N.A. Source of Life (Let op: 56K killer!)

Zoals sommigen weten heb ik soms een ietwat eigenzinnige smaak en mag het van mij meestal wel net een tikkie anders. Met name limited editions en wat moeilijker te vinden versies van bekende klassiekers doen mijn hartje vaak sneller kloppen, helemaal als ze een blauwtint hebben zoals b.v. mijn voormalige Speedmaster Titanium, Planet Ocean Titanium en Seiko Star Bar LE.

Hierdoor ik was dan ook gelijk verkocht toen ik bij toeval de nieuwe Oris Boutique binnenliep en daar de Oris Aquis Source of Life Limited Edition zag liggen. Het gaat om een prachtige limited edition versie van de bekende Oris Aquis en is volgens Oris geinspireerd Op de rivier de Rijn, welke vlak bij de locatie van Oris in de Zwitserse Alpen ontspringt.

Het horloge heeft een productieaantal van 2343 stuks.

xxx“The Oris Source of Life Limited Edition is inspired by the River Rhine and celebrates the role water plays in creating, connecting and sustaining life, and invites us to think philosophically about how we care for the world’s water sources”

Het bijgeleverde boekwerk vertelt hier meer over, tevens over de geschiedenis van ORIS. Zie hier de eerste bladzijde. Bij interesse kan ik alle bladzijden wel even op de foto zetten.

2

De Aquis Source of Life differentieert zich van de rest van de Aquis line-up door een werkelijk betoverend mooie blauwe sunburst plaat met een licht groenige tint afhankelijk van de lichtinval. Het idee is dat dit de kleur van de Rijn nabootst. Het horloge heeft tevens een aparte ronde datum complicatie, een custom gesloten caseback en is afgewerkt met een tungsten krasvrije bezel. Samen met de gepolijste side-links van de stalen band maakt dat het horloge een behoorlijke “wrist presence” heeft! Wellicht niet voor iedereen maar mijn horloges mogen best wel gezien worden… :slight_smile:

Ook de ronde datum complicatie vind ik een leuke toevoeging, juist omdat je het niet zo vaak ziet. Wat ik ook mooi vind is dat de datum complicatie niets af doet aan de symetrie van de Aquis plaat. Hij kost een paar honderd euro meer dan de standaard Aquis (2200 t.o.v. 1800), maar het is m.i. wel de mooiste Aquis van dit moment.

1

2

3

4

De Aquis zelf hoef ik hier verder natuurljik niet zo veel over te vertellen gezien de vele fans hier op het forum. Ik wil echter wel even mijn persoonlijke vebazing delen over de bouwkwaliteit en kwaliteit van de afwerking.

  • Ik heb al vele high-end duikers gehad (o.a. 2x een Omega Planet Ocean 2500, een Planet Ocean 8500, een Rolex SubC en meerdere Seiko Marinemasters) en durf toch wel te stellen dat de kwaliteit van de afwerking van de kast minstens net zo goed is als de Omega’s en de Marinemaster en zelfs heel dicht in de buurt van Rolex komt. De kast heeft super strakke lijnen en alles is heel fijn geborsteld en gepolijst.

  • De kast is officieel 43,5mm groot. Het horloge draagt echter meer als een 41 of 42mm horloge, vergelijkbaar met mijn 42mm planet Oceans en vergelijkbaar met de SubC. Verder is de kast slechts 12,5mm dik, wat vergelijkbaar is met de SubC en wat platter dan de Omega’s.

  • Het horloge heeft een fantastische stalen band. De band heeft een vrij sterke geleidelijke taper van de kast naar de gesp toe. Ik heb hem niet gemeten, maar ik gok van rond de 22mm naar de 18mm. De band is zo soepel dat hij bijna voelt alsof ze hem een nachtje in de baby olie hebben laten baden voordat hij verscheept is naar de dealers. Ook hier durf ik toch wel te stellen dat de band minimaal zo goed is als de stalen band van mijn voormalige SubC en Oyster Perpetual m.u.v. de gesp, welke prima is maar geen glidelock heeft oid. De band bevat echter 2 halve links en 3 micro-adjustments in de gesp, wat voldoende fijnafsstelling brengt.
    Door de geringe dikte van het horloge (voor een duiker), de platte onderkant van de kast en de soepele band met sterke taper draft het horloge erg fijn.

  • Ik moet zeggen dat het bijna een beetje als valsspelen voelt als je ziet hoeveel waar je voor je geld krijgt voor 2200 euro t.o.v. horloges die 2, 3 of 4 keer zoveel kosten… :face_with_hand_over_mouth:.

  • Natuurlijk is er ook wel iets op aan te merken. Zo draait de bezel lang niet zo soepel als mijn SubC, Planet Ocean’s en zelfs Marinemaster deden. Tevens zit er natuurlijk een vrij simpel Sellita SW-200 / ETA 2824 uurwerk in. Echter, dit zijn tevens degelijke werkpaarden die acuraat zijn (+4sec in dit geval) en gemakkelijk te servicen zijn. Gezien hij achter een gesloten caseback zit kan ik mij hier niet erg aan storen.

  • Al met al heeft Oris toch weer iets moois weten neer te zetten , zeker als je kijkt naar de prijs-kwaliteit verhouding…. :slight_smile:

Tot slot nog wat foto’s gemaakt vanmiddag:

18

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

17

151 likes

Zouden er nog mensen zijn die weten wat je met 56K-killer bedoelt…? :wink: Hij is mooi hoor! Veel te groot voor mij, maar dat geldt voor alle moderne Orissen.

5 likes

Oef prachtig deze SOL :ok_hand: De mooiste Aquis wat mij betreft. Die wijzerplaat is fantastisch. Wel een flinke knaap maar zo te zien kun je 'm hebben. Van harte!

Ps ik bewaar je lekkere uitgebreide NA topic met puike foto’s voor morgenochtend bij de koffie :+1:

5 likes

Mooie intro naar het horloge toe!
Ik vind 'm geweldig mooi!
Veel plezier ervan.

1 like

Gefeliciteerd! Hopelijk krijgen we hier veel foto’s van te zien

1 like

Gefeliciteerd met deze NA, ziet er geweldig uit! Geniet er van

1 like

Schitterende foto’s!!!

1 like

56k killer als in 56k-inbelmodem die de afbeeldingen niet zal kunnen trekken :wink:

Prachtige wijzerplaat en bezel! Unieke kleurcombinatie in een wereld met zwarte en blauwe duikers. Je foto’s doen deze Oris alle eer aan, werkelijk schitterend! Geniet ervan! :+1::smiley:

1 like

Prachtige aanwinst!!
Sowieso zijn die Aquis’ stuk voor stuk toppers.
Veel draagplezier

1 like

Topper!!:heart_eyes::ok_hand:

2 likes

Haha, touché. Ik denk dat ik niet het enige forumlid ben waarbij deze praktijken van vóór zijn tijd zijn :smiley:

On topic: fenomenabel horloge met die sunburst!

2 likes

Heel erg mooi, zeer fraaie details en ook mooi op de foto vastgelegd!

Foto’s zijn gemaakt met een Galaxy S8 telefoon een een simpel Macro clip-on lensje :relaxed:

5 likes

Pfoe! :heart_eyes: Als ik weer voor een Aquis zou gaan, dan zou het toch zeker deze zijn. Wat een plaatje!

1 like

Mijn beste,

Een wervelende introductie van een gezaghebbende aanwinst!!
Prachtig gedaan!!
Ik wens je dan ook een gezegende tijd met deze getalenteerde Oris. :watch:

En voor straks: “Buona Notte" en morgen gezond weer op.:first_quarter_moon_with_face::first_quarter_moon_with_face::first_quarter_moon_with_face:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

1 like

Oelala heel fraai horloge. Begin bijna te twijfelen om de switch te maken van mijn Clipperton naar de Source🤔

1 like

Bijzonder mooi horloge en een al net zo’n mooi verhaal erbij.
Proficiat :ok_hand:t3:

1 like

Deze vind ik zoooo mooi !! :heart_eyes::heart_eyes::heart_eyes:

Echt geweldig gaaf ! Prachtig !

Grote congrats en veel draag plezier !

Superrrrr jaloers :drooling_face::drooling_face::drooling_face:

1 like

Dat is toch dat ding waar een afgeknipte jackplug inzat omdat anders het hele huis wakker werd als je snachts wilde inbellen.

Of toen me moeder het niet zo leuk meer vond omdat we 1700 gulden moesten betalen aan telefoon kosten :grin:

2 likes

Hahaha… Herkenbaar… Nog leuker werd het toen we een dubbele ISDN verbinding kregen en toen de telefoonrekening ook zo ongeveer verdubbelde…. :rofl:

1 like