Monorattrapante of single split second chrono van Löwenthal

gisteren binnengekomen, een bizondere Chronograaf , deze heeft een zogenaamde mono rattrapante complicatie, hiermee kan de chronosekondewijzer stilgezet worden om een tussentijdse meting te doen, het chronogedeelte loopt tijdens dit aflezen gewoon door, bij het vrijgeven van de chronosekondewijzer schiet deze door naar het punt waar hij normaal zou staan als de tussentijdse meting niet had plaatsgevonden.

op deze foto hetzelfde Löwenthal caliber uit 1925 zonder deze complicatie,

met dank aan Paul K. voor de revisiebeurt.

en hier met die complicatie die in 1936 door Bovet uit Fleurier is gepatenteerd , en die dat patent ook verkocht aan derden, hier dus aan de manufacture firma Löwenthal
de complicatie(bovenin op de foto) bestaat heel simpel uit een ““soort balansveer”” en een rad met pal die de veer opwind tijdens de tussentijdse metingen. de maximale tijd is 60 sekonden om de tussentijd af te lezen.

de bovenste ronde gekartelde pusher regelt start , stop en de reset functie. de kleine gladde ovale pusher is uitsluitend om de split second functie in en uit te schakelen.

afmeting 40mm x 46mm - band 20mm - rvs staal - telemeter en tachymeter in km op wijzerplaat - bj. plm. 1940

op het oog ziet deze Lowenthal er gewoon , als een standaard chronograaf uit,

Dubey & Schaldenbrand heeft een soortgelijk single split second systeem in 1946 uitgevonden, de zgn. index-mobile maar dan met een veer op de wijzerplaat direct onder de chrono wijzer. dat horloge is dus heel makkelijk te herkennen als een single split chronograaf :slight_smile:

André

Slik, wat maakten ze toch mooie dingen in die tijd…
Is het door deze complicatie dan ook zwaarder ?

Zijn er nog fabrikanten die dit soort chronografen (willen) maken ??

Pracht aanwinst ! Veel plezier wensen is overbodig denk ik zo, alleen de foto’s zijn al bijna genoeg.

Woaw…wat een beauty…(tu)(tu)

Dat is een mooie (tu) en een knap technisch stukje. Past goed in jouw VCV :smiley:

Is het bij hedendaagse rattrapantes ook nog zo dat maar er maar een maximaal verschil van 1 minuut mag ontstaan ?
Wat gebeurt er als je de rattrapante functie langer gebruikt ?

VCV : Vintage Chrono Verzameling (tu)

Prachtig!!!

weer een super aanwinst voor bij de collectie (tu)…

Deze simpele split second complicatie word allang niet meer gemaakt, Hent.
Dubey & Schaldenbrand hebben nog wel eens een serie uitgebracht van hun index mobile ergens in de 90tiger jaren als eerbetoon aan hun oermodel.
die Bovet complicatie komt op meerdere horloges voor , uit de 40tiger jaren, ook op Bovet zelf uiteraard.
de moderne split second systemen kunnen veel meer , veel van die horloges hebben ook 2 chrono wijzers , voor Quartz horloges inklusief dat systeem betaal je plm 400 euro, op mechanische bijv. een IWC PortugieserChrono-Rattrapante, zo’n 8.000 euro.
de horloges zijn niet echt zwaarder , hooguit een paar gram.
de split second complicatie werd al heel lang toegepast in zakvest horloges, door de extra onderdelen was daar ook ruimte voor, pas na 1945 werd deze complicatie ook in polshorloges mogelijk.

Erg mooi, inmiddels heb je een zeer bijzonder collectie m.i !

Heel mooi exemplaar Andre. Ik vind dat je altijd hele mooie aanwinsten presenteert, die precies overeenkomen met horloges die ik ook mooi vind. Zou je een keer een foto van je hele collectie kunnen maken? Dat lijkt me wel bijzonder mooi.

Een heel fraaie aanwinst (tu) vormt een prachtig stel zo’n duo Löwenthal chrono’s!
Deze ziet er echt nog buitengewoon goed en origineel uit, zelfs met een sierstreepje op de bruggen! (tu)
Dat “kroontje” op de drukker is blijkbaar een kenmerk voor zo’n mono-rattrapante, vraag me af waarvoor dat zo gedaan is.

@ Lucien: andere rattrapantes (2-wijzer) werken over 't algemeen volgens een ander (nogal wat ingewikkelder)principe , dit is een “mono-rattrapante” oftewel een “single hand split second chronograph” eigenlijk een simpele uitvoering van een “echte” rattrapante (hoewel er toch ietsje meer theorie achter zit, als alleen maar dat gedeelde chrono-aandrijfwiel).
Deze versie stopt na (iets minder als) 60 sekonden gewoon als je de stop-knop ingedrukt houdt; een echte rattrapante loopt vrolijk verder.

Groet,

Mooi verhaal over een prachtige nieuwe aanwinst Andre. Leuk om weer eens een wat nieuws te leren. Zijn die wijzers origineel? De uren en minuten wijzer lijken me wat kort en breed. Mooie opvulling op je verzameling.

Mooi hoor!

Prachtig horloge, ontbreek ook nog in mijn collectie.
Heb dit systeem nog nooit in het echt gezien. Koesteren André…

Het techniekje is prachtig, uitvoering en conditie wonderschoon! Wat is de kastmaat? Andre, als trotse bezitter wens ik je veel draagplezier.

bedankt voor zoveel positieve reacties , de wijzers zijn origineel, alle afbeeldingen die ik gezien heb van dit model , hebben deze wijzers.
die bovenste drukker ziet er heel typisch uit, een soort van Rolex systeem, die je los en vast moet draaien, in dit geval heeft het geen enkele functie, behalve dat je natuurlijk goed het verschil kan zien tussen de drukkers.

het horloge is trouwens wel toe aan een servicebeurt, die Bovet complicatie valt er af en toe gewoon vanaf :slight_smile:

de kast diameter is 40mm zonder kroon gemeten,

groet, André

Coen,
lijkt me onmogelijk om al mijn horloges op één foto te laten zien :slight_smile:
zijn er inmiddels een paar honderd,

Groet, André

De positieve reacties komen doordat je ons iedere keer weer gek maakt met de volgende prachtige vintage chrono. Ook je kennis ervan is boven gemiddeld natuurlijk. Oftwel (tu)

Zit nu al een aardige tijd ebay af te struinen maar die sigarendozen met chrono suisse modellen van Henrik vind ik maar steeds niet. Daarom een andere vraag. Ik weet dat Alpina een retro chrono heeft maar persoonlijk doet mij die niks. Zijn er nog andere fabrikanten die een mechanische chronograaf leveren in de stijl van de jaren 40-50-60 chronografen?

heeft wel degelijk een funktie ontdek ik net!

Er zit toch wel wat meer achter het simpele principe wat Bovet bedacht heeft, een dingetje wist ik al: dat is het ingenieuze systeem om het minutenregister even vast te houden tot nadat de centrale sekondewijzer is vrijgegeven.
Dit voorkomt een “doorslaan” van de minutenregisterwijzer, als je bv de chrono stopt (met de onderste drukker) op 45 sekonden en 'm weer loslaat op 15 sekonden, dan zou de “tik” die de centrale sekondewijzer uitdeelt aan het minutenregister (op 60 sekonden) tijdens de “inhaalzwiep” ervoor kunnen zorgen dat deze enkele minuten naar voren springt, dat wordt met dat even vasthouden dus voorkomen.

Maar dat kroontje blijkt dus ook een funktie te hebben; in het boek “the chronograph” van B.Humbert (waarin alle chrono-principes besproken worden) staat een enkel zinnetje, waar ik tot nu toe overheen gelezen heb.

Het gaat om het volgende: in principe heb je met een mono-rattrapante een enkeldrukker chrono, de volgorde bij het indrukken van die bovenste drukker is: start-stop-nulstellen-start-stop-nulstellen enz.
Da’s lastig als je een vervolg-meting wilt doen, dus stop en dan weer starten zonder nulstellen (zoals bij een 2-drukker chrono) laat meneer Bovet daar nou dat kroontje voor hebben gemaakt!
Als de chrono gestopt is, trek je de bovenste drukker (aan dat kroontje) uit: het nokkenrad (kolomwiel) wordt terug omhoog gedrukt, en de chrono start weer zonder te resetten!

Heb 't meteen geprobeerd op m’n Bovet Valjoux 84, en inderdaad, het werkt precies als beschreven!
Weer wat geleerd, en dus ook dat er een aantal Bovet “mono-rattrapantes” op Ebay worden aangeboden die niet juist (of volledig) kunnen werken, simpelweg omdat de drukker dat kroontje niet heeft; en dus niet origineel kunnen zijn, maar recased.

Groet,

Hier ff de afbeelding van het kolomwiel met de bedieningshefboom voor de techneuten.
De onderdelen “d en c” zijn suplementair tov. een gewone chronograaf met kolomrad.
De monopucher is een goedkoper " " systeem dan de “gewone” rattrapande , ik zeg wel gewoon tussen aanhalingstekens :smiley:
De rest heb ik niet gecopieerd wegens tijdgebrek en erg technisch. Wil het wel later eens kopieren indien interesse.
Men zegt ook in het boek dat men moet opletten dat bij een tijdmeting van ong 57 sec dat de index van het chronograafwiel met spiraal achter de “piton” of vasthechtingspunt van de spiraal kan komen te zitten waardoor het horloge kan komen stil te staan. Men schrijft ook van de wijzer zo weinig mogelijk te laten stoppen, alleen indien echt nodig.

Paul, zijt er voorzichtig mee hé.

Een prachtige aanwinst Andre!
En weer eens zo’n heerlijk technische disccussie, Ik kan voor geen meter mee maar ik heb er erg veel plezier in het mee te lezen! (tu)