N.A. 🐼 jaren '70 chrono (nieuw, geen vintage). Waarschuwing: VEEL foto's en wat tekst

Op mijn zoektocht naar een nieuwe “jaren '70” chrono ben ik erachter gekomen dat de spoeling hierin relatief dun is als je geen > 15 mm. dikke kast wil, diameter < 41 mm. en het liefst in panda kleurstelling.

Er zijn wel wat mogelijkheden maar veelal kom je dan bij een Seiko mecaquartz onder de kap uit die z’n werk wel goed zal doen maar niet mijn voorkeur heeft.

Eigenlijk is de Zenith El Primero Revival de enige die ik, naast het nu aangeschafte horloge, serieus heb overwogen. Echter, ik ben bang niet te kunnen wennen aan de kast-/lugvorm. Nog een reden dat ik die niet heb aangeschaft is, dat ik de “cappuccino” versie daarvan eigenlijk nog mooier vind… :see_no_evil: Zucht… Echter, ik heb me gehouden aan het plan “panda, witte wijzerplaat”.

Tijdens mijn zoektocht kwam ik ook wat Nivada chrono’s tegen waarbij ik me bedacht dat daarvan ook een re-issue op de markt is. Zoekend op hun website kwam ik precies tegen wat ik zocht… de Nivada Chronomaster Aviator Sea Diver
:panda_face: uit :switzerland:

SPECIFICATION

|Case Size/ Diameter|38mm|

|Case Thickness|13.75mm|

|Case Material|Stainless Steel 316|

|Case Finish|Polished & Brushed|

|Case Lug Width|20 mm|

|Strap Width|20x16mm|

|Movement Type|Manual winding - chronograph|

|Movement|Sellita SW510 M BH B|

|Glass|Double domed Sapphire Glass|

|Water Resistance|10ATM|

Ik heb bewust de handwinder genomen omdat de automaat nagenoeg de 15 mm. aantikt. Deze handwinder draait lekker soepel op (mag ook wel want nieuw).

Ja, ook ik heb m’n bedenkingen bij “water resistance 10 ATM.” en " Sea Diver" maar ja, re-issue / vintage… :thinking: Aan de andere kant heeft deze versie gelukkig de oude merknaam en historisch correcte vermelding “Nivada Grenchen” op de wijzerplaat en niet het nieuwe logo.

Gezien de, zacht uitgedrukte, matige ervaringen van @The_Don Chris met de BoR band van dit specifieke horloge, en het feit dat ik de alternatief aangeboden, andere stalen banden absoluut niet mooi vind, heb ik gekozen voor de rubber tropic band. Na slechts een kwartier dragen weet ik al dat dat een juiste keuze is geweest: lekker soepel en net voldoende “ruw” om zich wat te fixeren op de pols om kantelneiging / verschuiven tegen te gaan. Een aanrader, deze band, ook estetisch!

Lastiger was de keuze tussen de wijzerkleuren. Ik heb uiteindelijk toch gekozen voor de meer helder witte wijzervulling en niet voor de faux patina optie.

Na bijna 3 weken wachten (twee weken douanevertraging :face_with_raised_eyebrow:) kwam deze eindelijk binnen!

Direct bleek de nieuwe aanwinst qua maat een schot in de roos! Diameter prima, hoogte acceptabel en relatief lange maar dunne-/smalle lugs (zie foto’s) die door dit laatste geen negatieve invloed op het draagcomfort hebben.

Genoeg praatjes, nu plaatjes!

De bezel heeft een zwarte aluminium inleg met zowel minuten- als urenvermelding

Mooie rode Yachting schaal

Lume (na ca. 10 sec. zonlicht!)

Foto zonder fel zonlicht

Mooie, fijn draagbare lugvorm, deels brushed, deels gepolijst
Lekker vintage bol saffier glas
Open lugholes maar door snelwissel systeem van fijne rubber band niet echt nodig voor bandenwissel

97 likes

Yes!!! Lekker man. Staat ook op nummer 1 in mijn chrono’s lijstje. Enjoy :sunglasses:

1 like

Dankjewel! Ben druk bezig nog meer foto’s te plaatsen.

1 like

Laat maar komen, @The_Don en @Bwatched laten het af weten wat betreft de foto’s van deze geweldige chrono’s 🫣

2 likes

Mooie aankoop, geniet ervan :+1:

1 like

Mooie uitvoering! Geniet ervan!

1 like

Lekker hoor. Deze gaat hier ook komen. Ik vind ze zeer tof en niet alledaags :ok_hand:

2 likes

Lekkere NA. Gefeliciteerd. Je hebt ook mij enthousiast gemaakt :grin:

1 like

In m’n enthousiasme helemaal vergeten de foto’s van ontvangst, uitpakken en (om)doos te plaatsen :see_no_evil: hou je vast….

9 likes

Geweldig mooie NA en heel mooie combi, met deze band! Gefeliciteerd!

1 like

Hele gave NA. Goed gedaan. Veel plezier ermee.

1 like

Leuke beschrijving, mooi horloge! Geniet ervan. Nog veel aan de douane moeten afdragen?

Sorry…ik ben wat te lui voor dit soort uitgebreide NA beschrijvingen helaas…ik ben nog steeds heel blij met de NG, draagt lekker en mede door de 38mm heeft het een mooie vintage vibe.

Uploaden: DE0385C5-E762-42A1-9E8E-EFBCA28BE934.jpeg…

6 likes

Dankjewel! Ik overweeg om ook een witte tropic aan te schaffen, met zo’n quick release pushpin uiteraard.

1 like

Proficiat

1 like

Héél tof deze! Van harte met je nieuwe aanwinst en ik wens je er veel draagplezier van. :blush: :+1:

1 like

Gefeliciteerd met deze “vintage” nieuwe Nivada, mooi horloge en die lugs kan je prima hebben om de pols. Wat de band betreft, zou ik willen dat alle horloge een quick release zouden hebben, scheelt een hoop werk tijdens het wisselen van band :ok_hand: :+1:

1 like

Mooi horloge en een leuk stuk! Thanks hiervoor ben ik lid van het HF!! Info info thanks en draag hem in gezondheid.

2 likes

Mooi! Zeker op die fijne tropic

1 like

Lekkere chrono, veel plezier met je nieuwe aanwinst

1 like

Leuk hoor.
Ik vind deze leuk.

3 likes