het zo dicht bij het origineel te krijgen. Lijkt mij niet rendabel voor die prijs, dan is het origineel uit Zwitserland verdelen in kleine porties gewoon goedkoper voor hen.
Dus tevreden?
Ik denk dat ik dat voor nu ga doen. Gewoon eerst demonteren en droog monteren en dat een paar keer herhalen
In vind epilame echt lame. Heel vervelend en vind het gemakkelijker smeren zonder.
Mis ik nog een voordeel? Ik was hier in de klas de uitzondering op. Zowel dekstenen als paletten, ik vind het beter te doseren zonder dat spul
Vind dit vet juist wel fijn.
Hoezo gaan ze dan terug naar 1300 ipv 9501? Echt, het blijft vaak een raadsel
Dit sowieso. Ik luister wel graag naar ervaring. Zo ga ik DX veelal vervangen dankzij dit topic en de horror scenarios die @Vintagewatchstuff deelt;
Dat wil ik niet meemaken .
Heb het overigens al eens gehoord, maar dacht, valt wel mee.
@Akrid 9415 is echt geweldig. High beat of niet, werkt gewoon fijn imo en geeft goed resultaat.
Net weer de dekstenen en de ankerpaletten in de Fixodrop gezet, van een Squale-Sellita. Ik kan echt niet zonder dat spul. Als je over hebt, houd ik me aanbevolen.
Euhm heb je al aan echte oudjes gewerkt? De fixodrop zorgt ervoor dat de vaak verloren gegane cappilariteit van de ankerpaletten en de dekstenen hersteld wordt.
Bij echte oudjes is die vaak verdwenen en loopt je olie op de dekpkaten en ankerpalletten alle kanten op en is je smering dus niet goed.
Bij horloges van na 1960 komt dit euvel niet zo heel vaak voor, bij oudjes van voor 1960 en zeker de hele oudjes met nog natuurlijke lagering is verloren gegane capillariteit zo ongeveer de regel en dan is fixidrop een must als je goed wil oliën.
Eind 60 en nieuwer inderdaad. Dank voor de wijsheid weer
De docent bij Syntra zweerde erbij. Maar vooral bij dekstenen vind ik het gemakkelijker om de juiste hoeveelheid te geven zonder het goedje. Zal vast ervaring zijn en de dekstenen die ik gedaan heb zijn inderdaad nieuwer dan pre 60
Haha nee het potje wat hier staat is van man compagnon
Idd, nieuwe(re) dekstenen hebben nog hun volle cappilariteit, fixidrop vergroot die, dus dan krijg je plots âteveelâ Dit leg ik niet goed uit denk ik, maar ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.
Fixodrop op nieuwe(re) uurwerken heeft weinig tot geen zin, tenzij ze dusdanig sterk vervuild zijn en vol stofjes en viezigheid hangen wat de capillariteit aantast. Je gaat onmiddellijk weten wanneer de capillariteit niet meer goed is de dag dat je het tegenkomt: je oliedruppel loopt uit en vlakt af en dan zal fixodrop je oplossing zijn