Moet HF straks de gegevens van horloge verkopers doorgeven aan de Belastingdienst?

Dan zullen ze vast wel uitgaan van 4% fictief rendement. Stelletje knoeiers zijn het.

1 like

Ja, HF moet de gegevens van haar leden (die ze niet kent, afgezien van het gebruikte IP’s) en de haar ook niet bekende transacties doorgeven. Good luck, no dice.

Je moet wel een hele rare krant lezen als je een vraag als ā€œMoet HF straks de gegevens van horloge verkopers doorgeven aan de Belastingdienst?ā€ kunt formuleren.

Groetjes van Sandra (echte naam bekend bij de redactie) :wink:

7 likes

Marktplaats en Vinted zijn uitsluitend verkoopplatformen, HF is een discussieplatform (waar je toevallig als particulier ook in beperkte mate zaken mag verkopen). Verreweg de meeste horloges zijn ook enorme afschrijfkanonnen, er zal hier niet gauw winst gemaakt worden. Ik denk dus ook dat het hier wel los zal lopen.

2 likes

Geen zorgen. Fiscale wetgeving is hier heel duidelijk in; Als u zelfstandig een bedrijf of een beroep uitoefent, draagt u btw af over de omzet.

Zolang inkoop en verkoop in hobbysfeer is hoef je geen btw af te dragen. Als in en verkoop regelmatig voorkomt, dan is er een mogelijke indicatie voor de Belastingdienst dat het gaat om bovenstaande definitie.

Daarnaast wordt er voor tweedehandse producten vaak de marge regeling gehanteerd. Je betaalt btw over de gerealiseerde marge ipv het hele bedrag. Reden hiervoor is dat reeds btw betaald is over de productie van het product. Dat betekent dat er alleen nog btw geheven kan worden over de winst tussen in- en verkoop, aangezien dit de enige productiefactor is in het proces.

1 like

Jij praat over BTW. Het gaat om inkomstenbelasting.

Maar inderdaad, zolang het in de hobbysfeer blijft geen probleem.

1 like

Mijn excuses, ik las omzet aangeven in het Linda artikel en ging automatisch uit van de btw.

Je hebt gelijk, mijn opmerking is niet relevant.

Je bent BTW fetish in het dagelijkse leven?

1 like

HF heeft geen gegevens. Niet van verkopers en niet van transacties.
Mocht dat eventueel een eis worden om een platform als dit actief te houden, dan sluiten we het blauwe deel. Is voor ons van geen toegevoegde waarde.

25 likes

Dat zou jammer zijn maar wel begrijpelijk. Wat een werk zal je je daar anders mee op de hals halen als forum zijnde. Marktplaats zal dan vermoedelijk ook in een rap tempo minder populair worden.

1 like

Voor mij ook niet. Mss kun je vast anticiperen.

Misschien wordt de soep niet zo heet gegeten en is het voldoende het blauw te sluiten als bovengenoemde situatie zich voordoet.

Ik ga er vanuit dat Jur bijdehand genoeg is om dit soort zaken te regelen.

Voor mij is het antwoord van Jur klip en klaar en heb je er weinig aan te speculeren wat de Belastingdienst mogelijk gaat vragen. Niemand weet het precies.

1 like

Onnodig veel werk en wettelijke regeltjes volgen. Dit is een forum waar toevallig ook af en toe wat te koop wordt aangeboden, geen marktplaats.

1 like

Is net als op het Rolex Forum (The Green) Ik ben enige Novice Trust1 lid van Trust4 (ben undercover) :sunglasses:

Door het blauwe deel te sluiten? :joy: Dan wordt het een heel saai forum denk ik zomaar. Flipperen (of zoals ik het zie: elkaar de gelegenheid geven een horloge te proberen) is toch 80% van de hobby?

4 likes

Nee ik heb een ongezonde interesse in alles wat met geld te maken heeft. Net als Dagobert Duck.

1 like

Horloges en ā€˜opbrengst’?
Over fictief rendement gesproken :sweat_smile:

2 likes

Zeg jij nou geld verdienen? Da’s hier voor 99 van de 100 transacties niet aan de orde. Gelukkig heeft de richtlijn het over omzet, niet over winst. :slight_smile:

Dan hebben ze het over ā€œmeer dan 30 artikelenā€, wat ook niet aan de orde is, je mag niet meer dan 24 horloges verkopen als ik het me goed herinner.

Nee,

Dit forum is geen marktplaats. Het is een besloten community waarbinnen selecte leden hun horloges mogen adverteren. Transacties lopen niet via het forum, handel wordt te vuur en te zwaard bestreden… en HF weet niet wat de waarde van de uiteindelijke transactie is.

Wij moeten eens praten. Het is niet mijn ervaring.

Maar dan moet het platform wel weten voor welk bedrag die horloges van de hand gedaan worden.

Wij mogen hier adverteren, maar Horlogeforum heeft geen flauw benul wat wij, eenmaal aan de koffietafel van de Van der Valk in Schubbekutteveen gezeten, voor onze horloges krijgen.

Die moesten toch al de tent uit, dus dat komt goed uit.

11 likes

Waarschijnlijk gaat dit óók zo bij de Oosterburen van Uhrforum.de :joy:

Ik zag net een filmpje van Radar. Was een interview met een man die een brief van de bank had gehad. Waarom hij over heel 2022 voor 4.000 euro transacties heeft gedaan met ALBERT HEYN. Geen grap. :neutral_face: Dan is toch het einde zoek?

Of je even de bonnetjes wil overleggen. :joy:

6 likes

We zijn honden die steeds steviger aangelijnd worden

8 likes