Montblanc, maar dan wel de Minerva edities

Montblanc horloges die in samenwerking met Minerva zijn gemaakt, behoren misschien wel tot de meest ondergewaardeerde en ondergeapprecieerde uurwerken op de huidige markt. Dit specifieke horloge is niet van mij, maar van een zeer goede vriend. Ik heb het echter al vaak gedragen en telkens opnieuw ben ik onder de indruk.

Wanneer je de afwerking van het binnenwerk van dichtbij bekijkt, is het bijna absurd dat zulke horloges op de tweedehandsmarkt relatief betaalbaar blijven. Natuurlijk kosten ze nog steeds een aanzienlijk bedrag, maar in vergelijking met andere hoogwaardig afgewerkte horloges zijn ze opmerkelijk gunstig geprijsd.

Een groot deel van die onderwaardering ligt waarschijnlijk bij de branding. De naam Montblanc roept nu eenmaal niet meteen de reflex op om grote sommen geld uit te geven aan een horloge. De meeste mensen associëren het merk nog steeds met lederwaren en pennen, weliswaar van uitstekende kwaliteit, maar op horlogegebied eerder gemiddeld. Daarmee bedoel ik de standaard Montblanc horloges.

Zodra je echter kijkt naar de zeldzame modellen met de naam Montblanc Minerva, betreed je een totaal andere wereld. De afwerking van het uurwerk is ronduit indrukwekkend. Eerlijk gezegd op een niveau waar zelfs topmerken zoals Vacheron Constantin en Patek Philippe nog iets van kunnen opsteken. Ze zijn zeker niet goedkoop, maar voor wat je krijgt waren ze zelfs aan de oorspronkelijke catalogusprijs al bijzonder competitief. Op de tweedehandsmarkt zijn ze eigenlijk te goed om te laten liggen.

24 likes

Misschien een ‘domme vraag’, maar kan je aan een Montblanc zien of het ‘eigenlijk een Minerva’ is zonder het horloge open te maken?

1 like

Prachtig gemaakt.

Maar met een diameter van 44 mm vind ik al niet meer interessant om zelf aan te schaffen.

Wel positief is dat ze ondergewaardeerd zijn. Dan kan de echte liefhebber er van genieten zonder een fortuin kwijt te zijn. Ik zie dat dus niet als iets negatiefs.

Staat wel op de achterzijde, ook op de wijzerplaat staat onderaan een verwijzing naar het caliber.

Ik geloof ook dat al die minerva een display back hebben en dan is het direct duidleijk

Snap ik, 44 mm is niet voor iedereen.
Maar zelf heb ik daar absoluut geen probleem mee :grin:

Erg fraai.

toch knap hoe ze zo’n uurwerk in elkaar kunnen flansen :ok_hand: