Moeilijke beslissing: Rolex GMT-Master 16700 of Rolex GMT-Master II 116710LN

Beste forumleden,

Ik was een beetje aan het rondspeuren op het internet en toen kwam ik een fantastische Rolex GMT-Master 16700 Pepsi tegen die precies uit mijn geboortejaar komt. De prijs was rond de 8500 euro met papieren en zonder doos. Horloge leek ongepolijst en het rode gedeelte van de bezel was mooi vervaagd door de tijd. Natuurlijk heeft dit model ook de tritium wijzerplaat en de beroemde Pepsi bezel.

Dit horloge is altijd al één van mijn top “holy-grails” geweest. Alleen heb ik nog nooit een mid-vintage Rolex gehad. Ik wil ontzettend graag meer verdiepen in de vintage markt ten opzichte van modern. De laatste jaren heb ik alleen maar nieuwe horloges gekocht waaronder een Rolex GMT-Master II 116710LN. Dit horloge vind ik fantastisch met de nieuw Oyster band en sluiting. Nu begin ik echter toch te twijfelen of het tijd is om de knoop door te hakken met deze “vintage” GMT-Master. Ik weet dat dat de prijzen aan het stijgen zijn de laatste jaren en ik wil ook niet wachten tot ze echt te duur worden in de toekomst.

Het enige waar ik mee zit is het gevoel alsof ik achteruit stap kwa kwaliteit, details, etc in vergelijking met de nieuwe GMT-Master II. Ik hou namelijk ook erg veel van de moderne Rolex horloges. Verder gaat de vintage GMT wel voor meer geld weg. Om hem te kunnen financieren zou ik mijn huidige GMT daarvoor moeten inruilen, en waarschijnlijk wat geld bijleggen.

Begint dit model een collectors item te worden? Is het een goede keus, volgens jullie? Waar moet ik letten bij het kopen van vintage, en dan voornamelijk dit model van Rolex? Is het slimmer om mijn moderne GMT-Master II te houden?

Ik vind het een moeilijke keuze maar wel spannend. Ik hoop dat jullie wijze woorden mij kunnen helpen. Alvast ontzettend bedankt voor de hulp! :+1:t3:

1 like

Het gaat tegenvallen… Vooral gezien de bak geld die je er voor moet geven

Uitstraling even buiten beschouwing laten…

Lekker houden die GMT Master II. Ouwe zooi die andere :stuck_out_tongue_winking_eye:

Ik vind het echt twee totaal verschillende horloges; de moderne GMT is veel ‘groffer’ dan de oude. Ik zou de horloges dus ook bij andere gelegenheden dragen. De 16700 kan goed onder een overhemd, waar ik dat bij een 116710 niet zo snel zou doen. De 16700 zou ik daarentegen minder snel dragen bij een paar sneakers, waar ik de 116710 daar weer erg geschikt voor vind.

Over het comfort; ik heb twee moderne en twee ‘mid-vintage’ rolexen waarbij mijn 16710 veruit het meest comfortabel is. De oude band en de sluiting zijn voor mij perfect. Juist omdat de band lichter is. En je kan altijd nog een easylink plaatsen als het nodig is…

2 likes

Ik zou de vintage alleen kopen als ik de nieuwe erbij kon houden. Anders ga je sowieso spijt krijgen denk ik. Make your own vintage. Of koop m erbij…

1 like

Vintage all the way

1 like

Geen 16700 maar o zo mooi!

9 likes

Echt mooi.

8 likes

Bedankt voor je bericht. Helaas kan ik ze niet allebei hebben haha :frowning:️! Dus ik zal er eentje moeten gaan kiezen.

1 like

Zo mooi :heart_eyes:! Is dit een 16710 met solid end links?

1 like

Elke keer als ik hem zie, ben ik verliefd haha!

1 like

Vintage. Massa’s beter dan dat lompe nieuwe gmt-hok dat je droeg toen je dacht dat je nog iets te bewijzen had…

12 likes

Misschien een iets ander vergelijk maar mijn ervaring:

Een jaar lang heb ik gelijktijdig een 14060M en 114060 gehad. De 114060 voelt op elk gebied superieur tov de 14060M. De kast, de band, de glidelock is fantastisch, het voelt als één blok graniet. En toch heeft de 114060 het veld moeten ruimen. Het gevoel wat de 5 digit geeft is van een compleet ander orde. Het draagcomfort is veel beter, het horloge is licht in gewicht, de minder opvallende aluminium bezel en geen maxi dial. Het is een meer tijdloze klassieker van de generatie echte tool watches.

4 likes

Yeah!

4 likes

Welk jaar ben je geboren dan
De mijne is uit 1990

1675? Ook een parel :ok_hand:t4:

1 like

Hierbij mijn mening, wellicht heb je er wat aan.

Allereerst, ik heb zowel deze

als deze

dus ik mag me een mening aanmeten hoop ik.

Ik moet zeggen dat qua kast en wijzerplaat een aantal mede HF leden de verschillen al goed hebben omschreven waarbij ik opmerk dat het aan jezelf is waar de voorkeur naar uit gaat.

Echter, let goed op de verschillen tussen beide banden, niet alleen optisch maar ook qua verstelbaarheid, draagcomfort en degelijkheid. Daarin zit echt een groot verschil (mijn voorkeur heeft absoluut de nieuwe Oyster).

Suc6 met de keuze!

2 likes

Dat is inderdaad wat iedereen mij verteld over vintage. Het heeft gewoon een bepaalde charme. Al dat verfijnde is niet meer nodig op dat moment. Ik vind het opzich ook wel een bonus dat het uurwerk in de 16700 gewoon een true quick-set date heeft. Dat heeft mijn 116710 niet meer.

1996, ik ben nog niet zo oud haha

1 like

Blijft een lastige keuze. Ik moet er wel bij zeggen dat ik voor mijn 114060 een Explorer 214270 terug gekocht heb. Ik kan in mijn geval nog steeds kiezen tussen semi-vintage en modern.

1 like