Windhund Schreef:
De verkoper beschrijft het
horloge naar eer en geweten.
Stel de verkoper beschrijft het uuurwerk “naar eer en geweten” als Unitas A6498.
Dit kan volgens sommigen. Vindt je dat echt kunnen? Ik niet dus.
horloge naar eer en geweten.
Stel de verkoper beschrijft het uuurwerk “naar eer en geweten” als Unitas A6498.
Dit kan volgens sommigen. Vindt je dat echt kunnen? Ik niet dus.
@windhund: er wordt wel degelijk een juiste
omschrijving gevraagd in een verkooptopic, zoals
in dit geval een uurwerk, wel degelijk maker en
type vermelden.
1-Ik heb niet aangegeven dat bovenstaande niet zo zou moeten.
2-ik vind je toon en je stellingen aanmatigend. Het gaat hier om de hobbymatige verkoop van horloges. En nu komt het: Ik zal, na kennis genomen te hebben van de inhoud van dit topic, tot zover, de uurwerken in de door mij te verkopen horloges exact zo beschrijven als ik wil!
3-en nu komt het echt: ik zal nooit, maar dan ook nooit, iets kopen van, of verkopen aan, iemand die zich op het forum als een pseudo-rechtsgeleerde gedraagt. Daar komt naar mijn mening alleen maar hommeles van.
Windhund Schreef:
horloge naar eer en geweten.Stel de verkoper beschrijft het uuurwerk “naar eer
en geweten” als Unitas A6498.
Dit kan volgens sommigen. Vindt je dat echt
kunnen? Ik niet dus.
Als dat uurwerk in het horloge zit dan kan dat gewoon. Als het er niet in zit, dan is het een incorrecte beschrijving.
Als dat uurwerk in het horloge zit dan kan dat
gewoon. Als het er niet in zit, dan is het een
incorrecte beschrijving.
De omschrijving is altijd onjuist, want het uurwerk bestaat niet. Het is een type-aanduiding die door de kloon-mafia c.q. malafide uurwerkhandelaren is verzonnen.
Windhund Schreef:
Als dat uurwerk in het horloge zit dan kan dat
gewoon. Als het er niet in zit, dan is het een
incorrecte beschrijving.De omschrijving is altijd onjuist, want het
uurwerk bestaat niet. Het is een type-aanduiding
die door de kloon-mafia c.q. malafide
uurwerkhandelaren is verzonnen.
Dan is het dus inderdaad een incorrecte beschrijving.
-edit-als ik Unitas lees dan ga ik ervan uit dat de verkoper een ETA Unitas bedoelt. Als ik deze beschrijving zie staan bij een Aziatisch klokje dan weet ik dat er zeer waarschijnlijk een asian unitas uurwerkje in zit. Als ik twijfel dan vraag ik de verkoper om meer info.
-edit2- TS geeft aan dat de typeaanduiding 6497/6498 misleidend kan zijn.
Sowieso begrijp ik alle ophef niet. Bovendien, hoe ver moet je gaan. Moet een kras of beschadiging naast zichtbaar op de foto ook nog eens worden vermeld, en moet hier expliciet naar verwezen worden. Niet iedereen kijkt even nauwkeurig.
Als er bv een vintage omega speedmaster uit 1968 wordt aangeboden, en ik constateer dat de bezel niet tijdsconform is, moet ik dat melden? Moet de verkoper dat melden? Moet de koper dit maar kunnen zien?
Als ik de wijzers van een vintage Rolex duidelijk niet vind kleuren bij de plaat, moet ik dit melden als dit niet in de advertentie staat?
Dit nog afgezien van het feit dat bij vintage watches de calibers soms onbekend zijn aan de verkoper.
Ja, ja, ja, ja en ja om antwoord te geven op jouw vragen Marijn.
Op dit forum is het toch niet de bedoeling om elkaar een slecht gevoel te geven bij een aankoop?
Het is een kleine moeite om even te melden dat er wat haarlijntjes zijn, die als je goed kijkt op de foto’s je deze misschien ook kan zien.
Of dat je vintage rolex van ouderdom mooi is gekleurd maar de wijzers wat achter zijn gebleven zoals te zien op de foto’s.
Hard handelen en het maximale er uit halen doe ik wel op marktplaats (en zelfs daar minimaal)
De laatste tijd heb ik al enkele advertenties
aangepast omdat ik ook vind dat het duidelijk moet
zijn wat voor uurwerk het is. In principe moet een
omschrijving van een uurwerk niets ter
interpretatie over laten. Ik zal er dus ook op
gaan letten of dat zo is en zo nodig aanpassen of
de plaatser vragen een nieuwe advertentie te
maken.
:~
Hard handelen en het maximale er uit halen doe ik
wel op marktplaats (en zelfs daar minimaal)
Ik ben niet zo’n flipperaar, maar heb wel een paar keer verkocht via dit forum & ook buitenlandse fora. Als ik dan de reactie krijg dat het horloge beter is dan verwacht (c.q. beschreven), doet met dat oprecht goed.
Als er bv een vintage omega speedmaster uit 1968
wordt aangeboden, en ik constateer dat de bezel
niet tijdsconform is, moet ik dat melden? Moet de
verkoper dat melden? Moet de koper dit maar kunnen
zien?Als ik de wijzers van een vintage Rolex duidelijk
niet vind kleuren bij de plaat, moet ik dit melden
als dit niet in de advertentie staat?
Ik vind dat als je ziet dat iets niet klopt dat je dat (per PB) moet melden aan de verkoper. Als die er niets mee wil doen en je bent van mening dat er echt sprake is van misleiding moet je het wat mij betreft melden bi de mods. Die kunnen dat bepalen of actie nodig is, daar zijn ze wat mij betreft voor.
marijn Schreef:
Als er bv een vintage omega speedmaster uit
1968
wordt aangeboden, en ik constateer dat de bezel
niet tijdsconform is, moet ik dat melden? Moet
de
verkoper dat melden? Moet de koper dit maar
kunnen
zien?Als ik de wijzers van een vintage Rolex
duidelijk
niet vind kleuren bij de plaat, moet ik dit
melden
als dit niet in de advertentie staat?Ik vind dat als je ziet dat iets niet klopt dat je
dat (per PB) moet melden aan de verkoper. Als die
er niets mee wil doen en je bent van mening dat er
echt sprake is van misleiding moet je het wat mij
betreft melden bi de mods. Die kunnen dat bepalen
of actie nodig is, daar zijn ze wat mij betreft
voor.
Het gaat er niet om dat er iets niet klopt. Als ooit de originele tritium wijzers zijn vervangen door moderne luminova wijzers, klopt het horloge nog steeds hoor. Alleen is het horloge niet meer in oorspronkelijke staat, zoals zovele vintage horloges. Vaak weet de verkoper het zelf niet, want de kennis is vaak niet aanwezig. Op dit moment wordt er een vintage aangeboden, met de omschrijving uitstekende vintage, waarvan ik heel erg vermoed dat de wijzers behoorlijk nieuw zijn. Dit is niet vermeld in de advertentie. Dit is gewoon een voorbeeld. De advertentie klopt volledig, niets is onjuist of onwaar, en is absoluut geen sprake van misleiding. Mooi horloge is prima staat, ik zou het niet kopen, omdat ik weet dat het niet in oorspronkelijke staat is, en dat vind ik belangrijk. Als een koper dat belangrijk vindt, dan moet ie maar onderzoek gaan doen. Voor de aanschaf van sommige vintages heb ik weken lopen surfen op het net, en boeken nageslagen.
Juist bij een vintage is het m.i. van belang of alle onderdelen nog origineel zijn. Daarover iets melden lijkt mi op z’n minst netjes. Ook als je het niet weet zou je dat volgens mij moeten melden.
Juist bij een vintage is het m.i. van belang of
alle onderdelen nog origineel zijn. Daarover iets
melden lijkt mi op z’n minst netjes. Ook als je
het niet weet zou je dat volgens mij moeten
melden.
Eens, ik doe het zelf ook. Maar ik voel me niet geroepen bij andere advertenties opmerkingen te maken.
Eerlijk duurt het langst, zeker met zo iets gevoeligs als onze hobby. Ik ben dan ook een sterk voorstander van een exacte omschrijving van de koopwaar: krasjes, deukjes, butsjes, uurwerk, band, noem het maar op.
Niets zo vervelend voor een koper om iets te ontvangen dat niet conform de omschrijving is.
Eric
Klopt. Nieuwstaat is een breed begrip heb ik al gemerkt
Klopt. Nieuwstaat is een breed begrip heb ik al
gemerkt
( ja sommige verkopen een lijk als zijnde “nieuwstaat”