Kijk het topic eens na van @freddy, onze moderator, daar staan ook de onderdelen goed op vermeld en kan je de opwind as goed zien tussen de onderdelen.
Een heel goed topic om iets van te leren.
Voor en na Movado Purse watch
Bedankt voor de informatie. Ik vind het toch wel geinige horloges. Ik hou mijn ogen open of er nog eens iets leuks voorbij komt.
Goeiedag Huub,
Ik kom een advertentie tegen van een Ermetophon.
Een Ermeto met wekker, van Movado natuurlijk ook. Is dat nog zeldzamer?
Hallo Bas,
Deze uitvoering kom je inderdaad minder tegen dan de meer bekende Ermeto modellen. De techniek is vrijwel hetzelfde op een paar kleine aanpassingen na.
Zeldzamer kan ik het niet direct noemen, er is minder vraag naar deze uitvoeringen dan de bekende ermeto modellen.
Daar zijn overigens veel meer uitvoering van, met name de kastgrootte.
Er worden erg veel Ermeto horloges aangeboden met versleten of helemaal weggesleten lederen bekleding. Dat is overigens goed te zien aan de kast zelf, als de kast glad is met of zonder diepe krassen, dan zal er een lederen bekleding over hebben gezeten.
De krassen werden dan expres aangebracht om er zorg voor te dragen dat het leer beter op de kast bleef zitten en niet ging verschuiven als de lijm ging uitdrogen.
We moeten niet vergeten dat deze reishorloges al van voor de tweede wereld oorlog werden geproduceerd, dan is het helemaal niet zo gek dat de lederen bekleding wel eens behoorlijk versleten en/of volledig weggesleten kan zijn.
Als de kast dan van zilver is, denken de verkopers, resp. handleren dat het zo hoort en origineel is en wordt het aangeboden als een origineel object met een zilveren behuizing.
Tja onwetendheid en geen enkel benul resp. kennis van het reis horloge.
Onderdelen voor het opwindsysteem middels het openen en sluiten van de kast zijn niet meer verkrijgbaar. Daarom worden veel modellen door een horlogemaker aangepast met een andere opwindkroon en worden als origineel model aangeboden.
De rand van de kast waar de kroon zit wordt dan een stukje weg geveild zodat de nieuwe kroon er langs kan en de kast weer goed kan sluiten.
Dus voor verzamelaars van deze Movado Ermeto modellen is het belangrijk om heel goed te kijken hoe het geheel eruit ziet en of er niet aan is geknoeid.
dixi
Dankjewel! Goed om te weten waar je op moet letten!
Ik ben me aan het verdiepen in wekker- horloges. De Ermetophon is ook op basis van de AS 1475. En omdat hij dus 2 kronen heeft, is er niet dat prachtige opwind- mechanisme.
Ik kwam deze tegen… Is dit iets wat echt door Bulova is gemaakt of huisvlijt van iemand
Ja, de Movado Ermeto.
Enige tijd geleden bij @vinwat (Huib) geweest.
Bij een lekkere bak koffie en een koekje hebben we eerst eens kennis gemaakt.
Tijdens het gesprek kwamen we er achter dat we hier en daar wel wat raakvlakken hebben. Zo hebben we beide interesse in techniek en liggen onze roots niet heel ver uit elkaar.
Maar goed, de reden dat ik bij Huib was:
De Movado Ermeto. Huib heeft een enorme kennis van dit geweldige reisklokje.
Ik heb er ooit ergens 1 gezien, lang geleden. Toen vond ik het al bijzonder. Verder nooit meer wat mee gedaan, totdat ik op het forum het topic van Vinwat tegenkwam!
Op slag verliefd geworden.
Huib heeft mij geholpen met de aanschaf van mijn 1e Ermeto.
Zie hieronder:
Al snel volgt er nog 1:
En dan, dit kleine wonder van techniek:
En de reis gaat verder. Het contact met Huib blijft en hij moedigt mij aan om te gaan sleutelen. Eerst met wat slopers begonnen, uit en in elkaar om de techniek te ontdekken. Langzaam verder met lopende uurwerken, servicen en zorgen dat alles weer werkt.
En door.
Aangesloten bij de beruchte clinic van het forum: De Vinwat Clinic! Geweldig! Zet een paar enthousiaste sleutelaars en hobbyisten bij elkaar en laat ze onder de bezielende leiding van @vinwat , @lassale en @Climholland een uurwerk ontdekken. Gegarandeerd succes! Veel geleerd, en kennis gemaakt met leuke forumgenoten.
Maar het houdt niet op. De gekte is compleet! Tools worden aangeschaft, kamer wordt omgebouwd, ja het is een gevaarlijk “virus” mensen.
Daar is geen inenting tegen bestand!
Voordeel van dit “virus”: je hebt er echt veel plezier van. Oké, soms even niet als het niet lukt, maar als het dan uiteindelijk toch lukt, is het plezier nog groter!
Inmiddels is het sleutelen aan de Ermeto’s ook begonnen. Werkelijk prachtig hoe dit uurwerk in elkaar zit, hoe het werkt en hoe mooi alles is afgewerkt. En dat voor techniek uit 1926!
Het sleutel & Ermeto virus heeft mij echt te pakken. Maar zoals ik al zei: het is een heel prettig “virus”.
Oké dan, nog een paar foto’s om het af te sluiten:
Groet,
Werner
Geweldig Werner. Tof om te zien dat je het zo enthousiast hebt opgepakt. Prachtige uurwerkjes
Thx Harry,
Het is echt heel gaaf om aan een uurwerk te sleutelen. Je zit in je eigen bubbel, volle focus. Het is bijna therapie!
De clinic, jullie geduld en enthousiasme heeft mij echt geholpen om verder te gaan. Ook de steun via de app als er vragen zijn.
Groet,
Werner
Wat een leuk verhaal en een prachtige verzameling!!
Fantastische terugblik op die verslavende hobby, leest als 'n teaser voor meer ontwikkelingen
Wat 'n heerlijk verhaal om te lezen. Puur genieten! Dankjewel, ook voor de mooie foto’s. Enne…dit virus moet je voorál koesteren
Mooi werk Werner,
Ik ben ook in bezit van een Ermeto, het uurwerk van deze loopt ( maar eigenlijk wel een service nodig) het opwind mechanisme werkt ook zoals moet, en op dit moment wordt het leer vervangen
Het leer vervangen is nog wel een dingetje. Je komt er veel tegen waar men het ook “geprobeerd” heeft. Maar om het zo strak en netjes te krijgen zoals het originele leerwerk, is nog best wel een uitdaging!
Ik heb er 2 liggen waarvan de kasten ook weer opnieuw bekleed moeten worden. Al een poging gedaan, maar niet tevreden. Dus alles er weer af en opnieuw beginnen.
Het leer waar je mee gaat werken moet dun zijn, maar wel sterk en slijtvast.
Ik ben heel benieuwd hoe het eindresultaat gaat worden, zou gaaf zijn als je dat hier post!
Groet,
Werner
Eindresultaat zal ik zeker posten !
Ik heb iemand die ook onder andere lederen stuurwiellen van vintage auto’s restaureert, ook iets met veel rondingen en dun leer, ik begreep van hem dat het dunner maken van het leer ( splitten) het belangrijkste is om het mooi te krijgen.
Aaah, dat is denk ik wel iemand die dat perfect zou kunnen.
Zo krijgt de Ermeto weer een mooie jas aan, dat verdient dit mooie klokje!.
Groet,
Werner
Prachtig spul Werner.
In dit geval mag het