Movado Ermeto, reishorloge en/of zakhorloge

Haha, ja inderdaad. :+1::wink:

Kijken of we vandaag dit nog een beetje vorm kunnen geven……:scream:

Groet,
Werner

2 likes

Tja, ik denk dat deze is overleden.
Althans zeer zeker in de laatste stuiptrekkingen van het nog plooibare.
De vraag is dan wel hoe is die spiraal in die levenseindfase staat gekomen.
Meestal komt het dan doordat er iemand met zijn voeten heeft geprobeerd om het weer in goede orde te krijgen.
Althans, dat denk ik.
dixi

2 likes

Haha, ik ben er ook heel bang voor Huib. Ik had een lotje Movado onderdelen gekocht, Daar zat dit “prachtige” exemplaar tussen.

Gelukkig waren de andere onderdelen wel in goede staat. :wink:

Dit is een mooi exemplaar om vooral mijn geduld mee te testen! :joy:

Groet,
Werner.

2 likes

Zo, tijd voor weer wat Ermeto talk.

Mocht je je nou opzoek gaan naar een exemplaar van dit kleine wondertje, lees en kijk dan even mee.

Er worden er genoeg aangeboden, maar er zijn maar weinig exemplaren die origineel en compleet zijn. Je komt regelmatig samengestelde exemplaren tegen.

Vaak zie je zwaar gepolijste kasten (@vinwat ) heeft hierover ook wel geschreven. Gebruik de zoekfunctie maar. :wink:

De volgende foto’s laten een origineel exemplaar zien, met alle merktekens en nummers die er op horen of kunnen zitten.

Op de voorkant van de gesloten kast: de ster van Movado. Bovenin op de dikke rand van de linker deksel. Niet altijd even goed te zien door slijtage.

Als de deksels van zilver zijn, is er ook vaak een merkteken op 1 van de deksels te vinden. Op de achterkant op dikke kant van de linker deksel. In dit geval: ook linkerkant, maar dan aan de binnenrand, voorkant.

Als we het horloge plat leggen met de wijzerplaat naar boven, staat er in de rand die het glas vasthoud een 3 of 4 cijferig nummer. Dit nummer zijn de laatste 3 of 4 cijfers van het nummer dat op de achterkant van de kast staat.

Gaan we door naar de achterkant: meer nummers, tekens enz.
Bovenkant: lang nummer, serienummer. Laatste 3 of 4 nummer vind je dus overal op kast en deksels terug als het horloge origineel is.

Kijken we verder op de achterkant: rechts naast het serienummer: het 935 zilvermerk.
Midden onder: Patent. Daar onder: Swisse Made, Fab. Suisse.

Ook zie je aan de binnenkant van de linker deksel weer de laatste 4 cijfers van het serienummer terug komen. ( het weerspiegelt zelfs in de achterdeksel :wink:)

En niet te vergeten: de mooi bewerkte opwindkroon. Let op: deze zit alleen bij de horloges met het “automatische” opwindsteem.

Als we de boel tenslotte uit elkaar halen om het uurwerk te bekijken, zien we op de kast gelukkig ook weer de inmiddels 4 bekende cijfers terug komen. Gelukkig maar. :sweat_smile:

Groet,
Werner.

15 likes

Wel, wel, je bent inmiddels druk in de weer met jouw ultieme ermeto passie.
Ik ben er zeker van dat jij deze innovatieve Movado Ermeto modellen met heel veel plezier aan het restaureren bent.
Hiermee ben je bezig om zeer goed geïnformeerd te worden in deze toepassing.
Ik ben in ieder geval verheugd dat de restauratie ermeto’s en onderdelen bij jou in goede handen zijn gekomen.
Om deze modellen te restaureren moet je niet alleen het sleutelen onder de knie hebben, maar ook weten hoe bepaalde onderdelen gemonteerd moeten worden.
En natuurlijk moet je ook nog de nodige onderdelen tot jouw beschikking hebben.
In ieder geval, gaat de ermeto niet verloren in jouw handen.
Wederom is een gepassioneerde ermeto collectioneur resp. restaurateur geboren.
Zo hoort het ook.
dixi.

12 likes

Mooi hoor Werner!

Deze verdient een plekje bij jou als Ermeto hersteller. :grin::+1:

10 likes

Even een update over het vervangen van het leer , ik heb mijn Movado nog steeds niet terug de man die het zou doen voor mij werd ziek en heeft een tijd niets kunnen doen, hij is pas weer begonnen en heeft beloofd het horloge binnenkort af te hebben…wordt vervolgd

4 likes

Dank voor deze lovende woorden Huib.
Gepassioneerd, zeker. Maar restaurateur nog lange niet hoor. :grin:

Ik beleef inderdaad enorm veel plezier aan het werken aan de Ermeto’s. De afwerking, de techniek, de complicaties die er op kunnen zitten.

Maar ook de zoektocht naar onderdelen, zelf onderdelen leren maken en het met leer bekleden van de kasten (nog in pril stadium), maakt het voor mij een compleet plaatje.

Groet,
Werner.

6 likes

Dirk!!

Hoe gaaf!! :heart_eyes::heart_eyes::heart_eyes:

Echt, heel tof man!!

Groet,
Werner.

2 likes

En dan is mijn Ermeto dan eindelijk terug bij me , vanaf oktober ongeveer weg geweest naar iemand die het leer voor me zou doen ,die werdt ziek en omdat eenmanszaak is hoopte het werk allemaal op.

En het was het wachten wel waard hoor ,hij heeft keurig gedaan .
Dit is het kleinste model Ermeto, dus was priegelwerk , had ook aantal pogingen nodig alvorens het goed zat.
Omdat het eerste keer was voor hem gewoon stukje zadelleer gebruikt, dit krijgt later vanzelf nog mooie vintage look.

18 likes

Heel fraai :+1:

1 like

Dat ziet er heel netjes uit hoor. :ok_hand:
Mooi dat hij weer thuis is met een nieuwe jas aan.
Dat heeft hij netjes gedaan. :+1:

Even over de maat van de Ermeto:
Van wat ik zo op de foto zie, is dit niet de kleinste Ermeto. Er is nog een maatje kleiner. Er zijn 4 maten.

De Ermeto was oorspronkelijk verkrijgbaar in vier verschillende maten, afhankelijk van uw voorkeur. De grootste was de Pullman met een breedte van 100 mm en een hoogte van 70 mm. Daarna kwam de Master in een meer bescheiden maat van 54 bij 37 mm en de Normal die 48 bij 34 mm was - beide zeer vergelijkbaar in grootte. De laatste maat was bedoeld voor dames en werd de Baby genoemd, was 43 bij 26 mm en was bedoeld om om de nek te dragen aan een ketting of in een tas te plaatsen.

Bron: Sliding Doors – De Movado Ermeto Watch

Van de 4 maten heb ik er 3:
De Baby Ermeto, Normal en Master. Pullman staat nog op de wensenlijst. :grin:

Groet,
Werner.

11 likes

Heb de schuifmaat er even naast gehad, en je hebt gelijk uiteraard.
Maar die van mij had wel een ringetje op een van de hoeken voor een ketting?

Het enige nummer dat ik heb gevonden is 407 op de achterzijde, er staat wel wat tekst aan de binnenkant van het uitklapbare steuntje aan de achterzijde.

Mooi groepje heb je daar :ok_hand:

3 likes

Dat ringetje is inderdaad voor een kettinkje.
Alhoewel ze volgens mij heel vaak met een leren veter/riempje werden geleverd.

Als je de deksels los klikt, zul je meer nummers( hopelijk dezelfde) tegenkomen.

Het losklikken van de deksels is niet moeilijk, maar de tandheugels van het opwindsysteem komen wel mee. Als je dat nog nooit hebt gedaan, is het weer in elkaar zetten een beetje tricky.

2 originele leren riempjes.

Tandheugels en kliksysteem om deksels los te drukken:

Groet,
Werner

11 likes

No way , ga niet proberen de deksels eraf te halen , een keer gezien in YouTube video ,heb ik de skills niet voor .
Schuiven werkt stroef maar goed overigens , horloge blijft daarna ook goed lopen , maar zal zeker service kunnen gebruiken

4 likes

Veel meer Hf-ers zouden hetzelfde pad moeten bewandelen. Mijn zakhorloges vind ik cool, maar dit is nog gaver. Als kind had ik een Ermeto, maar dat kan ook een nepper van kunststof geweest zijn uit de jaren '70. Mijn moeder kan hem nergens vinden, ik heb hem zéker niet meer. Ik weet wel dat ik het openen en sluiten heel leuk vond.

Dit is mijn NA. Een gokje gewaagd op Vinted. Het is een Ermeto in de maat Normal. Echter, hij heeft geen merk op de wijzerplaat. Wel zag ik naar aanleiding van bovenstaande genoeg aanknopingspunten om hem vanuit Frankrijk naar hier te laten sturen.

Op de wijzerplaat bovenaan staat: US Patt 707 906 en onderaan Swiss Made. Beide alleen met de loep te lezen.
Op de kast staan overeenkomende nummers: 1199138 en 9138.

Lijkt mijns inziens origineel en onverprutst, op het eerste gezicht, maar de zwarte wijzers deden me twijfelen. Nu ik hem met de loep bekijk hebben de wijzer een mooie gloed en patina. Door te openen en sluiten windt hij op, zoals het hoort. Wel heb ik het gevoel dat ik hem ook met de kroon kan opwinden. De kroon is identiek aan originele Movado’s.

Hij oogt naar mijn bescheiden mening ongerestaureerd en is goedlopend. Ik wil alle patina behouden en het leer enkel schoonmaken en polishen/voeden. Het uurwerk een keer reinigen en servicen kan vast geen kwaad. Hopelijk kan ik dat ook ooit tijdens een workshop doen.

Maar de grote vraag is: werden er ook merkloze Movado’s gemaakt? Als ze van Hermes of Tiffany waren, dan stond ook vaak hun naam erop als merk. Zonder merk kom ik nergens tegen. Heb ik weer, lekker speuren!

8 likes

Leuk dat je eem Ermeto erbij hebt…en patina heeft ie zeker wel , ik vind hem mooi hoor.

Ik kan niets zeggen over originaliteit, daar weet ik er te weinig over, dat laat ik wel aan @werner en @vinwat over, maar de wijzers ben ik ook niet zeker van

2 likes

De kroon.

Ik heb het merk intussen gevonden. Was gewoon weggesleten. :laughing:

7 likes

Leuk, weer een Ermeto er bij op het forum!

Ik ga morgen even de foto’s goed bekijken en proberen wat antwoorden te geven.

Maak nog even een foto van de achterkant, kijken wat we daar zien.

Groet,
Werner.

2 likes