Movado Ermeto, reishorloge en/of zakhorloge

Het is al weer een tijd geleden dat er in dit topic iets is aangevuld.
Tijd dus voor wat meer aandacht voor een uniek stukje horloge geschiedenis.

Ik laat hier nog een keer een van mijn exemplaren zien uit mijn Movado Ermeto collectie.
Deze uitvoering behoort tot de ultieme en veel gezochte verzamelaars objecten
Dit exemplaar heeft als complicatie een dag, datum en maand aanduiding en daarnaast ook nog eens een zon/maanstand venster.

De lederen croco bekleding is in mint staat net zoals de wijzerplaat, iets wat je bijna niet meer tegenkomt bij Movado ermeto reishorloges van 75 jaar en ouder.
Nu restaureer ik al jaren Movado Ermeto reishorloges en ook dit uurwerk is in een technische perfecte werkende conditie.

En dat allemaal in een behuizing van 5 cm.

Geopend is het net 7,5 cm.

Op de rikketik beurs zondag 23 april is het aanwezig.

Wie heeft ook Movado Ermeto reis horloges in de verzameling of andere manufacturen die een dergelijk horloge hebben geproduceerd. Laat die dan in dit topic zien.

Ik heb nog heel veel onderdelen van verschillende kalibers ermeto uurwerken in mijn speciale laatjes, goed om te weten voor de verzamelaar die een ermeto in bezit heeft die niet meer functioneert, waar bijvoorbeeld een onderdeel van is gaan hemelen.
dixi

21 likes

Door het lezen van dit topic ben ik aangestoken door het Movado Ermeto virus! De zoektocht is begonnen, maar dat is nog niet zo makkelijk. Inmiddels is er contact gelegt met Vinwat, dus dat gaat vast goed komen! :smiley:

Gelukkig is er een ver familie lid van de Ermeto binnen gekomen en is de “honger” een klein beetje gestild. :grin:

Een Laco handopwinder, lang niet zo technisch als een Ermeto. Maar… het geeft je toch al een beetje dat “Ermeto” gevoel, als je kast opent om te kijken hoe laat het is. :grin:

Groet,
Werner

11 likes

Er staat momenteel een Movado te koop op CW. 18k goud met datum aanduiding.

1 like

Momenteel weer een Movado op Catawiki nu in Sterling zilver.

Ik heb op catawiki gekeken en wil hier toch nog het een en ander opmerken.

De kast is inderdaad van zilver, maar er heeft een lederen bekleding overheen gezeten en die is helemaal verdwenen, ooit versleten en de restanten er vanaf gehaald.
Er zijn ook Ermeto modellen uitgegeven in uitsluitend zilver, maar dan is de buitenkast ook bewerkt, zie hier hoe zoiets er dan uit kan zien.

Dan zie ik dat het inderdaad een hand opwind horloge is, zoals de verkoper al vermeld, echter het model van de opwind knop geeft voor mij een ander beeld dan wat de bedoeling is voor dit soort reishorloges. Deze wordt niet opgewonden door de 2 beschermkasten open en dicht te schuiven.

Hier moet je opwinden door aan de knop te draaien. Dat had de verkoper er echter niet bij vermeld.

Dan zegt de verkoper ook dat het is gedragen en in een zeer goede staat is, wel, dat is dus niet zo, immers de lederen bekleding zit niet meer om de kast, daarbij is het opwind systeem ook niet meer origineel. Het is dus kennelijk wel behoorlijk gedragen.

Zie de foto van een aantal exemplaren van mij, de 3 linker horloges zijn ook van zilver, en daar zijn de lederen bekledingen ook vanaf, moet dus worden gerestaureerd.

Hier laat ik zien hoe een dergelijke opwindkroon er origineel uit moet zien, de vertanding is nodig om middels de beschermkasten het uurwerk op te winden. Daar zijn twee speciale lange onderdelen voor nodig met aan een kant vertand om de opwind as te verdraaien zie de foto’s.

s-l1600 (2)-A

De opwindkroon die op het exemplaar zit op de Catawiki site ziet er ongeveer uit zoals op de volgende foto. De opgegeven prijs door de taxateur van Catawiki is wel heel erg optimistisch en is dan volgens mij ook veel te hoog, de kosten om dat exemplaar weer in goede orde te krijgen is aanzienlijk, dan wordt het wel een vrij duur verzamelstuk voor de verzameling. Dus collectioneurs, kijk goed uit wat je gaat aanschaffen.

Kortom, dit is een leuk projectje voor een doe het zelf sleutelaar die dit weer in originele staat wil terug brengen. Alleen is hier nog een extra handigheid nodig, immers een lederen bekleding op de kast maken is niet iets wat je zomaar even kan doen. En ik weet dit als geen ander, het is een ongelooflijke uitdaging en een kl… klus om zoiets voor elkaar te krijgen. Ik zit daar ook niet op te wachten.

Ik heb wel enige tijd geleden een slangenleren bekleding op een mini Movado Ermeto gemaakt, die ik overigens ook nog eens af moet maken, zie de foto.

dixi

13 likes

Kijk het topic eens na van @freddy, onze moderator, daar staan ook de onderdelen goed op vermeld en kan je de opwind as goed zien tussen de onderdelen.
Een heel goed topic om iets van te leren.
Voor en na Movado Purse watch

6 likes

Bedankt voor de informatie. Ik vind het toch wel geinige horloges. Ik hou mijn ogen open of er nog eens iets leuks voorbij komt.

Goeiedag Huub,
Ik kom een advertentie tegen van een Ermetophon.
Een Ermeto met wekker, van Movado natuurlijk ook. Is dat nog zeldzamer?

1 like

Hallo Bas,
Deze uitvoering kom je inderdaad minder tegen dan de meer bekende Ermeto modellen. De techniek is vrijwel hetzelfde op een paar kleine aanpassingen na.

Zeldzamer kan ik het niet direct noemen, er is minder vraag naar deze uitvoeringen dan de bekende ermeto modellen.
Daar zijn overigens veel meer uitvoering van, met name de kastgrootte.

Er worden erg veel Ermeto horloges aangeboden met versleten of helemaal weggesleten lederen bekleding. Dat is overigens goed te zien aan de kast zelf, als de kast glad is met of zonder diepe krassen, dan zal er een lederen bekleding over hebben gezeten.
De krassen werden dan expres aangebracht om er zorg voor te dragen dat het leer beter op de kast bleef zitten en niet ging verschuiven als de lijm ging uitdrogen.

We moeten niet vergeten dat deze reishorloges al van voor de tweede wereld oorlog werden geproduceerd, dan is het helemaal niet zo gek dat de lederen bekleding wel eens behoorlijk versleten en/of volledig weggesleten kan zijn.

Als de kast dan van zilver is, denken de verkopers, resp. handleren dat het zo hoort en origineel is en wordt het aangeboden als een origineel object met een zilveren behuizing.
Tja onwetendheid en geen enkel benul resp. kennis van het reis horloge.

Onderdelen voor het opwindsysteem middels het openen en sluiten van de kast zijn niet meer verkrijgbaar. Daarom worden veel modellen door een horlogemaker aangepast met een andere opwindkroon en worden als origineel model aangeboden.
De rand van de kast waar de kroon zit wordt dan een stukje weg geveild zodat de nieuwe kroon er langs kan en de kast weer goed kan sluiten.

Dus voor verzamelaars van deze Movado Ermeto modellen is het belangrijk om heel goed te kijken hoe het geheel eruit ziet en of er niet aan is geknoeid.
dixi

4 likes

Dankjewel! Goed om te weten waar je op moet letten!
Ik ben me aan het verdiepen in wekker- horloges. De Ermetophon is ook op basis van de AS 1475. En omdat hij dus 2 kronen heeft, is er niet dat prachtige opwind- mechanisme.

1 like

Ik kwam deze tegen… Is dit iets wat echt door Bulova is gemaakt of huisvlijt van iemand

Is Bulova, ze maken nog steeds klokken: B1882 - Travel Hack by Bulova Clocks

1 like

Mijn enige Movado, en heel wat anders dan mijn andere reishorloges :sunglasses: Boeiend inderdaad dat mechanisme :face_with_monocle:

6 likes

Ja, de Movado Ermeto.

Enige tijd geleden bij @vinwat (Huib) geweest.
Bij een lekkere bak koffie en een koekje hebben we eerst eens kennis gemaakt.

Tijdens het gesprek kwamen we er achter dat we hier en daar wel wat raakvlakken hebben. Zo hebben we beide interesse in techniek en liggen onze roots niet heel ver uit elkaar.

Maar goed, de reden dat ik bij Huib was:
De Movado Ermeto. Huib heeft een enorme kennis van dit geweldige reisklokje.

Ik heb er ooit ergens 1 gezien, lang geleden. Toen vond ik het al bijzonder. Verder nooit meer wat mee gedaan, totdat ik op het forum het topic van Vinwat tegenkwam!

Op slag verliefd geworden.

Huib heeft mij geholpen met de aanschaf van mijn 1e Ermeto.
Zie hieronder:

Al snel volgt er nog 1:

En dan, dit kleine wonder van techniek:

En de reis gaat verder. Het contact met Huib blijft en hij moedigt mij aan om te gaan sleutelen. Eerst met wat slopers begonnen, uit en in elkaar om de techniek te ontdekken. Langzaam verder met lopende uurwerken, servicen en zorgen dat alles weer werkt.

En door.

Aangesloten bij de beruchte clinic van het forum: De Vinwat Clinic! Geweldig! Zet een paar enthousiaste sleutelaars en hobbyisten bij elkaar en laat ze onder de bezielende leiding van @vinwat , @lassale en @Climholland een uurwerk ontdekken. Gegarandeerd succes! Veel geleerd, en kennis gemaakt met leuke forumgenoten. :+1:

Maar het houdt niet op. De gekte is compleet! Tools worden aangeschaft, kamer wordt omgebouwd, ja het is een gevaarlijk “virus” mensen. :joy:

Daar is geen inenting tegen bestand!
Voordeel van dit “virus”: je hebt er echt veel plezier van. Oké, soms even niet als het niet lukt, maar als het dan uiteindelijk toch lukt, is het plezier nog groter! :grin:

Inmiddels is het sleutelen aan de Ermeto’s ook begonnen. Werkelijk prachtig hoe dit uurwerk in elkaar zit, hoe het werkt en hoe mooi alles is afgewerkt. En dat voor techniek uit 1926!

Het sleutel & Ermeto virus heeft mij echt te pakken. Maar zoals ik al zei: het is een heel prettig “virus”. :wink:

Oké dan, nog een paar foto’s om het af te sluiten:

Groet,
Werner

27 likes

Geweldig Werner. Tof om te zien dat je het zo enthousiast hebt opgepakt. Prachtige uurwerkjes

2 likes

Thx Harry,

Het is echt heel gaaf om aan een uurwerk te sleutelen. Je zit in je eigen bubbel, volle focus. Het is bijna therapie!

De clinic, jullie geduld en enthousiasme heeft mij echt geholpen om verder te gaan. Ook de steun via de app als er vragen zijn.
:facepunch:

Groet,
Werner

3 likes

Wat een leuk verhaal en een prachtige verzameling!!

1 like

Fantastische terugblik op die verslavende hobby, leest als 'n teaser voor meer ontwikkelingen :ok_hand:

2 likes

Wat 'n heerlijk verhaal om te lezen. Puur genieten! Dankjewel, ook voor de mooie foto’s. Enne…dit virus moet je voorál koesteren :+1:

1 like

Mooi werk Werner,

Ik ben ook in bezit van een Ermeto, het uurwerk van deze loopt ( maar eigenlijk wel een service nodig) het opwind mechanisme werkt ook zoals moet, en op dit moment wordt het leer vervangen

8 likes