Ik heb op catawiki gekeken en wil hier toch nog het een en ander opmerken.
De kast is inderdaad van zilver, maar er heeft een lederen bekleding overheen gezeten en die is helemaal verdwenen, ooit versleten en de restanten er vanaf gehaald.
Er zijn ook Ermeto modellen uitgegeven in uitsluitend zilver, maar dan is de buitenkast ook bewerkt, zie hier hoe zoiets er dan uit kan zien.
Dan zie ik dat het inderdaad een hand opwind horloge is, zoals de verkoper al vermeld, echter het model van de opwind knop geeft voor mij een ander beeld dan wat de bedoeling is voor dit soort reishorloges. Deze wordt niet opgewonden door de 2 beschermkasten open en dicht te schuiven.
Hier moet je opwinden door aan de knop te draaien. Dat had de verkoper er echter niet bij vermeld.
Dan zegt de verkoper ook dat het is gedragen en in een zeer goede staat is, wel, dat is dus niet zo, immers de lederen bekleding zit niet meer om de kast, daarbij is het opwind systeem ook niet meer origineel. Het is dus kennelijk wel behoorlijk gedragen.
Zie de foto van een aantal exemplaren van mij, de 3 linker horloges zijn ook van zilver, en daar zijn de lederen bekledingen ook vanaf, moet dus worden gerestaureerd.
Hier laat ik zien hoe een dergelijke opwindkroon er origineel uit moet zien, de vertanding is nodig om middels de beschermkasten het uurwerk op te winden. Daar zijn twee speciale lange onderdelen voor nodig met aan een kant vertand om de opwind as te verdraaien zie de foto’s.
De opwindkroon die op het exemplaar zit op de Catawiki site ziet er ongeveer uit zoals op de volgende foto. De opgegeven prijs door de taxateur van Catawiki is wel heel erg optimistisch en is dan volgens mij ook veel te hoog, de kosten om dat exemplaar weer in goede orde te krijgen is aanzienlijk, dan wordt het wel een vrij duur verzamelstuk voor de verzameling. Dus collectioneurs, kijk goed uit wat je gaat aanschaffen.
Kortom, dit is een leuk projectje voor een doe het zelf sleutelaar die dit weer in originele staat wil terug brengen. Alleen is hier nog een extra handigheid nodig, immers een lederen bekleding op de kast maken is niet iets wat je zomaar even kan doen. En ik weet dit als geen ander, het is een ongelooflijke uitdaging en een kl… klus om zoiets voor elkaar te krijgen. Ik zit daar ook niet op te wachten.
Ik heb wel enige tijd geleden een slangenleren bekleding op een mini Movado Ermeto gemaakt, die ik overigens ook nog eens af moet maken, zie de foto.
dixi