Minerva - Villeret en Frey, Gnutti en Montblanc eigenaarschap gerelateerde berichten

Ik heb het verhaal gelezen van de overname van Minerva door Montblanc. En ik las dat Minerva nog steeds horloges maakt in de hogere prijscategorie:

Montblanc heeft de 1858 serie, met de looks van de oude Minerva’s, maar goedkopere uurwerken. Alleen nu zie ik daar twee verschillende achterkanten gebruikt worden. Een van de twee heeft een referentie naar Minerva achterop en de andere niet. Zou dat kunnen betekenen dat dat ene type wel een echt Minerva uurwerk heeft ipv een Sellita omdat Sellita die complicatie niet maakt?

De chrono heeft een Sellita uurwerk, en een gewone achterkant:

Maar de dual time heeft Minerva op de achterkant staan, alhoewel deze site spreekt over “a base swiss movement”:

Daar staat achterop “minerva villeret”:
https://www.montblanc.com/en-gb/discover/haute-horlogerie-/the-montblanc-manufacture-in-villeret.html

Nu nog 40mm ipv 44mm… maar ik vond en vind dit nog steeds een mooi horloge met een mooie dual tike complicatie, zoals Patek Philippe hem ook levert.

2 likes

Het is een sellita sw300 = eta 2892 plus een in house door het oude minerva ontwikkelde module:

1 like

Opgelost dus! LoL
‘Minerva’ zit in Villeret en Montblanc in LeLocle.

Bij Minerva komen de kunststukjes vandaan met bijbehorende prijskaartjes zeg vanaf een ~20k.
De rest wordt gemaakt in LeLocle, die gebruik kunnen maken van de expertise van Villeret.

Zelf nog steeds gecharmeerd van de Villeret horloges met name omdat Montblanc het geweldig heeft opgeknapt. Boven in het gebouw een fantastisch archief en ook met dezelfde mensen.
Helaas zijn de modellen redelijk groot vanaf 44mm. Door de dunne bezel zijn ze optisch nog een stukje groter.
Hieronder twee van de mooiste,… wat mij betreft dan.

https://watchesbysjx.com/wp-content/uploads/2016/03/Montblanc-1858-Chronograph-Tachymeter-Blue-Limited-Edition-100-1.jpg

https://4.bp.blogspot.com/-Ef4y4-ddpRE/WEkidSflXLI/AAAAAAAAV8k/AP1vnG-L3PM45FFwMdrwUsIQy0JJpNc7ACLcB/s1600/Montblanc-1858-Chronograph-Tachymeter-001.jpg

Hier misschien het mooiste onderdeel van het horloge. Ook erg netjes afgewerkt, heb er een paar keer eentje kunnen vasthouden. Was erg onder de indruk.

https://k8q7r7a2.stackpathcdn.com/wp-content/uploads/2016/12/Montblanc-1858-Chronograph-Tachymeter-Limited-Edition-Bronze-Review-Price-7.jpg

Elke keer als ik ze weer zie dan begint het weer te kriebelen, maar ze zijn met 44mm echt te groot. Hmmmmm,… wellicht toch,… ooit,… eens,…? :slight_smile:

12 likes

Dat dus. Heel jammer. Zo’n klassiek merk zou klassieker maten moeten produceren eigenlijk. Want mooi, dat zijn ze!
En eigenlijk zouden ze meer met de naam Minerva moeten doen.

1 like

Ik was één van de grote teleurgestelden toen het overging naar Montblanc.
Was redelijk snel om en toch wel erg blij dat ze het hebben overgenomen. De manier waarop ze het gedaan hebben is echt erg netjes. De investering was absoluut niet misselijk. Daarnaast voor een merk als Montblanc het Minerva merk toch zo op het uurwerk te laten zetten, vind ik erg netjes.
Kortom mij hoor je niet meer klagen.

2 likes

Ik heb wat bijgelezen in je topics over je Minerva’s, met name over de Pythagore (die heeft @vierport nu te koop neem ik aan?) en de chrono heritage met 175 uurwerk. Hmm, daar staat er eentje van op chrono24, maar wel voor een prijs waar ik 2 Grand Seiko’s zou moeten verkopen. Of 3 andere. En bovendien heb ik een chrono altijd overbodig gevonden, liever een duikring, maar mooi is hij zeker!

Even oppikken op de terugweg vanuit Oostenrijk… :thinking: beter van niet!

1 like

@Vierport heeft idd een mooie te koop staan.
Erg mooi horloge en moet zeggen dat ik eigenlijk had verwacht dat die al weg zou zijn. Heb er ook al een paar berichten over gehad.

2 likes

Prachtig horloge inderdaad! Maar …

Het valt mij juist meer en meer op dat er een soort driedeling ontstaat op het forum wat betreft de “verkoopbaarheid” van horloges:

  1. Bijna alle stalen Rolexen en de Speedy Pro gaan vlot
  2. Dan komt een groepje met “forumlievelingen” die best redelijk vlot kunnen gaan, zoals Seiko duikers en SARB’s, Oris duikers, Tudor Black Bays. Allemaal duidelijk goedkoper dan wat je voor een Rolex zou betalen
  3. En dan het grote niets. Hier moet je echt geluk hebben dat er net iemand zoekt wat jij te koop hebt. Maar meestal verkoopt het pas na veel Ups en/of voor een rotprijs. Of er wordt geruild tegen een ander “incourant merk/model”.

Waar dit aan ligt? Kuddegedrag? De recente prijsstijgingen van gebruikte Rolexen? Kopen met de verkoopbaarheid voorop en niet met wat mensen zelf echt mooi of gaaf vinden?

Dat dit bij Pange misschien ook speelt verrast mij niet.

Zelf heb ik de laatste tijd vaak vlotter verkocht op Uhrforum dan op HF. Zowel vintage als nieuwer. Misschien speelt het daar iets minder…?

3 likes

Geen idee,… voor de zekerheid het horloge staat niet op HF te koop en wel op zijn website en op Chrono.

Ja weet ik. Maar ik denk wel dat veel forumleden op zijn site kijken.

Dat kan,… enkel ik denk dat er meer mensen op chrono kijken. :wink:
Geen idee of hetgeen dat je aangeeft speelt bij leden van HF, zou goed kunnen.

Ik had iig verwacht dat deze sneller verkocht zou zijn. Het horloge komt een 1-2x per jaar voorbij op chrono en is dan meestal in een paar weken tijd verkocht.

Dan is het vast de komkommer- / vakantietijd :wink:

1 like

Wellicht een paar foto’s links en rechts laten zien,… kijken of het werkt.
Wellicht krijg ik van @vierport dan een kleine commissie. :wink:

7 likes

De “Speedmaster Pro” is de reden dat ik ben begonnen met m’n horlogeliefhebberij.
Een goede vriend van heeft twee Speedmasters, het kaliber 321 uit 1969 en een “heilige graal” van 1987, hij heeft mij enthoussiast gemaakt.
Nadat ik enkele keren met sparen voor een Speedmaster Pro ben begonnen, kocht ik telkens weer iets anders leuks, omdat ik die duizenden euro’s eigenlijk wel heel veel geld voor een horloge vond.
Nu ben ik niet zo lang geleden weer begonnen met het sparen voor een Speedmaster, dit komt niet door invloed van HF, maar omdat het uitgangspunt van m’n horloge liefhebberij me toch niet loslaat.
Sinds ik in april 2017 serieus met m’n hobby ben begonnen en ook van HF lid ben geworden, heb ik veel geleerd.
Van merken als bijvoorbeeld Oris, Hamilton, Patek Philippe, JLC, IWC etc. had ik nog nooit gehoord.
Van Omega en Rolex had ik natuurlijk wel gehoord, Omega heeft altijd een magische betekenis voor mij gehad en ik had een vooroordeel over Rolex.
Nu weet ik dat beide merken (en nog veel merken meer) prima zijn, maar met Omega heb ik iets speciaals.
Voorlopig probeer ik “fondsen” te werven voor de aanschaf van een Moonwatch😃 en ben echt benieuwd of ik nu onderweg ook weer iets anders tegenkom😃.
Van kuddediermentaliteit is hier echt geen sprake, want voordat ik lid werd van HF en überhaubt van het bestaan van HF bewust was, bestond er voor mij maar 1 horlogedoel en dat is een Speedmaster!

3 likes

Je had gewoon nooit lid moeten worden, nu ben je verpest. :wink:

Wellicht gaat de reis naar de Speedmaster nog even duren, maar ben benieuwd hoe die ‘straks’ gaat bevallen.

1 like

Eigenlijk heb je wel gelijk, maar ik probeer me zo min mogelijk te laten beinvloeden😃, dank je wel!
Ik houd je op de hoogte hoe het bevalt als het me lukt met die Speedmaster😃!

2 likes

Een Speedmaster is een heel mooi horloge en het sparen (en daarna houden) zeker waard!

Mijn punt is alleen dat andere horloges/merken (de laatste tijd) erg slecht verkopen en dat is jammer. Hierdoor lopen we het risico dat we in een vicieuze cirkel komen waarin mensen alleen nog maar Speedies en Rolexen kopen omdat ze er anders niet (of met veel afschrijving) van afkomen.

1 like

Dat zelfde gevoel kreeg ik ook toen ik pas lid werd van HF: het was hoofdzakelijk Rolex, Speedmaster, maar ook erg veel Seiko.

Ondanks dat ik vaak zei dat er bij mij nooit een Seiko komt, heb ik sinds een jaar nu wel een SKX007 en daarmee heb ik onlangs in zee gezwommen.

Tot nu toe heb ik geen enkel horloge waar ik echt voor heb moeten sparen verkocht en dat zal ik ook niet doen met een eventuele Speedmaster in de toekomst. In mij vaste collectie zitten nu vier Omega’s, een Oris en een Hamilton, deze zes toppers blijven sowieso!

Het verkopen is bij mij voorbehouden aan vintage horloges in de prijsklasse tot maximaal ongeveer €100,00. Soms knap ik hobbymatig oude horloges op die ik zo her en der tegenkom, enkele bewaar ik en andere verkoop ik, of geef ik weg.

3 likes

Vorig jaar zat ik al eens naar Montblanc te kijken en postte hier mijn bevindingen mbt de Minerva uurwerken. Nu x maanden later keek ik er nog weer eens naar, ook vanwege de Montblanc in het blauwe deel. Het is nog steeds zo dat er een driedeling lijkt te zijn. Montblanc met:

  • gewone uurwerken (vaak sellita uurwerken)
  • van eigen extra’s voorziene (sellita?) uurwerken zoals de dual time
  • de echte Minerva uurwerken

Maar het is echt even zoeken waar wat in zit. Meestal zie je het helaas wel aan de prijs.

Maar deze mono pusher chrono vind ik echt mooi, en staat aantrekkelijk geprijsd op chrono24. Hij lijkt ook op de oude, maar er zit gewoon een sellita uurwerk in (ja kom er maar in met de wederom discussie over inhouse vs eta vs sellita), en hij is met 42mm te groot. Maar qua looks en prijs (op chrono24 dan) is hij perfect:

De “echte” Minerva tegenhanger is geweldig mooi, maar 28.500 euro, en 44mm vanwege het grote uurwerk. Maar er is ook een kleiner “echt” Minerva uurwerk, dat in een 40mm versie geleverd is.

Zie deze 5000 euro 42mm zalm sellita versie:

Versus deze 28.500 euro 40mm zalm versie met Minerva MB M13.12 uurwerk

Met een prachtig uurwerk:

Hiervan staan er een paar redelijk onder list (28.500) nieuw op chrono24, en zijn ze de daar alsnog gevraagde 18.000 euro waard? Ik lees vaak “helaas dat er Montblanc op staat”, maar dat ze zich horloge-wise met de besten en bekendste merken kunnen meten. Dit zou voor mij een enorme stap in prijs zijn tov de 5000 ofzo die ik nu aan mijn duurste Grand Seiko heb uitgegeven. Maar je kent het verhaal, als ik nu al mijn horloges optel, kom ik ook wel aan die 18k, en heb ik nog steeds niet één Minerva…

Ik zag op Instagram dat @Cosmograf een gelimiteerde 1 van 38 zalm wijzerplaat met Minerva uurwerk heeft? Maar die heb ik hier nog niet voorbij zien komen?

Uiteindelijk had ik gewoon destijds deze Pythagore van @Bidle over moeten nemen toen hij bij @vierport te koop stond. Ik weet, veel simpeler, maar wel een echte Minerva:

Nu nog staan er op chrono24 nog een paar leuke te koop uit het tijdperk van een Italiaanse investeerder, de jaren voordat het door Montblanc werd gekocht. Maar is dit een beetje vlees noch vis? Of the real deal:

Dit lijkt me wel een pareltje uit de begintijd van dat Montblanc Minerva over had genomen, maar zal wel 44mm zijn gezien het uurwerk, en staat te koop in China, bij een verkoper die alleen direct overmaken accepteert weet ik uit eerder contact:

Maar, misschien bewaar ik de euro’s ook wel voor die geweldige nog te lanceren Grand Seiko met het nieuwe high beat of het nieuwe spring drive uurwerk…

Mijn Minerva heeft niet te koop gestaan. Alle Minerva’s die ik heb blijven gewoon waar ze horen. :+1:t2:

Zelf vind ik de Frey periode het leukst en heb daar een aantal van.
Onder Montblanc worden er ook weer prachtige dingen gemaakt en dan wel uit Villeret, niet de Locle modellen.

1 like