N.A. naar de gallemiezen. Bijna dan

Heb je ooit iets uit elkaar gehaald waarvan je bij de eerste schroef al dacht… ‘nee, dit is geenszins een goed plan’ en dat je vervolgens toch je schroevendraaier op de schroef zette… gewoon, omdat je dacht dat het geen kwaad kon. En begon te draaien. Tot de schroef eruit kwam…

8895ae30b9c9a89e4fa13418eff1fa14

10 minuten later lag je Realistic, een huismerk van Tandy (red.) radiowekker in 34 stukken op je bureau en wist je niet meer hoe dat ding in elkaar moest, laat staan hoe je uit moest leggen aan je ouders dat je gewoon benieuwd was naar de binnenkant van de voorheen prima werkende radiowekker.

Nou, zo voelde dit ‘project’ een beetje. Lees mee, of, als je geen zin hebt om te lezen, kijk mee.

Eigenlijk werkte alles prima aan dit horloge…
Het was gebruikt ja, dat zeker, maar een nieuw glaasje en een refinish van de kast en band zou deze seventies Roamer weer laten stralen als voorheen.

Het horloge moest met respect in ere hersteld worden… Dus aan de slag…kast eruit …kast er… grmbl… dat ging dus niet. Deze Rockshells zitten met een hoekige ring vastgeklemt in de kast eromheen.

Na veel zoeken op het web, zag ik hoe ze los moest komen en voila, daar popte ze tevoorschijn!

Ik hoop dat de bond tegen het vloeken niet meeleest, maar wat een ACHTERLIJK systeem van Roamer… Ik kreeg de kast niet open… vloekte door mijn tanden heen alles wat ik in mijn vocabulaire heb eruit en sloopte de zijkant dus zoals op de foto te zien is. Flamoes met stoofperen nog an toe.

Ik kreeg toen het lumineuze idee het uurwerk er via de voorkant uit te halen…aangezien het via de achterkant niet kon. Geen enkele uitsparing in het deksel en zeer weinig info te vinden over dit specifieke type Roamer…
Maar het glas was nergens vast te pakken. Dus uiteindelijk een hamertje ( ja ik weet het ) gepakt en getikt, ik voel de grap zelf ook, getikt, hahaha! lachen man :neutral_face:
Dat ging niet vanzelf tot ik uiteindelijk zo klaar was met Roamer als geheel en specifiek met deze Rockshell Mark VI dat ik een genadeslag gaf. Met succes! Het glas was eruit!!! En het uurwerk stond stil. Kaa. uw. thee…
Nadat ik wederom mijn welbekende McEnroe imitatie deed zonder publiek ben ik gaan slapen. Onrustig… dat wel.

De volgende dag appte ik mijn maten @lassale en @Climholland en deelde mijn frustratie. Harry twijfelde geen moment en vroeg me het horloge zonder kast en band naar hem op te sturen. ’ ik ga zorgen dat het weer in orde komt…’
En dat zijn woorden die je geruststellen, zeker omdat Harry en Clim altijd woord houden en van wanten weten.

Fotocredit @lassale

In de tussentijd heb ik nieuw glas besteld (de pakking was nog intact ) en de kast en band voorzien van een nieuwe brush. Ondertussen hield Harry me op de hoogte en had binnen no time het uurwerk uit de kast gehaald en in bad gedaan.

Het was een ellende, maar alles is door Harry in nieuwstaat gebracht, gereinigd en afgeregeld.

Hierna het uurwerk weer geplaatst, wat uiteraard ook niet vanzelf ging :hot_face:, de bezel licht gepolijst en alles weer in de kast geplaatst. Kijk nou, dat is toch een mooi stukje geschiedenis, onvervalst seventies design ( kijk dat logo op de backplate, die torenhoge indices en hoe de kast in de band doorloopt…)

Ik presenteer U:

de ROAMER ROCKSHELL MARK VI











Wat een prachtig ding is het toch… Allen die secondewijzer al. Kylo Ren’s lightsaber verbleekt erbij!
Het is geweldig om de hobby te delen met anderen, want je leert er veel van en het geeft voldoening.

Bedankt voor het lezen en kijken!

111 likes

Lekkerrrr , mooi resultaat en tof topic!
Wat een cool horloge.
Meer van dit aub! , dank u :blush:

1 like

Wauw, wat een topresultaat! :ok_hand:t2:

1 like

Zeker een zoekresultaat :clap::clap:

1 like

Dank je!

1 like

Leuk om te lezen… En wat een pareltje van een horloge is het geworden! Top.

1 like

Thanks! Maar…zoekresultaat?

Met verkrachte eenden eind goed al goed, nu genieten :+1:

2 likes

Dit is weer een geweldig leuk en lezenswaardig artikel met mooie foto’s van een mooi horloge. Hier ga ik altijd even lekker voor zitten om het te lezen en te bekijken. Veel beter dan die verhalen van forumleden die hun zoveelste horloge voorstellen.

1 like

U heeft al een trippeltje op? Proost!

1 like

Dank je Bert!

Dit is voor mij het mooiste van de hobby. Een horloge zoeken wat je gaaf vindt, soms voor een heel klein bedrag en dat opknappen. Samen met vrienden die altijd klaar staan voor elkaar… Het horloge hoeft niet NOS te worden maar juist gewoon netjes. De sporen van de tijd moet je niet zomaar uitwissen…

1 like

Haha klote telefoon, bedoelde topresultaat. :innocent::innocent:

1 like

Nog niet.

Moet zijn: Met vereende krachten enz :see_no_evil:

1 like

Hahaha, ik zal je al intikken op google : N.A. gallemiezen :joy:

1 like

:rofl:

1 like

Hier graag meer info over.
Gebruikte middelen en werkwijze aub :exclamation::heart_eyes:

1 like

Schitterend resultaat, daar heb je pas echt eer van.
Leuk topic ook!
Nu genieten van het mooie werk

1 like

Mooi werk! Vintage kastconstructies zijn soms puur sadisme. :grin: En alles van Rado, maar - soit. :slight_smile:

3 likes

Super mooi! Lekker gedaan zeg :+1:t3::+1:t3:

1 like

Schuurpapier 600
houten blokje
1 postbode elastiek
schuursmatjes action
dremel met polijstextensie en volledig uitgedroogde polijstpasta (bedankt pa)
gevoel

Werkwijze?

Schuren… kijken… schuren… kijken…
polijsten…kijken…polijsten…

Nog een keer kijken bij daglicht.
schuren… koffie…kijken… genieten

4 likes