Moest jij ook wennen?

Ik ben sinds gisteren in het bezit van een Rolex Datejust 36mm. Super blij mee en een mooie aanvulling naast mijn Omega Speedmaster Reduced.

Ik moet alleen nog wel wat wennen aan het “kleine” formaat. De Omega is ook al niet groot (39mm). Maar ben heel blij met de Rolex. Draagt heerlijk en ik ben zwaar onder de indruk van de kwaliteit.

Maar ik ben even benieuwd, moesten degene met een 36mm ook wennen aan het formaat?

10 likes

Omgekeerde vraag… als je moet wennen, weet je zeker dat 36mm de juiste maat is? Ik heb geen al te grote polsen, maar ik vind 39mm al bijna te klein! 36mm is voor mij geen maat voor een man. Heb ca 18,5cm en had een 41er DJ…

9 likes

Ging vrij geleidelijk mij.

Vroeger droeg ik 40mm Rolex sportmodellen (16570 / 16600 / 16700 / enz.).

Inmiddels ben ik helemaal dol op Rolex in 36 en 38mm. Als ik nu een 40mm Rolex draag voelt het lomp.

4 likes

Ben er al wel aan gewend. Omega vond ik in het begin ook wennen maar draag deze al 25 jaar.

Hangt wat af van je polsomtrek natuurlijk. Maar als je een tijdje leest hier, merk je net het omgekeerde - dat mensen beginnen in te zien dat een joekel van een soepbord om je pols zelden mooi is. En dan heb je bijvoorbeeld @Fate_Amenable_To_Change die zijn collectie onvermurwbaar decimeert en alles boven de 40 (of was het 38?) millimeter buiten gooit, net omdat de realisatie er is dat een horloge nog zo mooi mag zijn, te groot is te groot.

36mm op een kleine 17cm pols.

Als je 20+cm boomstronken hebt, okee, dan kan je rustig naar de 40-42mm gaan. :slight_smile:

4 likes

Heb geen grote pols maar ik vind 36mm te klein, had even een OP36 mm maar deze was heel snel weer weg. 40 tot 42mm is voor mij het prettigst.

4 likes

Pols controle erbij en we zullen oordelen.

36 draagt comfortabel zonder iel aan te voelen is mijn beleving.
36 moet wel op staal, anders is het te schattig.

Nee, hoefde niet te wennen.
Moest wel de stap zetten op onder de 40 te kopen.
Eenmaal ervaren durf ik elk maatje aan, als altijd is het ene horloge het andere niet.
36 tool/beater zou voor mij niet gaan.
36 sport/chique/casual, zeker wel.

2 likes

Heb 18,5 en mijn sweetspot is 40-43mm
Afhankelijk van de L2L.
Dus 20+ heb je voor 42mm echt niet nodig! Ligt er ook aan of je pols rond of vlak is! Àlles persoonlijk smaak!

36 op 19/20 pols

Maar 45 pak ik ook gewoon

Alles kan…

8 likes

Ik heb een dunne pols, maar een 36mm is nu toch wel echt klein, niet? Mijn vrouw heeft een 36 en vind dat echt niet staan bij een man… maar is mijn mening dan. 39mm is echt het minimum (imo)

2 likes

Dat ja. En ook hoe de lugs gevormd zijn.

Ik heb nu ook een 39.5mm om, maar met heel compacte L2L. Een Breguet van 38mm, gepast, was eigenlijk nog altijd te groot.

Tuurlijk. Maar wat de ene smaak noemt, is voor veel anderen wansmaak.

Als ik iemand zie rondlopen met een 45mm monster horloge op een kippenpolsje mag die nog zo hard denken dat dat “smaak” is, voor de rest van de wereld is dat eerder een Captain America imitatie dan.

Sja, kijk hierboven. Kan perfect dus. :slightly_smiling_face:

2 likes

Alles kan, niks moet! Heb een keer 36mm Explorer gehad…. Wat een mini! Een 39mm is echt de ondergrens bij mij!

2 likes

Jep… daarom lekker doen wat je zelf wilt!:stuck_out_tongue_winking_eye:

2 likes

Dat je moet wennen, kan zeker kloppen. Het is maar net waar je in je watch journey bent.

Zoals hier al eerder aangegeven: velen beginnen met grote horloges en gaan juist richting kleinere horloges. Same here: ik heb een 17,5 cm pols en zo goed als alle horloges zitten tussen de 35 mm (klassieke dresswatch) en 40 mm (duikers / chronografen). Uiteraard zijn er uitzonderingen: de Speedy en SKX zijn 42 mm, maar door hun korte lugs vind ik ze net kunnen op mijn pols.

Overigens: 36mm Datejust is m.i. de enige juiste, klassieke keuze. :+1: Alleen als je berenklauwen hebt zou ik voor een 41mm gaan.

3 likes

Daar gaat het om. Het is altijd even wennen van groot naar klein.

Hangt een beetje van je postuur af. Jouw 18,5 cm (polsmaat) is al groter dan gemiddeld.

Zoals een collega van mij met een TW Steel, het is een forse man maar ondanks dat ziet het er niet uit.

Dat ook, maar ook de bezel dikte is belangrijk hoe het horloge toont. En bij de OP en DJ is die best wel dik. Want wat is de wijzerplaat diameter van een DJ36?

1 like

Herken dit zeker hoor!

Ik heb voornamelijk duikers, allemaal 40mm+. Toen kocht ik een Maen, 36mm, en moest ik inderdaad best even wennen aan het ‘kleine’ formaat. De Maen heeft wel redelijk lange lugs, dus draag wat groter.

2 likes

Het is vooral even wennen als je een paar dagen een 42mm Speedmaster op hebt gehad. Dan is inderdaad de gedachte ‘fuck wat klein’. Maar wen er ook snel weer aan.

1 like

36-45mm draag ik wel.

Hangt mi met name af van de stijl, dressy mag 35-39 mm zijn bij mij… Sport/divers juist weer 39mm plus.

Ongeacht de omtrek van mn spekklauw.

2 likes

Ik heb een GS op die 37MM is en daar heb ik geen seconde spijt van gehad. Het kleinste horloge wat ik daarvoor had was een 40.5MM SPB147 en die ervaar ik tegenwoordig als groot. :slight_smile:

Wat een onzin. Dat hangt sterk van het horloge af wat je draagt en hoe het horloge oogt.

Zoiets?

9 likes

Hier zou ik vrij snel aan wennen :slight_smile:

1 like