Moonswatch, do or don't?

Goedenavond mede HF leden! Fijn te zien dat jullie even mijn topic komen lezen!

Ik ben de afgelopen tijd geïnteresseerd geraakt in de Moonswatch, ik wil eens kijken waar ik ze in de buurt zelf in handen kan hebben. Even één ervaren, de kleuren goed bekijken en wat de feeling is.

Ik zoek en lees veel over de Moonswatch, wat ik veel zie is “you love it or you hate it”, veel ertussenin is er eigenlijk niet. Doet plastic aan, veelste licht, niet waar voor je geld enz enz, of juist voelt lekker licht, doet totaal niet plastic aan, fijn horloge. En uiteraard is het ieder zijn smaak!

Mijn vraag toch, wat is jullie ervaring maar dan specifiek. De band bijvoorbeeld, als kind kreeg in ook wel eens een horloge (lang verhaal maar ik kwam nogal eens telaat thuis) met zo’n klittenbandsluiting. Lekker makkelijk voor kinderen zodat ze hem zelf om kunnen doen maar past het bij een volwassen horloge? Mijn idee is dat klittenband ook dik is dus hoe fijn zit dat met warm weer of juist bij regen als de band nat wordt?

Hoe reageert de kast op warm weer/regen, en dan voornamelijk doelend op het materiaal. Gaat het heel erg glijden bv als het nat wordt? Wordt het materiaal warm?

Speedmaster, is het echt een speedmaster? Heeft Eta het accurate uurwerk dat zich kan vergelijken met het Omega uurwerk (voor zover je quartz en mechanisch met elkaar kunt vergelijk). En is het een Omega of is het een Swatch? Misschien het beste van beide, ik hoor het graag! Zowel lovers als haters.

5 likes

Volgens Swatch, is het een swatch.

https://www.swatch.com/nl-nl/bioceramic-moonswatch-collection/bioceramic-moonswatch.html

5 likes

Dat denkt Swatch zelfs niet.

2 likes

Uurwerkje is een eenvoudige ETA kwarts chrono die niet geserviced kan worden. :no_mouth: Eenmaal stuk blijft-ie stuk. Geef het 10 tot 15 jaar, 20 met mazzel. Kast is niet schadevrij te openen, alleen het batterijluikje kan open. Ik heb mezelf ondanks ernstige verleiding weten in te houden. Maar ik hoef ook niet zo nodig want heb al een caliber 1861 Pro uit 2020.

Wat ik links en rechts zie is dat vrijwel iedereen de stugge, en voor velen veel te lange, band vervangt. Er zijn ook mooie alternatieven (siliconen/rubber) inmiddels, waar echt op deze hype ingesprongen is. Maar in feite past elk 20 mm bandje er op.

13 likes

Ik moet ook eerlijk toegeven dat ik verleid wordt en zelfs een bandje in huis heb die de MoonSwatch niet zal misstaan. Sterker nog, soms denk ik wel eens om er gewoon een aan te schaffen omdat ik het bandje toch al in huis heb :see_no_evil:

Maar als ik reëel ga kijken dan is het voor mij een horloge wat ik niet ga dragen en het leuk vind voor als je toevallig dat geld over hebt op het einde van de maand. Ik heb dat niet, omdat omdat het horlogepotje gevuld moet worden voor een andere aanschaf.
Daarnaast heb ik gelukkig de Moonwatch, dus die jeuk is inmiddels al gekrabd :grin:

3 likes

Blijft natuurlijk persoonlijke beleving, maar ik ben er ook niet echt kapot van. Komt voor mij aan de pols goedkoper over dan andere Swatch horloges. Licht en ook kwetsbaar. Niet de ophef en het geld waard…:thinking:

1 like

Beter om je geld uit te geven aan een AliX clomage als je voor dit geld (of veel minder) de Speedy op je pops wil hebben. Absoluut biet waard naar mijn mening, ondanks de kekke kleurtjes. Maar ik heb dan ook een aversie voor nagenoeg alles Swatch Group.

3 likes

Als ik je verhaal en vragen zo lees vrees ik dat je verwachtingen wat te hoog zijn.

Zoals hiervoor gezegd zonder enige twijfel een Swatch.

Mijn ervaring is dat ik het geinig vind dat ik er 1 heb. Het verhaal van de hype en hoe orgineel het op dat moment was dat Swatch dit uitbracht maakt dat ik t leuk vind dat ik hem bijna dagelijks zie liggen tussen m’n horloges. Draag hem bijna nooit maar als ik hem eens om heb vind ik t wel ff leuk.
Plastic als de neten, alleen gedragen met andere bandjes en t vloekt gauw met alles wat ik maar draag verder.
Kortom, blij mee! :smirk:

Plaatje voor de sfeer:

8 likes

:point_up:

1 like

Mijn ding is het niet. Ik heb er wel eens een in mijn handen gehad en uhm, het voelt totaal niet degelijk aan. Ik ben groot en lomp en ik denk dat hij 5 minuten om mijn pols net overleeft.

Een mede HFer heeft een geweldige actie opgezet waarbij een MoonSwatch werd rondgestuurd naar ieder lid dat zich had ingeschreven op een lijst. Voorwaarden waren dat je het horloge een week in je bezit mocht houden en de verzendkosten voor het doorsturen zou ophoesten.

Op deze manier heb ik de MoonSwatch mogen beleven en mij is die tegen gevallen. Alles wat je al zelf benoemde is absoluut waar, voelt goedkoop aan, plasticfantastic, originele bandje draagt onprettig, etc, etc.

Ik zou voor dat geld ten alle tijden voor Timex gaan, way more bang for your buck

2 likes

Heb m’n Moonswatch “Mission to Mercury” al heel lang en vind het een erg leuk horloge. Sinds een paar maanden heeft mijn zoon er ook een, hij draagt z’n “Mission to the Moon” met trots.

Dus wat mij betreft “Moonswatch, do it😊”, succes!

10 likes

Ik vind ze top! Draagt prima en verder moet je je niks wijs laten maken :stuck_out_tongue_winking_eye:

Wat verwacht je zelf van dit horloge? Het is een swatch, dus het horloge is plastic en voelt ook zeker zou aan. Het hele leuke aan dit horloge is dat je iets koopt dat qua afmetingen en uiterlijk bijna 1:1 een moonwatch benaderd, maar dat je ook nog keuze hebt uit leuke kleurtjes. Omdat het op een moonwatch lijkt, passen er veel andere banden een stuk beter op.

1 like

:point_up_2:volledig mee eens

Ik heb er een gekocht voor mijn zoon. Staat hem goed. De looks om de pols is prima. In de hand, wel erg plastiek en het bandje is veel te dik (bandjes bij Timex zijn overigens ook ruk).

2 likes

Hebbeding! Wel gewoon een Swatch. En Plexi krast al wanneer je er naar kijkt!

Gr, Vigorelli

3 likes

Natuurlijk niet. Het is plastic rommel. Een Speedy is geen plastic rommel.

Die is, en ik zeg dit op basis van het feit dat ik één keer zo’n onding vast heb gehad, erg kut. Puur dik plastic. Je wordt er bijkans onpasselijk van.

Het is het name een milieudelict wat de wegwerpmaatschappij perfect belichaamd.

Omega is Swatch. Maar hoe dat relevant is voor het product begrijp ik niet.

Ieder merk heeft het in zich om iets goeds of iets slechts te maken. Het Swatch logo staat al vijftig jaar lang op smakeloze wegwerp prullen, en nu hebben Omega en Blancpain zich ook kwispelend bij het baasje neergelegd.

Ik zou een Seiko 5, Orient, Casio Edifice, Timex of Citizen scoren voor dat geld.

5 likes

Ja echt letterlijk. Ik haalde hem van de week uit de doos en hij zat al onder de krassen. Het lijkt gevoeliger dan het standaard hesalite op een echte Omega.

Helemaal gelijk. Deze horloges vind ik de definitie van “goofy-ass”. Het is veel geld voor iets wat ten eerste plastic is en ten tweede erg goedkoop aanvoelt.

1 like

De reacties hier zijn lekker genuanceerd :laughing:

Ik heb er eigenlijk altijd wel eentje in gebruik. Verkoop ze ook altijd weer maar dat gaat altijd makkelijk en snel. Denk omdat Swatch ze niet online verkoopt.

Kwaliteit; ik vind ze prima voor het geld. Afgelopen zomer eentje meegenomen op vakantie en echt veel mee gedaan. Algehele ervaring echt wel ok. Kast iig nooit beschadigd en glaasje is zo bijgepolijst. Bandje is idd k*t, snel op een nato zetten.

Qua looks vind ik het vrolijke horloges. Zeker de kleurstellingen die wat minder serieus zijn. Past bij het concept en draagt fijn. Speedmaster design is voor mij 1 van de beste horlogedesigns op de markt, dus dat ziet er ook mooi uit in een plastic uitvoering.

Het polariserende is natuurlijk dat het een Dacia is met het ontwerp van een Ferrari. Verwacht dan ook geen Ferrari prestaties of kwaliteit, je krijgt echt alleen het ontwerp. Voor veel mensen hier is dat toch lastig en voelt dat niet als “echt” maar als een money grap van de Swatch group om het speedmaster design zover mogelijk uit te melken.

Ik zelf draag ze graag. Ben gek op het speedmaster ontwerp, vind de kleurtjes leuk in de zomer en kan een quartz altijd wel waarderen. Geen gefrummel met de tijd goed zetten en zo.

Vwbt het advies om een Timex oid te kopen; inderdaad meer bang voor je bucks. Maar wel een saaie keuze. Alsof je een Volkswagen passaat naast de Dacia met Ferrari ontwerp legt. Zou lekker kiezen wat je mooi vind en waar je vrolijk van wordt want dat is het belangrijkste vwbt deze hobby.

4 likes