Beste allemaal,
zonder me eerst fatsoenlijk te hebben voorgesteld elders op dit forum, toch met de deur in huis vallend:
Ik heb afgelopen maand mijn Steinhart Ocean ONE GMT black verkocht via Chrono24. Aan een particuliere koper uit Inda. Pakket verzekerd verzonden via Postnl en na 3 weken bij customs in India te hebben gelegen, komt het pakket dan eigenlijk aan. Om van de koper direct een bericht te krijgen, dat ik hem heb opgelicht. Dat hij een volstrekt ander horloge heeft ontvangen. Om kracht bij te zetten, heeft hij, kennelijk bij het openen van de doos, al een filmpje gemaakt en dat direct, zonder enig bericht tussen ons of via chrono24, al op youtube te plaatsen. Daarop is te zien dat hij de doos open maakt, de Steinhart door er uit haalt, die opent en vervolgens een namaak rolex aantreft. Uiteraard niet het horloge dat ik verstuurde.
In de berichten hierna over en weer gaat het hem maar om 2 dingen: duidelijk maken dat ik een fraudeur ben, en dat hij een refund wil hebben.
Uiteraard zijn er meerdere opties en kan ook onderweg door de postbezorging ergens onderweg (of zelfs bij de douane) het horloge zijn omgewisseld. Maar een horloge omwisselen heeft voor douane of postbezorging totaal geen zin, wel voor de koper. Die kan namelijk nog aanspraak maken op een refund.
Helaas loopt dit nog steeds, heeft chrono24 vooralsnog geen oplossing, geeft postnl nog geen gehoor want het pakketje is immers ontvangen, en dreigt dit uit te lopen op een gevalletje dure les…
Ik beloof hier af en toe een update te geven, maar wilde jullie waarschuwen. Niet alleen kopen via chrono24 blijft spannend, zoals al in grote mate op dit forum beschreven, ook verkopen kan fout gaan.
Vreemd inderdaad. Ik heb alleen koopervaringen via Chrono en die zijn goed. Koop wel het liefst bij Duitse dealers met heel veel positieve reviews. Succes ermee, wel een lastig geval.
Tegen zulke ‘slimmigheden’ is niemand opgewassen. Je kan moeilijk het pakket bij inpakken gaan filmen en vervolgens verzegelen. Niet alleen de douane zal zich daar niets van aantrekken, maar ook de ontvanger kan bij het maken van zijn filmpje de boel manipuleren.
Ik hoop dat je er goed doorheen komt. Succes.
Bedankt in ieder geval voor de waarschuwing. Als ik al zou overwegen om Chrono24 te gebruiken om horloges te verkopen ben ik na dit bericht wel genezen.
Je bent wel in een zeer vervelende situatie terechtgekomen zeg. Ik heb geen idee wat je kan doen om je hieruit te redden, ik ga je topic met weemoedig enthousiasme volgen. Ik zou willen dat ik er wat zinnigers over te zeggen had.
Dit kan ik nog wel begrijpen als eenvoudige manier om de video online te kunnen plaatsen zodat jij en Chrono24 die ook kunnen zien. Doet hij veel moeite om die video reeds publiek bekend te maken of te koppelen aan jouw Chrono24-account?
Daar hoeft ook maar één louche type rond te lopen dat op deze manier wat bij kan verdienen. Wel opmerkelijk dat dat louche type die namaakrolex al in z’n zak zou hebben zitten, maar zo klopt dan in ieder geval het gewicht en de inhoud van de doos weer ongeveer. Misschien dat hij met een goedkoop nephorloge om z’n pols aankomt op z’n werk, en met jouw Steinhart weer weggaat.
Dat is niet erg Frank. Ik hoop dat het je goed doet je verhaal hier te delen, en wellicht kunnen wij je toch helpen en er zelf ook wat van leren. Tenslotte is dit iets waar veel mensen op het forum ook mee te maken kunnen krijgen. En als je verder ook gezellig blijft plakken, nou dat is dan leuk. In ieder geval hartelijk welkom.
Dat zou een grap zijn zeg. Kan hij wel goed lezen en schrijven, Frank?
Buitengewoon vervelend. Dat het nu via Chrono24 gebeurt is wel nieuw, maar de truc heeft al een lange baard. Dat hij de opening heeft gefilmd (geen normaal gedrag) en het direct op YouTube heeft geplaatst (even niet normaal) pleit tegen hem. Laat hem het heen & weer krijgen Overigens, het is Chrono24’s eigen belang om dit soort con men te weren. Hoop dat het goed voor je afloopt!
Dank voor jullie reacties! Ik zal het de link naar het filmpje plaatsen als ik morgen hopelijk contact met chrono24 heb gehad.
Tja, eigenlijk is de truc bijzonder eenvoudig en kan je ook foto’s en video’s manipuleren.
Bij de post of de douane zou ik het logischer vinden dat iemand de inhoud steelt en het pakketje doorstuurt, dan helemaal de moeite neemt een vervangend horloge in de doos te stoppen. Hoewel hij wel bijna 3 weken bij de douane lag getuige de track en trace data. Maar wellicht overzie ik het verzendproces niet helemaal en is het gewicht inderdaad een variabele in het proces.
Het filmpje nog eens terug kijkend valt me weer op dat ik een pakketje waar ik weken op heb zitten wachten beduidend anders zou openen dan deze Indiase heren. Ik zou vooral benieuwd zijn naar de inhoud, niet of de camera goed zicht heeft op de inhoud.
En zeker het direct op youtube plaatsen, en de haast waarmee alles moet gebeuren, vind ik passend bij oplichting zoals ik dat bij marktplaats etc herken. Eerst zo snel mogelijk verzenden, daarna zo snel mogelijk een refund.
Enfin, gelukkig viel het bedrag mee, maar ik probeer er wel alles aan te doen om chrono24 geen refund te laten maken, voordat we de nodige moeite hebben gestopt in het achterhalen of deze meneer daadwerkelijk geen oplichter is.
En voor diegenen die een pakket versturen, zou ik dat bij de balie van postnl al filmend inpakken en verzenden. Alleen dan heb je bewijs van verzending.
Postnl zal bij fraude van de koper geen verzekeringsschade uitkeren. Hen is in dat geval immers niets aan te rekenen. Alleen als mogelijk sprake is van diefstal tijdens het transport, verwacht ik enige medewerking.
Maar goed, we gaan het mee maken. Voor nu een fijne avond
Als ik te goeder trouw het uitpakken zou filmen omdat ik bang ben opgelicht te worden, zou ik mij ook in de eerste plaats zorgen maken over de positie van de camera. Die inhoud zelf zien, dat kan zo lang als ik wil, maar die camera, die kan het openen maar één keer filmen.
Een bekende truc is om de originele inhoud er aan de onderkant c.q. zijkant uit te halen en te vervangen. Dan het uitpakken van de bovenkant filmen. Klaar is je Case.