Ongeveer 3 weken geleden viel de langverwachte Studio Underd0g 02SERIES ‘Mantis’ op de mat. Dit is zo’n speciaal model dat enkel binnen een beperkt tijdvenster van 9 uur te bestellen was en daarna nooit meer gemaakt zal worden. Voor liefhebbers die echt iets unieks in handen willen hebben, is dit natuurlijk een ontzettend tof concept. Tijd voor een korte blik op wat dit horloge mij nu precies brengt.
Het uurwerk: Onderhuids tikt het Swiss Sellita handopwindbare SW200-2 M uurwerk met een indrukwekkende gangreserve van 63 uur. De kwaliteit hiervan is echt top. Wat mij betreft steelt het opdraaien de show: dat geeft een heerlijke feedback qua kliks en is voorzien van een duidelijke stop, zodat je hem nooit te ver kunt opdraaien.
Kast en draagbaarheid: Met een kastdiameter van 37,5 mm en een dikte van 11,5 mm valt het formaat werkelijk fantastisch op de pols (hier gedragen op een pols van 17,5 cm). Het draagt ontzettend comfortabel en eigentijds.
Glas en afwerking: Echt een sterk punt is het prachtig gebolde saffierglas dat naadloos en vloeiend overloopt in de bezel. Samen met de wijzerplaat die bestaat uit een messing basis en de maar liefst 7 lagen X1 Super-LumiNova zorgt ervoor dat deze een formidabele diepte en uitstraling laat zien. Al met al een mooi en strak afgewerkt horloge.
De twijfel… Is het een blijver? Ondanks al deze lof en het feit dat zo’n levendige, groene wijzerplaat ontzettend veel kleur en vrolijkheid brengt in de horlogebox, merk ik toch een bepaalde twijfel. Past dit specifieke horloge echt bij mijn stijl? In de praktijk merk ik de afgelopen weken dat ik er toch net niet naar grijp als ik voor de kist sta om er eentje uit te kiezen.
Of het een blijver is? Ik denk het eerlijk gezegd niet. Soms is een horloge op papier en in het echt technisch en visueel schitterend, maar moet de vonk in het dagelijks dragen wel net even écht overslaan.
Maar dit is precies waarom ik dit altijd leuke horloges vind voor anderen. Leuk om eens te zien, niet per se om te bezitten.
Als ik jou was zou ik deze nog wel een kans geven. Door een horloge vaker te dragen wordt het wel jóuw horloge. Zoals anderen zeggen: dan koppel je het aan herinneringen en krijgt het “een verhaal” – Al merk ik zelf dat dit artificiële gedoe mij niet zo boeit, ik ben meer van historisch significante connecties. Dat iemand met een specifiek horloge onder een palmboom heeft gelegen zal allemaal wel. Al zou ik dat met dit horloge een prima tijdsbesteding vinden
Doe ermee wat je wil, ik hoop gewoon dat je er iets langer plezier van hebt dan 3 weken
Ik zou ook graag wat meer flair (opvallend kleur) in m’n box willen
om het totale plaatje wat te harmoniseren.
Zo’n Studio Underdog zou dan een geweldig aanvulling zijn.
Ik ben ook best fan geworden van Studio Underd0g. Vanwege de (te) gekke designs wordt er soms een beetje aan voorbij gegaan dat ze ook onwijs goed gebouwd zijn.
Precies wat jij zegt, die overgang van het glas met de bezel en kast is subliem
Stel je even een fris lentezonnetje voor en de eerste keer dat je op een terras neer durft te strijken. Dan wil je toch dit horloge om de pols hebben!?
Proficiat met de nieuwe aanwinst! Ik snap je twijfels, toen 'ie aangekondigd werd, heb ik ook getwijfeld, maar heb ik om die redenen besloten om er niet voor te gaan. Zeg nooit nooit, maar ik weet niet of ik hem vaak genoeg zou aandoen.
Tof dat je deze hebt weten te scoren. Ontzettend vrolijk horloge . Jammer dat de click er niet lijkt te zijn. Misschien kun je nog wat andere banden combinaties proberen? Dat kan het horloge een compleet andere “look en feel” geven.