N.A. Oris Artix Complication

Hoewel ik mezelf had voorgenomen en ik zeker niet van plan was om een nieuw horloge te kopen, lopen de dingen soms niet helemaal zoals je gedacht had :innocent:

Mijn zoon wou een nieuw/ander horloge (ja ook die is door het virus wel besmet geraakt, maar hij heeft geen behoefte om dit te delen met ons op het forum en daarom zal ik niet te veel vertellen over dat horloge). Dus wij, na de dagtaak voor het naar huis gaan, samen naar de juwelier waar we wisten dat het horloge op ons lag te wachten. Het zou echt niet lang duren want alles lag klaar dus enkel nog eens kijken en de sluiting van de band wat aanpassen en betalen.
Of toch niet, want lagen er daar geen horloges te lachen naar ons. Je moest ze eens zien mooie Seiko’s en een hele leuke Certina,
 Wat of ik die even wou passen, zeker geen probleem, een mooi sportief horloge een chronograaf met een Valjoux 7750, ja dat is een mooi uurwerk in een mooie kast met een mooie wijzerplaat
 En dan kwam die vraag of ik ook gekeken had naar de Oris horloges in de etalage, ja dat had ik maar ik was niet zinnens om een horloge te kopen dus er nu niet zo heel speciaal naar gekeken. Hij heeft dan even een Oris uitgehaald, ja dat had hij toch echt niet mogen doen. Wat een mooi horloge is dat, dat was nog eens totaal anders dan die Certina. Hij heeft dan even die Oris naast de Certina gelegd en dat was toch een zeer groot verschil. Ja die Certina was mooi en sportief maar die Oris dat is toch wel een andere klasse
 dus even passen hoe die draagt (een goede raad van mij doe dat nooit maar dan ook nooit). Ja die staat toch wel heel mooi, en dat is toch wel een heel mooi en bijzonder horloge. Klassiek maar toch modern met zilveren wijzerplaat waar je naast de cijfers de indices hebt maar dan ook nog een ring voor de pointer date, met als bijkomende complicatie op de 11 een dagaanduiding en op de Ă©Ă©n een maandaanduiding en dan tussen de acht en de vier een maanfase
 maar ja we kwamen enkel het horloge voor mijn zoon ophalen. Nog eens goed kijken en onder elkaar eens zeggen hoe mooi die Oris wel niet is
 okĂ© dan nemen we die Oris toch ook maar lekker mee want het is toch wel een hele mooie aanbieding. Terwijl hij de doos uithaalt en de papieren invult zien we nog een Victorinox Aliance in het blauw met een blauw Victorinox Alox Pioneer mesje staan. Het horloge is een klassiek horloge met een blauwe wijzerplaat en enkel een datumaanduiding maar wel zeer mooi met een hele speciale uitstraling, niet onmiddellijk voor mij maar wel als “dresswatch” voor een jonge kerel als mijn zoon, dus ook maar eens gevraagd of we het van dichter mochten zien en of hij het even kon passen. Dan maar gevraagd of het mogelijk was om wat aan de prijs te doen van die Victorinox gezien we toch 3 horloges meedoen en ja hoor nog een mooie korting gekregen en dan maar vlug naar huis om vergiffenis te vragen want dat waren natuurlijk weeral niet voorziene uitgaven


Of ja voor zij die niet houden van lezen zijn er hier een aantal plaatjes :wink:

Zo kom je dus thuis met je zakje

vol goodies:

en ja de binnenkant van die zak is ook heel leuk

en ja dus naast het horloge ook nog een pet en de nieuwe cataloog meegekregen

En in de doos zit er nog een doos


Ja dat duurt voor je het horloge hier kunt bewonderen maar hier is het dan

En nog eentje

En nog eentje, alleen jammer dat je die maanfase zo moeilijk op de foto krijgt kijk maar

Hier een wat betere foto van die maanfase

De achterkant van het horloge is afgewerkt met een kijkglaasje die je een blik laat werpen op de rode rotor en het Oris 915 uurwerk (basis is een Sellita SW200-1)

Rotor aan de andere zijde

Nog een paar leuke details
Oris op de kroon:

Maar ook op de sluiting van het bandje

En zelfs op de sluiting van de pet

Maar zoals de pet correct stelt

Horloges zijn voor echte mensen dus hierbij nog een tweetal foto’s

En de laatste

Bedankt allemaal :+1: om de tekst te lezen en te kijken naar de plaatjes.

61 likes

Prachtige Oris!

1 like

Mooi! Oris is en blijft in mijn ogen een mooi merk.
Mvg. Bertjan

1 like

Erg leuk om zo’n onverwachte aanwinst mee te nemen :ok_hand: Erg mooi. Geniet ervan :star_struck:

1 like

In 1 woord : prachtig! :ok_hand: Van harte.

Ps ik ben zo vrij geweest de topictitel even aan te passen naar ‘Artix’.

1 like

Prachtig!

1 like

Bedankt maar had ik dan een tikfout gemaakt? Want het is inderdaad een Artix Complication met als referentie: 01 915 7643 4051-07 5 21 81FC

Je had er Artic van gemaakt :wink: Slechts een typefoutje dus.

1 like

Nogmaals dank dus :+1::clap::+1: Maar inderdaad de C staat naast de X dus waarschijnlijk weer te snel willen zijn en een zekere vorm van slordigheid/leesblindheid als het op m’n eigen fouten aankomt


1 like

Leuk verhaal zeg, veel plezier met jullie mooie aanwinsten!

1 like

Leuk verhaal. Veel plezier met jullie horloges.

2 likes

Mijn beste,

Chapeau!!
Een gezaghebbende introductie van een markant horloge!!
Ik wens je er een uitdagende tijd mee.:watch:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

2 likes

Prachtig horloge, die Artix!
Mooie maanfase, en dan nog eens een dag/maand/datum complicatie :+1:
Veel draagplezier toegewenst met je nieuwe Oris :+1:
Geniet ervan!

1 like

Blijft gaaf zo een maan complicatie. Gefeliciteerd, tof ding!

1 like

Heel mooi, daar ga je veel plezier aan beleven :+1:

1 like

Goed verhaal, erg mooi horloge.

1 like

Congrats, veel draagplezier :+1:

1 like

Chique horloge, gefeliciteerd en geniet ervan!

Ik heb Oris en Certina beide vaak genoeg gezien, maar helaas nooit echt direct naast elkaar. Wat is precies het verschil dat je bedoelt? Afwerking? Die zit bij Certina ook wel snor, toch?

1 like

Nee daar ging het niet over, de Certina was meer een sporthorloge en de Oris meer een klassiek horloge, en voor sommige modellen neig ik meer naar klassiek en voor sommige meer naar sport. Er was dus een heel groot verschil maar ik schrijf niet dat de kwaliteit van die Certina minder zou zijn, als het zo zou overkomen was dat totaal de bedoeling niet. Want die Certina was uitgerust met een Valjoux/ETA 7750 met een kijkvenster met een saffierglas, met waarschijnlijke iets meer luminol dan de Oris het befaamde Certinba DS systeem enz,enz
 Maar die Certina had een donkere plaat en die Oris een bleke, bij de Certina waren de cijfers bij de subdials gedeeltelijk afgebroken (en dat heb je niet bij die Oris) kortom er was een hemelsbreed verschil tussen beide horloges zonder dat ik daarom de kwaliteiten van de ene boven de kwaliteiten van de andere zou willen plaatsen. Neen mij ga je geen slecht woord horen zeggen over Certina in het algemeen, maar zeker niet over die Certina (je spreekt bij die Certina toch ook over een horloge van zo’n 1200/1300 euro dus de afwerking mag dan wel al goed beginnen te zijn volgens mij :wink:)

1 like

Ziet er gelikt uit
gefeliciteerd

1 like