Design hè …
Alle horloges zijn tegenwoordig afgegleden naar pure modemerken omdat het horloge nutteloos is geworden in de afgelopen 70 jaar. Welkom bij de club.
Dat zie ik juist als positief. Ik heb de schurft aan veel snobisme van het Westen, dus het feit dat een Japanse uitvinding zo disruptief was dat de halve industrie het niet meer wist te redden is geweldig.
Fuck die Zwitsers, ik zou met alle plezier een getrouwe moderne her-uitgave van de oorspronkelijke Astron (misschien met een 9F quartz uurwerk, dit keer) kopen en dragen.
Hulde.
Ik reken een merk niet af op een geopolitieke toestand van 80 jaar geleden, eerlijk gezegd. Ik kijk naar wat het op dit moment is.
Want zeg nou zelf, we gaan toch ook niet doen alsof IWC nog iets te maken heeft met degenen die destijds zowel de Fliegers als de RAF horloges leverden?
Hanhart is op dit moment een sympathiek merk wat netjes op mails reageert, de eigenaar lijkt een leuke gast te zijn en ze maken toffe dingen voor een OK bedrag.
Hulde.
Dat is ordinair jatwerk, ja.
Rolex omdat ze hun eigen geschiedenis schaamteloos opkloppen, maar ook veeleer omwille van de reactie van de markt op Rolex, en degene die er verder nog mee rondloopt om te flexen. Als het woord flexen bij me opkomt wanneer ik aan een merk denk houdt het eigenlijk al op.
Stealth wealth for the win, baby.
Bij Omega ben ik zo zat van de eeuwige mieperij over de maan dat ik dat gewoon negeer, maar ik vind het merk niet direct sympathiek of onsympathiek. Ik vind de Railmaster en Globemaster mooi, en bepaalde DeVille’s, maar ik heb geen gevoel bij het merk.
Evengoed, niks tegen Omega, of tegen het volk wat Omega draagt. Een soort van hulde.
Kortom: Da’s per merk anders.
Heb ik al rekening mee gehouden. Dat is precies de reden dat ik een instap-Rolex heb. Maar ja, wel een Rolex.
Fijne zondag!
Die is niet getrouw, Henk. Da witte gij ook.
Ik wil een no-date die AUTONOOM werkt, dus zonder GPS gerommel. Dat scheelt dan direct in de dikte, want de astron her-uitgave was 13mm dik.
De huidige Astron uurwerken die ze in de 9mm dikke nieuwe hebben gestopt, die no-date, dat zou nog eens wat zijn. Da’s weliswaar niet Autonoom. En dan zou ik graag zien dat ze kapten met de rehaut voor de minute track. Die hoort bij een Astron op de plaat te staan, net als bij zo’n beetje elke GS quartz die er ooit geweest is.
Eigenlijk heeft de huidige Astron serie geen reet te maken met de oorspronkelijke Astron. GS for the win.
Kijken wat ze voor de 60e verjaardag gaan doen.
Verder vind ik het een best wel geslaagde ‘getrouwe’ heruitgave. Zou ik hem kopen? Voor mijzelf nee, voor opa - als die nog zou leven - zeker! Maar die had een hekel aan alles wat met Japan te maken had, dus die zou 'm wegknikkeren.
Terug naar de motieven …
Design, kwaliteit, heritage merk
De enige reden voor mij is dat ik, op dat moment, denk dat ik het nodig heb, en dat ik het voor die prijs wil hebben,
Precies dit!
Ik kende dat verhaal niet. Even gegoogeld nav jou post. Inderdaad erg onsympathiek…
Nee jij bent een fontein van wijsheden, kwinkslagen en charme die dagelijks verrassend anders uit de hoek komt, zeg.
Kampai!
- Daarom heb ik 7 Seiko vijfjes.
Ben ik het helemaal niet mee eens. Er waren in die tijd talloze mooie kleinere zwitserse merken die alles in huis bouwden. Het was niet alleen maar Rolex, Patek of Omega. Neem bv MST, bouwde uurwerken vanaf 1880 en al snel ook de kasten en de platen. Werd later Roamer horloges. Of A. Schild, bouwde prachtige uurwerken. Alles verdwenen of opgenomen in onpersoonlijke concerns met uniforme uurwerken etc. Er is zoveel moois verdwenen in Zwitserland.
Ja, en vóór Zwitserland waren er hele mooie horloge-industrieën in Engeland en Frankrijk die bankroet werden gemaakt door Zwitserse boeren die 's winters niks te doen hadden en dus maar knock-offs begonnen te produceren tegen een gereduceerde prijs. Er is zoveel moois uit Engeland en Frankrijk verdwenen omwille van die beweging.
Maar laten we eerlijk zijn: Patek, Omega en vele anderen waren ook al jaren bezig met onderzoek naar quartz. Dus die nekslag hadden ze zichzelf ook wel bezorgd als het Seiko niet was geweest. Westerse arrogantie is echter wat het is, dus ik ben blij dat deze klap fijntjes van buitenaf kwam.
Kortom, ik vind het niet per se positief dat er veel merken failliet gingen dankzij de disruptie van quartz, ik vind het positief dat de Japanners de race hebben gewonnen. Kunnen ze trots op zijn. Het heeft ook de toegang tot horloges gedemocratiseerd.
4
Met
- Ik wil mijn geld ergens in parkeren
- Investering
Nr. 3 en of het iets toevoegt aan mijn collectie (andere complicatie, type caliber,…).
Nr. 3 zit midden in het zoekproces
Niet meer in het zoekproces, gisteren een. Citizen besteld, vandaag nog een leuke gezien en ook maar besteld.