Mooi antwoord op de vraag of je een horloge moet re-lumen

Nee, vind ik niet. Net als dat de eigenaar mag beslissen wat hij of zij er mee doet, mag ik daar een mening over hebben. Of mensen zich daar iets van aantrekken of wat anderen van mijn mening vinden, vind ik niet relevant. Ik ga er verder niet meer op in.

Ik denk dat het ook wel een beetje afhangt van de prijsklasse/zeldzaamheid van een horloge en het bijbehorende publiek. Er zijn ook mensen die een redial uit India kopen en daar meer voor over hebben dan een “beschimmeld” exemplaar waaraan je van mijlenver kunt zien hoe oud hij wel is.

Ik hoef zo’n Indiase redail ook niet, maar er is blijkbaar markt voor en de waarde van het horloge is gestegen, want anders stopten ze daar in India wel met redials maken, ze doen het tenslotte om er geld mee te verdienen.

En tussen de zeldzame topstukken (waar je denk ik inderdaad beter niets aan kunt doen) en de Indiase redails zit denk ik een gebied waarin een mooi gerestaureerde vintage klok meer opbrengt dan een origineel waar de lume uit de wijzers is gevallen.

Joh, je doet net alsof de Taliban weer Boeddha beelden aan het opblazen is. Het zijn maar horloges, redelijk primitieve tijdmeters waaraan we een bepaalde arbitraire waarde hechten, de een wat zeldzamer dan de ander. Als iemand besluit liever geen rafelige lume met gaten te willen hebben vergaat de wereld echt niet als dat netjes wordt ingevuld.

1 like

Ik heb gelukkig niets te relumen. Een horloge brengt alleen minder op als je ook daadwerkelijk wil verkopen, dat is een ander verhaal.

1 like

Ik heb de wijzers van een van mijn horloges laten relumen en dat is dermate goed gedaan dat je er werkelijk niets van ziet, zelfs als ik het geheel met UV licht beschijn is de afterglow exact hetzelfde.

Voor mij was de beslissing heel eenvoudig, het is mijn horloge en ik wil gewoon geen ontbrekende lume. Wat het eventueel voor de waarde doet interesseert me weinig maar ik heb het wel goed laten doen.

2 likes

Ben al bij meerdere goudhandelaren en juweliers langs geweest en mijn gegevens achter gelaten met de vraag om mij te bellen als ze een gouden horloge (merk/type maakt niet uit) binnen krijgen. Ik ben bereid de goudprijs plus wat extra te betalen, maar toch levert dit tot nu toe alleen nog maar uurwerken op zonder kast.

Probleem is dat degene die het horloge vaak meteen ‘knaken’ voor het goud wil en niet wil wachten op iemand die een dag later langs komt. Dus wordt het uurwerk uit het horloge GESLOOPT en het gewicht van het goud gemeten. De verkoper kan dan meteen met een paar tientjes in de zak de deur uit. De handelaar/juwelier maakt het niets uit. Jammer maar helaas.

Dat is dan inderdaad jammer, ik had verwacht dat ze wel voor hogere winst zouden gaan. Teveel werk kennelijk.

Dan zul je ze moeten leren hoe ze de kroon netjes maar snel kunnen verwijderen en het glas er uit drukken, dan kunnen ze het netto gewicht meten zonder meteen het horloge te slopen. Maar in de meeste gevallen zal het ze niet echt boeien, los daarvan is het aantal horloges die meer waard zijn dan de goudwaarde ook niet heel groot.

Dat klopt wat je zegt over de waarde/goudwaarde. Vaak vind ik de gouden uitvoeringen van vintage horloges wel erg gaaf en zeker voor mij de reden om ze van de sloop te redden.

Niet re-lumen is mijn mening in algemene zin, al heb ik 1 6105 (2de generatie) wel laten re-lumen omdat de kleur helemaal niet klopte (ooit fout gere-lumed). Ik heb hem nu weer met dezelfde lume als af fabriek laten opvullen, dus over 30 jaar is dat vast mooi verkleurd…:slight_smile:

Mijn andere 6105 en een 6217 blijven geheel origineel en eerlijk gezegd bevalt me dat beter.

Hier de eerste met re-lume, de andere twee niet.

ik vind het ook niet zo geslaagd… het origineel was beter…