Movado Ermeto, reishorloge en/of zakhorloge

8 likes

De ster links had ik nog gemist. Inmiddels toch een paar vergelijkbare gevonden, met dezelfde layout wijzerplaat en zelfde blauw-zwarte wijzers.

Nu alleen nog het uurwerk bestuderen, maar dat durf ik pas als ik snap hoe die tandheugels terugmoeten. Leuk dit!

5 likes

Naast het omrande getal (0935 of 0938?) staat ook nog een ingeslagen of gegraveerde 7, maar t.o.v. van het omrande getal staat 'ie op zijn kop. Ook zie ik daar wat letters pf cijfers gekrast. Morgen opnieuw met de loep bestuderen.

4 likes

Dat nummer is natuurlijk de 0,935… Goedemorgen. :face_with_peeking_eye:

1 like

@Cav
Van wat ik zo de foto’s kan zien, is deze Ermoto nog behoorlijk in originele staat.

-Wijzers: lijken mij origineel, maar wellicht vervangen. Bij deze wijzerplaten, kom je vaak deze wijzers tegen:

De rechte wijzers zitten vaker op platen met opgelegde cijfers of indices.

-Kroon: :white_check_mark:
-Wijzerplaat: :white_check_mark:
-Nummering kast en overeenkomende nummers: :white_check_mark:
-Movado ster op kast: :white_check_mark:
-Zilverstempels: :white_check_mark:
-De ingekraste nummers & cijfers: vrijwel zeker van de horlogemakers die er aan gewerkt hebben.

Ik vind het een mooie aanwinst @Cav, en met een beetje TLC ga je hier lang van genieten.

Gefeliciteerd!

@vinwat
Huib, als ik nog wat gemist heb of verkeerde info heb gegeven: laat maar horen. :wink:

Groet,
Werner

6 likes

Dank je voor je kritische blik en terugkoppeling! :pray:t3:

Deze wordt (later) voor één van de dochters. Als ze laten blijken daar blij van te worden. Eerst zelf nog een tijdlang van genieten. Komende week ga ik op mijn gemak het uurwerk bekijken. Dan zal ik wel wat foto’tjes maken.

Fijne zondag!

3 likes

Naast de Movado Ermeto, kwam ik al zoekende naar info ook nog deze aanverwanten tegen ,hier een kleine greep

Hier de Stowa Convertible

De Tavannes la Captive

De Lip Eclipso

En de Gruen Carre

En de Texina Inpervo

11 likes

Ook heel mooi spul hoor! :+1:

Groet,
Werner

1 like

Mooi rijtje!Bedankt voor het speurwerk!

1 like

Afgelopen vrijdag werd er bij The Repair Shop op Discovery Channel een Laco travel watch gerestaureerd. Is nog wel terug te kijken volgens mij (voor een weekje)

2 likes

Leuke dingen. Tissot had er in de jaren 20 ook een aantal in het assortiment.
Heb er zelf helaas nog geen in de collectie, ze zijn vrij schaars en prijzig.

De onderste is trouwens een “hermetic”, naam die wel wat weg heeft van die van de Movado :grin:

11 likes

The trademark Ermeto derives from the Greek ερμητικός, transliterated as ermētikós, which means "hermetic, sealed

2 likes

Er is zelfs een LCD versie van het merk Piratron :man_facepalming:t3:

11 likes

Misschien een idee om het topic te hernoemen, Movado Ermeto en andere purse watches?

2 likes

Is een idee.
Maar dit topic in door @vinwat Huib gestart, om o.a. kennis te delen over de Movado Ermeto.

Ik zou kiezen voor:
Dit topic in ere houden.

Nieuw topic over Purse watches starten.
(zo hou je de boel ook een beetje gescheiden)

Maar, zo denk ik er over hé :wink:

Groet,
Werner.

4 likes

In 8 jaar 75 posts… zou t lekker bij elkaar houden.

3 likes

Via de zoekfunctie of Google vind je dit wel. :+1:t3:

1 like

Gaaf :sunglasses:

Gewoon, geen tekst, geen uitleg.

Maar omdat ik ze mooi vind en dat het weekend is! :wink:

Groet,
Werner.

12 likes

Glazen van Ermeto’s zijn steeds moeilijk te vinden. Dus kijken of we dat op een andere manier kunnen oplossen.

Toevallig……. hebben we op de school waar ik werk, een nieuw “speeltje” gekregen. Een laser graveer en snijmachine.

Nou, daar kunnen we wel wat mee. :sunglasses:

Plexiglas 1 mm dik besteld, maten in de machine geklopt en snijden maar!

Het eerste resultaat valt helemaal niet tegen. Het glaasje zit mooi klem en sluit goed aan. (mag nog iets strakker :wink:)

Als je goed kijkt, zie je ook een kleine facetrand rondom het glas.

Deze glazen zijn gewoon vlak, bij deze kast en wijzer configuratie gaat dat prima, wijzers lopen vrij. Maar de volgende stap is om ze ook met een lichte curve te maken.

Als je namelijk een Ermeto hebt met b.v. een centrale seconde wijzer, is er meer ruimte nodig.

Dus we hebben nog wat uitdagingen te overwinnen. :grin:

Groet,
Werner.

13 likes