Mogelijke NA vintage datejust, echt of nep?

Bij twijfel doorlopen. Gaat alleen maar knagen.

Volgens mij T SWISS T

3 likes

Oke maar hoort dat niet t swiss made t te zijn zoals hier?

3 likes

Als je inzoomt op de foto, zie je inderdaad ā€œT SWISS Tā€ staan, maar de T’s verdwijnen een beetje in de minute track.

Ik kom dus diverse varianten tegen. Met 't swiss t er op en met t swiss made t erop. Hopelijk kunnen jullie wat duidelijkheid scheppen…

De kroon is een beetje vreemd. Er zit nu nog een vlak op, voorbij/boven de gekartelde rand, waardoor het er vreemd uitziet (vergelijk maar met de foto van de andere DJ in dit topic).
Maar wat ik vooral niet meer ā€˜unseen’ krijg zijn de rond gepoetste overgangen bij de kast/lugs, dat hoort een mooie lijn te zijn, die essentieel is (vind ik).

Ja hij is flink gepolijst, daar ben ik nu ook wel achter maar zou voor mij dus niet het grootste probleem zijn. De kroon valt inderdaad op, het meeste wat ik tegen kom in vergelijkbare modellen (jaren 70) zijn inderdaad platter. Al ben ik er dus al wel meer tegen gekomen met een wat ā€œdikkereā€ kroon. Maar mijn kennis is te gering om te zeggen of dit dan inderdaad ā€œfoutā€ is… Ik vind het wel van groot belang dat het horloge origineel is.

Ik heb onderstaande eens gelezen en dat vond ik wel een goeie;

ā€œThe bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgottenā€

Ik zou nog even doorsparen maar het is uiteraard jouw keuze

19 likes

Qua materialen misschien wel maar qua vorm niet :wink:

1 like

Haha daar heb je een punt!

Eens, doorsparen is het devies, ik heb ook eerst 2 oude DJ’s versleten voordat ik besloten heb een hagelnieuwe te kopen. De prijsverschillen worden steeds kleiner, mijn DJ’s zaten 3-4 jaar geleden in de 2000-3000 klasse en zijn nu naar 4000-5000 geschoten. Voor iets meer dan 2x zoveel geld heb je een bijna nieuwe die echt 10x zo goed is qua afwerking, bouwkwaliteit en betere band en sluiting. Ook hoef je er dan geen beurt van 500 euro tegenaan te gooien.

7 likes

Yep, ik heb vorig jaar een nieuwe gekocht, na veel twijfel toen ik ca. 4-5k beschikbaar had.
Vrijwel alles wat ik toen kon kopen ā€˜had iets’, waarna ik besloten heb nog even door te sparen……nog geen moment spijt van gehad.

2 likes

Goed advies. Echter heb je het nu wel over bedragen die voor mij niet realistisch zijn…

Maar dan is een fatsoenlijke DJ misschien ook niet realistisch? Ik zei het misschien met een knipoog maar was serieus toen ik zei dat de vorm niet origineel is.

Als je zo’n hang naar originaliteit hebt, wat ik begrijp, waarom zou je je dan niet gaan irriteren aan een niet originele vorm?

Dat weet ik niet……ik heb er 3 jaar voor gespaard. Ik kwam al snel tot de conclusie dat hij er nooit ging komen, als ik ging wachten tot ik het geld ā€˜over’ had.
Spaarrekening geopend en ā€˜het doel scherp houden’……

1 like

Ongevraagd advies. Kijk vooral eens naar een nieuwe Tudor Prince. Misschien is dat de gulden middenweg.

5 likes

Met mijn budget is zeker niet realistisch om een smetteloze datejust te kopen, daar heb je helemaal gelijk in.

Wat betreft originaliteit vind ik het gewoon belangrijk dat de gebruikte onderdelen echt zijn en bij elkaar horen. Ik wil niet met een ā€œnepā€ horloge lopen, dan loop ik nog liever met een echte tudor prince date of een hommage als een bulova super sevilla. En natuurlijk heb ik liever een ongepolijste variant, maar kan er dus mee leven als dit niet het geval is.

Als de prijs scherp genoeg is, dan kan je het best overwegen. Is een persoonlijke afweging. Beurtje met eventueel nieuw glaasje is het al een heel ander zicht. Bij @Tempusuurwerktechniek ben je een stuk goedkoper uit dan bij Rolex zelf. Als de rek op de band je irriteert dan zou je eens @Chris_EU kunnen contacten. Een en ander hangt helemaal af van de uiteindelijke prijs.
Qua originaliteit zou je in ieder geval het serienummer kunnen nakijken, of dit klopt met het bouwjaar en de uitvoering. Ook kan je op stopheling kijken of het nooit gestolen is geweest. Als het een full set betreft met box/papers zou dit voor mij persoonlijk ook wel een pre zijn.

Wat kost deze DJ dan?

Ik snap je redenatie zeker wbt originaliteit.

Ik denk dat mijn vraag is: voor het geld wat je wel wilt en kunt uitgeven op dit moment is heel veel anders en niet afgekloven te vinden. Moet het per se een DJ in deze staat zijn? en ga je niet blijer worden van een ander horloge in betere staat?

1 like