Monaco vs. Explorer II

Beste mede forumleden,

Al een tijdje in het bezit van onderstaande Monaco Calibre 11, mooie zilverkleurige dial met grijze subdials en oranje accenten, een kleurcombi die eerder door Heuer op o.a. de Autavia is gebruikt.

Prachtig klokje met ETA2892/2 uurwerk. Niets mis mee, maar hier begint een beetje de twijfel.
Ik kijk stiekem al een tijdje naar onderstaande Explorer II, minder apart dan de Monaco natuurlijk, maar loopt wel op een manufactuur die helemaal top is.
De verschillen tussen de uurwerken zijn zo groot! Het opwind-mechanisme van de Rolex draait zo soepel, ik houd daar wel eens m’n oor bij en hoor 'm dan prachtig rollen. Dat is bij de 2892 toch anders. Ook het verstellen en de tijd houden is op de Lex gewoon strakker, bij de 2892 moet ik de minutenwijzer 10 seconden voor op de secondewijzer zetten om ze beide exact op de indices te krijgen. Geen groot probleem, maar allemaal kleine details die in het voordeel van de Rolex spreken.

De kwestie: Monaco inruilen en met bijbetaling de Explorer II aanschaffen? Of toch niet, daar deze Monaco enigszins uniek is en als model toch wat meer tot de verbeelding spreekt dan de Explorer II (is mijn bescheiden mening).

Ik ben benieuwd naar jullie reacties!
Grtz, Erik

1 like

ExplorerII is gewoon een topklok.
Zou voor mij een nobrainer zijn.

Volledig up to you. De Rolex is het betere horloge, maar ook duurder. De Monaco ziet er bijzonderder uit.

For what it’s worth: Als ik niet-kenners m’n verzameling laat zien, vinden ze allemaal m’n Monaco het mooist.

@Monaco: Ik dacht dat jij je Monaco intussen verkocht had?
Maar als beide geen optie is zou ik lekker de Monaco houden.
Technisch minder maar wel meer uitstraling, naar mijn bescheiden mening.

Succes met je keuze!

Maar jij hebt de blauwe sunburst, dat vind ik wel een hoop schelen ten opzichte van de Monaco van de TS

2 likes

Eigenlijk geen echt vergelijk zoals zo vaak en ook ik maar me er schuldig aan :wink:
Vanuit mijn perspectief zou ik bij een verplichte keuze toch de Rolex met manufacture zwaarder laten wegen
De Monaco is een pracht klok maar helaas hebben de re-issues niet het gevoel van de originele uitvoering
Ik vind deze kleuren combinatie persoonlijk wel de mooiste
Daarnaast vind ik de Explorer een mooie understated Rolex ondanks de 42mm omdat je 'm nu eenmaal minder vaak ziet
Zou wel jammer zijn als je de monaco moet inruilen want het blijft een karakteristeik horloge dat zeker ook in mijn All Time TOP-10 staat

1 like

Zonder twijfel de Monaco houden. Je ziet ze gewoon minder vaak dan een explorer. (zeker in deze kleurstelling)
Daarnaast heeft de explorer teveel overlap met je Dweller. Je liefde voor de Dweller gaat ervoor zorgen dat je de explorer minder vaak draagt dan je nu zou willen.
Hoe vaker ik je Monaco zie hoe mooier ik hem vindt. Gewoon houden dus Gast.

1 like

Nee, ging niet door. Nu twijfel ik of ik hem weer te koop zet. Heerlijk klokje.

Agreed, aight!

Bedankt tot zover voor de reacties heren!
Eigenlijk is het ook geen goed vergelijk…, alleen je wordt ouder en gaat het binnenste van het horloge steeds meer waarderen t.o.v. de buitenkant. Maar ja, de buitenkant van die Monaco doet 't 'm natuurlijk wel…

Bij twijfel niet doen! :smile:

Niet houden of niet verkopen?

Een oude horlogeverzamelaars wijsheid zegt dat als je eenmaal iets overweegt te verkopen (laat staan te koop hebt gezet) je er in gedachten al afscheid van hebt genomen.

Met die instelling begrijp ik jouw ernstige vorm van flipperitus wel wat beter.

1 like

Ik heb de Explorer II en vind het een heerlijk horloge.

3 likes

Ik wist het wel… de Rolex Explorer. Wellicht is de Monaco origineler en unieker toch de Rolex. Succes met je keuze!

Sowieso de Exp II, maar dan wel de oude versie, de 16570. De nieuwe uurs veel te lomp en is niet in balans door de grootte.

Als je twijfelt over je Monaco is hij al voor de helft de deur uit. Dan is een Explorer II een goede keuze als vervanger. Ik vind het een mooi model en aparter dan een Submariner.

Monaco houden!

Mijn stem gaat naar de Explorer II, puur omdat ik die mooier vind en liever zou hebben dan de TH. Succes met je keuze!

Precies dit!