Montblanc, jullie mening(en) graag.

Voor de goede orde. MB maakt twee soorten horloges.
Modellen uit Le Locle, redelijk standaard modellen met gewoon goede afwerking. Veelal voorzien van selita uurwerken
Daarnaast horloges in Villeret (Voormalig Minerva) waar ze nagenoeg alles met de hand maken. Een van de weinige die bijvoorbeeld de balans en de veer zelf maken. Hier komen echte kunstwerkjes vandaan.

Zelf erg gecharmeerd van de Minerva modellen en was in het begin erg sceptisch door de overname. Echter MB heeft er iets heel moois van gemaakt en flink geinvesteerd. Mocht je ooit de mogelijkheid hebben/krijgen om er een kijkje te nemen: Doen!
Helaas zijn ze wel aan de maat en voor mij toch echt te groot.

Dit zijn dus de modellen van ‘Villeret’. Schitterende horloges!

Dit is dus idd van toepassing op de ‘Le Locle’ collectie en heeft dus niks te maken met de schoonheden van de ‘Villeret/Minerva’ modellen. Veel van deze modellen stijgen aanzienlijk in waarde!

9 likes

Dat is wel gelijk een van de mooiste die ze maken

Dat👆 was ook mijn eerste impressie

1 like

Waar zit de knip tussen die twee series dan? Zijn die Villeret series allemaal 40k en duurder? Of is de standaard Montblanc 1858 serie van ongeveer 5k ook een Villeret serie? Ook die 1858 is te groot voor mij trouwens, maar ze hebben wel dezelfde wijzers als die je boven laat zien:

Aanvulling: de standaard 1858 van 5k ofzo hebben wel een Minerva Villeret gravure op de achterkant. Maar Hodinkee zegt ook: “but also the movement inside is not an in-house movement, and there’s no reason to show it off.”

Klopt, ook MB is een soort van Marketing machine. Wellicht was dat voor hun ook de reden om de Minerva horloges om te dooen tot MB. Op die manier de rest een boost te geven.

Je ziet ook steeds meer uiterlijke overeenkomsten. Enfin, wat en waarom het ook is, ik ben meer van de Minerva modellen. :slight_smile:

Ook vreemd. Ik kijk naar de 1858 dual time, en ik zie nu dat er exemplaren bestaan met een korte, en met een lange minutenwijzer. Alleen had Hodinkee in het introductieartikel in 2016 eentje met een korte minutenwijzer, en staat nu op de site ook een versie met een korte wijzer. Maar er staan op chrono24, als je naar zelf gemaakte foto’s kijkt, alleen lange wijzer versies te koop. Alleen de hodinkee foto is een echte foto van een exemplaar met korte wijzer.

Of was alleen de fabrieksfoto, en de eerste review serie met korte wijzer, en is de fabrieksfoto nooit aangepast aan de lange wijzerversie die voor de rest te koop staat?

Vaag. Er is maar één maat, 44mm.

Bij nader inzien: eensch !

1 like

Ik reed ooit met mijn Audi tegen een muurtje, barst in de bumper. Sindsdien heb ik t niet zo meer op Audi.

4 likes

Ik heb tot nu toe alleen een luchtje van Mont Blanc…best lekker voor erbij…

1 like

En dan hebben we het nog niet eens gehad over het leren bandje, MontBlanc is ook een producent van top lederwaren, en dat is te merken aan het horlogebandje :innocent:

1 like

Iedereen bedankt die de moeite heeft genomen te reageren! Was zeer leerzaam en heeft me echt een paar nieuwe inzichten gegeven, met name omdat hier beduidend dieper op de materie is ingegaan dan op de meeste review-sites. Ik laat zeker nog weten wat mijn uiteindelijke beslissing gaat worden.

En fijn om te weten dat ik niet de enige ben die iets heeft met priemgetallen…

4 likes

Bij mij staan er nog wel wat Montblanc horloges op de wensenlijst…

Ik ben zeer tevreden met mijn Nicolas Rieussec GMT, heb ook brillen van Montblanc, lederwaren, balpen, parfum.

Montblanc doet wat ze doet gewoon prima…

Ook garantie van mijn butterfly sluiting prima en snel opgelost.

Dus als je ze mooi vind, gewoon doen, wat anderen ook mogen zeggen over het “pennenmerk”.

Wel op zoek gaan naar een goede deal. :wink:

Hier mijn horloge, met volgens sommige, afgekapte cijfers, schroefjes die niet in lijn staan, enz… tja, ik vind het gewoon een prachtig horloge en dat is toch het allerbelangrijkste. :wink:

5 likes

Mooi horloge! Heb die Nicolas Rieussec altijd een bijzonder klokje gevonden, zeker ook door het bijzondere uurwerk en de draaiende subdials. Niks van aantrekken, een keer wat anders dan de zoveelste Grand Seiko of Rolex. :smiley:

1 like

Deze zijn mooi!

1 like

Sober klassiek, dat is dan weer net niet mijn ding…

Maar deze vind ik dan weer wel super:

Zo zie je maar, we houden allen van horloges, maar niet dezelfde… :wink:

2 likes

Montblanc is absoluut ondergewaardeerd. Persoonlijk snap ik de discussie over de onbalans, alleen stoor ik me er niet aan omdat het voor mij gaat om twee verschillende, niet aan elkaar gekoppelde indicaties (datum versus kleine seconde). Hadden dit chrono-counters geweest dan had ik het een ander verhaal gevonden.

De afwerking e.d. van deze horloges is gewoon top. Veel merken met een hoger gepercepieerde merk- en marktwaarde doen precies hetzelfde. In menig IWC of Zenith van 4-5k zitten ook gewoon Sellita uurwerken, niets mis mee als je het mij vraagt.

Gr, Robin.

1 like

Nepperd misschien