Montblanc: huidig aanbod?

Zoals te lezen in mijn vorig topic ben ik op zoek naar een leuke dress watch, één van mijn vereisten is een A-merk. Uit de vele mooie reacties, waarvoor dank, kwam onder andere een Montblanc naar boven. Bij dat merk, denk/dacht ik zoals bij velen onder jullie, spontaan aan vulpennen en misschien ook nog aan portefeuilles, maar dus niet aan horloges. Precies om die reden had ik ze nog nooit veel aandacht geschonken. Nu, wellicht ook om die reden, krijg je er precies ook wel waar voor je geld.

Ze behoren tot de Richemont groep en staan zo wel in een lijstje van klinkende horloge merken: Cartier, Piaget, IWC, Vacheron Constantin, Panerai, Jaeger-LeCoultre, A. Lange en Soehne en last en dit keer misschien ook least: Baume & Mercier.

Na diverse reviews te lezen/bekijken merk je toch ook wel dat ze echt wel kwaliteit leveren die in dat rijtje thuis hoort. Ik las dan ook over hun twee fabrieken, en over hun ex-Minerva locatie te Villeret waar ze dan hun complexere (duurdere) klokjes maken. De CEO van JLC heeft daar ook het roer in handen genomen.

Echter, als ik nu kijk op het huidige Montblanc aanbod op hun officiële website, is daar precies nog weinig exclusiefs terug te vinden. Op een enige uitzondering na, ook allemaal staal.

Uiteraard maakt het merk niet alles, maar ik steek niet weg dat het toch ook een rol speelt in de beleving.

Hoe zit het nu met Montblanc anno 2020?
Wat is de evolutie/perspectieven?
Iemand die me wat wijzer kan maken?

Grapjes over pennen en portefeuilles zijn zeer welkom, maar nog beter als ze gepaard gaan met wat goede info! :slight_smile:

3 likes

Ze maken naar mijn idee al heel wat jaren mooie horloges. In watch-jaatboeken hebben ze altijd pagina’s

Watch jaarboek 2013:

Mijn eigen exemplaar. Op de foto’s is moeilijk te zien hoe gedetailleerd de wijzerplaat is gemaakt.




5 likes

Ze maken mooie horloges vind ik, maar ik heb er geen. Wel twee vulpennen, een vintage en een nieuwe.

1 like

Het feit dat hetzelfde merknaampje ook op pennen prijkt, daar zou ik me niets van aantrekken. Dat is enkel marketing. Als je daar last van hebt, heb je het niet begrepen. Kijk vooral naar de producten en de kwaliteit ervan.

Montblanc maakt prima horloges. Mooie afwerking en goede ontwerpen voor een acceptabele prijs. In hun duurdere ranges, waarin Minerva know how, technologie en productiemiddelen worden gebruikt, zitten helemaal pareltjes.

4 likes

Bedankt voor de degelijke antwoorden.

Wat ik nog steeds vreemd vind is dat er zo’n beperkt aanbod blijkt op de montblanc website? Werken ze dan vooral met beperkte oplages en zijn die uitgeput?

Klopt, de horloge lijn van Montblanc wordt niet veel gepromoot, terwijl er best leuke horloges bij zitten.

Toevallig heb ik er dit jaar mijn eerste Montblanc horloge aangeschaft (welke ik nauwelijks draag).

De Montblanc Heritage Chronometrie Ultra Slim in 38mm is geweldig, onwijs goede prijs/kwaliteit en ongekend dun voor mechanisch horloge. Zie bv dit bericht:

Vandaar dat hij in mijn collectie zit. Leuk horloge. :+1:

10 likes

Ik heb hier een tijdje wat uitzoekwerk naar gedaan omdat ik geinteresseerd was geraakt in minerva. Het topic heeft een titel zoals: “minerva, montblanc en …”.

Ik kwam er op uit dat er nu eigenlijk drie lijnen zijn:

  • montblanc met sellita of andere standaard ingekochte uurwerken
  • montblanc met iets aangepaste sellita uurwerken, zoals de dual time, die complicaties worden in de marketing aan minerva/villeret gelinked, tot ongeveer 5.000 euro
  • montblanc met de echte minerva uurwerken, handgemaakt, vanaf 20.000 euro ongeveer

Er zijn in de eerste twee lijnen hele nette horloges die op het eerste gezicht exact hetzelfde zijn als typen uit de derde lijn.

Hier is dat topic:

3 likes

Zet er nog maar één bij, in de mijne zit een doodgewone 7750.

1 like

Pennen altijd en veel gehad. Nu alleen nog een Meisterstuck ballpoint Le Grand die ik altijd zal houden.

Ook nog een Timewalker Chronograph XL die bijna nooit gedragen wordt. Een niet werkzaam leven heeft niet zoveel vraag naar een Chrono dresser. Maar eens kijken wat ik daarmee doe. Wel heel veel kwaliteit en een 7753 aan de binnenkant.

Stockfoto, kom er achter dat deze niet eens op de gevoelige iPhone is vastgelegd :face_with_hand_over_mouth:

1 like

Toch vrij exclusief zou ik zeggen???

Hoe exclusiever, hoe duurder in onderhoud… :wink:

Dus ook een Montblanc met Selita binnenwerk is aardig, want dat kan je overal binnen brengen voor service.

En eerlijk, zelfs een Cartier Ballon Blue dameshorloge heeft een klein ETA2671 binnenwerk onder de motorkap, erg? Neen, niemand dat er wakker van ligt, alleen bij service zijn ze aangenaam verrast dat het goedkoper kan bij een onafhankelijk horlogemaker. :wink:

2 likes

Nog eentje, met exclusief stadhuis van Leuven op de achtergrond. :wink:

7 likes

Stuk voor stuk speciale horloges van Montblanc aan een aangename prijs:

https://www.timepiecebank.com/brands/montblanc/montblanc-heritage-spirit-orbis-terrarum-112308.html

https://www.timepiecebank.com/brands/montblanc/montblanc-nicolas-rieussec-chronograph-106487.html

https://www.timepiecebank.com/brands/montblanc/montblanc-homage-to-nicolas-rieussec-111012.html

1 like

Deze is ook mooi:

https://www.timepiecebank.com/black-friday/montblanc-heritage-chronometrie-114869.html

Vind ik iets te sober en niet uniek zoals de topic starter zocht… is een model dat je +/- nog wel bij andere merken tegen komt. :wink:

1 like

Bedankt! Die had ik ook al eens tegengekomen.
Mooie korting op dat horloge, is best aanlokkelijk.

Maar is net iets groter (40mm) en de zilveren wijzerplaat past voor mij toch net iets beter bij staal dan bij goud. De secondewijzer stoort me niet, de datum is er echter wel teveel aan.

1 like

Bedankt voor alle reacties, heb me intussen verder verdiept en wel overtuigd van de kwaliteit van hun uurwerken en ook als Montblanc als horloge-merk.

1 like

Binnenkort ook zo eentje … maar dan in het goud!

1 like