Mogelijke NA vintage datejust, echt of nep?

Beste mede forum leden,

Ik heb nu een al een tijdje interesse in horloges en ik geniet enorm van steeds weer een nieuwe aankoop, kijken hoe lang ik het tof vind en dan eventueel weer door verkopen. Nu heb ik een aantal horloges verkocht en overweeg ik weer een stapje hogerop te gaan en mogelijk mijn eerste vintage Rolex te gaan kopen. Logischerwijs kom ik voornamelijk uit bij de instap modellen zoals de airking of oyster perpetuals. Niets mis mee en ben blij als ik zo’n exemplaar aan mijn collectie kan toevoegen, maar stiekem wil ik natuurlijk gewoon een datejust. Nu ben ik in mijn zoektocht het volgende model tegen gekomen en opzich heb ik een goed gevoel bij de verkoper. Echter heb ik zelf niet heel vaak een datejust vast gehad, zeker geen vintage en zal als leek zijnde altijd een risico lopen. Natuurlijk snap ik de adviezen dat ik het best bij een goede dealer of tussenpersoon kan kopen, helaas zal mijn budget dat (nog) niet toelaten.

Dit is de scherpste foto die ik heb gekregen. Graag hoor ik jullie mening over de staat en originaliteit!

6 likes

De kast is behoorlijk rond dat valt mij meteen op

Dat is niet goed in elk geval

2 likes

En behoorlijk wat schade her en der.
Ik zou doorlopen.

4 likes
  • Kroon lijkt me vrij groot ten opzichte van de kast. Maar dat kan aan de maat liggen.
  • Bezel ziet er redelijk afgekloven uit.
  • Waarom staat er alleen “swiss”?
  • tekst ziet er te scherp en nieuw uit in vergelijking met de conditie van de rest van het horloge.
2 likes

Dat viel mij ook wel op, maar kom dat online wel meer tegen bij de vintage datjust modellen. Is hij dan (te veel) gepolijst? Of waarom zou dat niet goed zijn?

1 like

Die :point_up:

1 like

Als je budget het nog niet toelaat dan zou ik nog maar even doorsparen. Daar krijg je vast geen spijt van.

1 like

Kan de grote van de kroon te maken hebben met het feit dat de kast te veel gepolijst is? Of eerder omdat de kroon niet origineel is? Dat de kast te veel gepolijst is of de bezel niet rete strak neem ik voor lief. Het gaat mij echt om de originaliteit van het horloge. Wat betreft de wijzerplaat, komt dit nooit voor bij vintage dat dit (nog) zo scherp er uitziet?

1 like

Als je er eentje koopt, zou ik gelijk voor eentje gaan waarmee je volledig tevreden bent. Anders lonkt een betere staat toch wel weer.

Bij deze lijkt veel van de kast afgesnoept

Zegmaar zoiets:

17 likes

Het lijkt ook alsof er heel veel speling op de band zit?

Ik zou hoe dan ook nog om een paar andere, scherpe, foto’s vragen, @Yelsew. Bij vintage wil je over het algemeen niet voor de goedkoopste deal gaan.

Heb ik gedaan. Wat speling op de band is geen ramp, maar het moet inderdaad niet te veel zijn. Ik ben sowieso voornemens om een horloge in deze categorie
te gaan bekijken/ophalen ipv verzenden. Ik snap dat ik wellicht niet het meeste strakke model ga kopen met mijn budget. Maar toch denk ik meer plezier te gaan beleven van een gepolijste datejust dan een strakke airking…

2 likes

Kijk hier hou ik van! Lekker kopen als de staat van het horloge voor jou goed voelt.

5 likes

Is dit glas?

2 likes

Scherp, durf ik niet te zeggen. Bedankt voor het meekijken!!

Gewoon niet doen, je wil helemaal happy worden van je Datejust. Deze heeft teveel ‘eigenschappen’ die je gaan irriteren……

Er zijn al veel tips gegeven. Ik vul aan aan met wat ik zelf nog zie.

De kroon lijkt niet volledig op de schroefdraad van de tube te zijn vastgedraaid. Daardoor lijkt het alsof er ruimte zit tussen de kast en de tube. Het kan dus gewoon wel een originele kroon zijn die erop zit. De lume dot op 6 uur lijkt erg rommelig erop gezet.

Hoe oud is deze Datejust? De lumedots en de lume op de wijzers lijken erg wit. Bij oudere horloges ontstaat er meestal een soort verouderingseffect wat patin wordt genoemd. Het glas lijkt rondom veel beschadigingen aan de rand te hebben. Ook het losse stukje achter het glas op 48 minuten zou mij irriteren (ligt mogelijk los, en verschuift mogelijk daardoor).

Teveel rek (is gewoon slijtage) van de band is lelijk en bovendien gevaarlijk met het oog op vallen of verlies. Een restauratie kost serieus geld, een vervangende originele band ook!

Het lijkt erop dat je dit horloge vaak wil gaan dragen. Houd rekening met een servicebeurt. Een servicebeurt kost bij Rolex 750,00 euro. Bij een horlogemaker kan het voor minder als er geen onderdelen hoeven te worden vervangen.

9 likes

Ik zou deze overslaan.

1 like

Lekker laten liggen
Krijg je spijt van
Zekker met zo bezel

Kopen of niet kopen, alles hangt af van de prijs die je ervoor moet betalen.

1 like

Bedankt voor deze uitgebreide reactie en de extra info. De servicebeurt heb ik rekening mee gehouden, al hoop ik die natuurlijk niet direct na aankoop uit te laten hoeven voeren. Het glas en de band zijn wel zeker een dingetje. Ben aan het wachten op een reactie van zijn kant naar aanleiding van een aantal vragen die ik mede dankzij jullie hier heb kunnen stellen.

1 like