Nieuwe aanwinst: Uncle Seiko Flatlink voor Speedmaster Professional
Onlangs heeft Uncle Seiko een aftermarket flat link voor de Omega Speedmaster Pro op de markt gebracht.
Uncle Seiko is bekend van meerdere aftermarket banden van zowel staal als rubber. Voornamelijk voor, je raad het al, Seiko’s.
Ik kreeg deze vandaag binnen en aangezien deze band echt net op de markt is leek het me interessant wat info en foto’s te delen.
Algemene info
Dit is de zgn. Flat Link bracelet. De band heeft hollow end links, massieve schakels, pins om de schakels te verwijderen, een sluiting met maarliefst vijf verstelgaatjes (letten jullie op Omega ) en de band heeft een taper van 20mm naar 16mm bij de clasp.
Recentelijk heeft @Watchstick_81 in ‘Speedmaster Only II’ veel geschreven ( Top ) over verschillende Omega OEM banden die als alternatief geschikt zijn voor de Speedmaster Pro. Als ik dat zo lees en de foto’s bekijk dan lijkt deze band erg op de ‘1175’.
De band
De band voelt licht aan en draagt ook licht. Het is geen harentrekker gelukkig. De band is dun, zeker vergeleken met de huidige originele stalen band. Maar toch is het geheel goed solide. De endlinks zitten strak en netjes tegen de kast, er is ook geen zijwaarts speling te zien.
De schakels zijn vlak wat een mooi effect geeft. Het licht weerkaatst mooi per schakel als je je pols draai.
Het is natuurlijk geen moderne band en daarmee moet je deze niet vergelijken. Ik heb eens een ‘OEM Omega 1171’ omgehad en daar doet deze band me zeker aan denken.
Deze voelt echt aan zoals oude ‘folded banden’. De clasp is gestampt met heel licht de U van Uncle erin geëtst en heeft geen pushers om te openen bijvoorbeeld. Het is een simpele kliksluiting.
Het geheel komt in een eerste indruk wat lullig over maar als je verder kijk is het toch best solide allemaal. Ik denk zomaar dat deze me goed gaat bevallen.
Vintage
Het geeft de Speedy meer een vintage look en feel. Eenzelfde soort vintage vibe zoals een Oris SixtyFive 40mm me die ook geeft. Fijne looks maar wel de kwaliteit van nu. Ik denk dat dat ook door de taper van 20mm naar 16mm komt. Door deze band oogt de horlogekast ineens een stukje forser.
Dank voor het delen van deze NA! Persoonlijk vind ik het een mooie band, maar een aftermarket band op een Speedmaster gaat er bij mij niet in… ik vind dat dit de Speedmaster te kort doet.
Fijn dat je er wat aan hebt gehad! Bedankt voor het delen van de fotos! Het lijkt mij eerder een kopie te zijn van de 1039 band, net als de Omega 50th band dat ook is, dat scoort goed tegenwoordig. Alhoewel het ook lijkt op een mix: het heeft de dikte van de platte 1175 schakels en de vormgeving van de 50th. Wel vreemd dat het op een soort van replica 633’s is gezet. Dat hoort er niet bij mijns inziens. Waarschijnlijk hergebruikt van de Uncle Seiko “president bracelet”?
Aangezien het een geperste sluiting is (dus niet “solid”) hoeft Omega niet op te letten, want hun 1171/633 heeft er 7 . Uiteraard mag het beter bij de nieuwste sluitingen, maar voor het compacte formaat valt ook wat te zeggen. Alle merken met “ingebouwde” microadjustment zijn toch wel dikke sluitingen.
Mooi. Lijkt mij ook wel wat voor mijn pre-pro/Ed White. Ik heb de originele flatlink, maar die vind ik erg gammel en gebruik hem dan ook niet. Dit is een mooi alternatief, ik heb denk ik ook neg wel ergens een tijd-sconforme sluiting die ik er dan op knutsel.
Ik heb een US 1171 liggen voor mijn incoming Speedy, ik vind de originele band met glimmers en had een vintage 1171 en die was erg rammelig dus die US is een fijn alternatief!
Ziet er fraai uit. Heb er ook eens aan gedacht een andere/“oudere” band op de mijnes te zetten. Zo’n 1479 ziet er soms wel een klein beetje nineties uit vind ik:
Strakke band! Ik vind die band die bijv. ook om de Apollo 11 50th Speedy zit erg mooi. Echter, in combinatie met de twisted lugs zou ik er zelf niet snel voor kiezen. Dan vind ik die band in combinatie met die nieuwe 321 uitgave weer wel mooi (rechte lugs).