NA: 1952 Eterna-Matic + bonus

De oplettende lezer denkt bij het zien van de titel: déjà vu! En inderdaad, ik heb al eens een topic aangemaakt met deze titel.

Onderstaande is misschien nog wel meer van toepassing op het horloge waar ik dit topic aan wijd, dan op het vorige.

Sinds ik die eerste Eterna-Matic kocht via Ebay, heb ik de betreffende verkoper opgeslagen en nauwlettend in de gaten gehouden. Ongeveer twee weken geleden bood hij dit horloge ter veiling aan en ik besefte direct: deze wil ik, nee, moet ik hebben.

Met de afmeting van 33,5mm ex kroon en 39mm lengte klinkt hij voor velen allicht als te klein, maar ik vind dit het perfecte formaat voor een dress watch. Op mijn bescheiden pols heeft hij een uitstekende aanwezigheid. Saillant detail: bij het uitpakken vond ik het best wel ‘een knots van een ding’. Hij is namelijk een slagje groter dan zijn broertje uit bovenstaand topic. Deze reactie zegt ook weer genoeg over wat ik gewend ben :stuck_out_tongue_winking_eye:

Het eerste dat opvalt is het prachtige en kenmerkende ‘starfish’-patroon dat vaak wordt gezien op wijzerplaten waar wijzers met radium lume (@W.E :wink: ) gedurende langere tijd boven hebben stilgestaan. Ondanks deze verwering is de rest van de wijzerplaat mijns inziens perfect bewaard gebleven. Kortom: een prima voorbeeld van complimenterend patina dat begeerlijkheid aan het horloge toevoegt.

De wijzers zijn licht verweerd maar niet zulks dat het als een beschadiging kan worden gezien, en de rode punt van de secondewijzer is een leuke en speelse ‘touch’ die ik vaker zie op Eterna-Matics uit deze periode. De kast is op het oog ongepolijst en geeft met zijn haarscherpe facetten weer een extra dimensie aan het horloge.

Zei iemand ‘haarscherpe facetten’? Heb je die !@#$ uurmarkeringen gezien? WOW!
Hierbij het (teleurstellende) resultaat van mijn poging om dit met mijn telefoon vast te leggen.

Wie heeft er goed opgelet? Tot mijn verbazing zag ik het logo net in het glas gelaserd. Is dit conform de tijdsperiode?
image

Tot slot: het uurwerk. Want de luxe van dit horloge eindigt niet bij het uiterlijk. Op deze foto van de verkoper (radium lume, dus ik laat hem mooi dicht) is het fraaie cal. 1416U te bewonderen, met onder de rotor de innovatieve, door Eterna ontwikkelde, ‘ball bearing’ (kogellager) waar het logo van Eterna aan ontleend is.

En daarmee zijn we alweer aan het einde van dit NA-topic beland.

Of toch niet?
Die bonus…

Ik ben nogal een nerd als het op hebbedingetjes aankomt. Ik vind het leuk om een ‘set’ compleet te maken, zolang dit functioneel is. Doos en papieren liggen te verstoffen dus daar heb ik weinig interesse in, maar zodra ik erachter kwam dat Eterna in de jaren '50 ook gespen produceerde, moest er dus een komen. Na een lange zoektocht heb ik er een gevonden en die mag in dit topic natuurlijk niet ontbreken.

Ter conclusie kan ik volstaan met één woord: perfectie, want dat is dit horloge in mijn ogen.

Bedankt voor het lezen!

42 likes

Heel gaaf, Matthijs. Mooie aanwinst. :ok_hand:

1 like

Prachtig Matthijs! Wat zijn er toch mooie Eterna-matics :star_struck: . Het formaat zou ik ook prima vinden inderdaad. Veel plezier ermee enneh… niet vergeten mee te nemen naar de volgende meeting :wink:

1 like

Prachtig! Gefeliciteerd! En dank voor het prettige verhaal. :ok_hand:

1 like

Mooie aanwinst!

Heel veel draagplezier gewenst!

1 like

Dank voor het delen van dit enthousiaste verhaal. Die opliggende indexen zijn echt fraai. :ok_hand:
33.5 mm schrik ik met mijn minipols ook niet van terug, prima maat voor mij.

Helaas raak ik eenmaal om de pols meestal snel uitgekeken op dit soort 50’s “stalen kast met creme plaat” gevallen. Laatste tijd ook een paar van aangeschaft, maar daar gaan er op termijn weer een aantal van vertrekken denk ik.

Hopelijk heb jij wel veel plezier met deze aanwinst. :+1:

1 like

Die is mooi zeg, veel plezier ermee :ok_hand:

1 like

Tof horloge! Geniet ervan! :smile: :+1:

1 like

Ik begrijp wel wat je bedoelt. Voor mij moeten er een aantal puzzelstukjes in elkaar vallen voordat een horloge interessant is. Op de eerste plaats het design. Dat moet elegant doch onderscheidend zijn, iets waar dit exemplaar m.i. met zijn kast en uurmarkeringen in is geslaagd. Daarnaast speelt de prijs/kwaliteit een sterke rol. Dit soort horloges kun je voor een paar honderd euro nog van Ebay plukken en dat maakt ze vergeleken bij de concurrentie uit deze periode, in de vorm van b.v. Omega, Longines of Tissot, qua prijs/kwaliteit onverslaanbaar.

Bovenstaande was niet bedoeld als verdediging tegen je opmerking (omdat ik het niet als aanval zag) maar een poging om inzicht te geven in mijn enthousiasme :smiley:

3 likes

Dank voor je uitleg, was ook zeker niet als aanval of kritiek op dit horloge bedoeld. Meer een soort van persoonlijke frustratie ofzo. :sweat_smile: :sweat_smile:

Ik kan van dit soort horloges ook zeker enthousiast worden bij aankoop; ook eenmaal binnen kan ik er onder de loupe nog steeds blij van worden als ik de mooie details of het uurwerkje bekijk.

Alleen om de pols zie ik die details niet meer en dan ebt het enthousiasme wat weg. En dat is dat soms een beetje een bummer. Ook om de pols wil ik er natuurlijk blij van worden.
(maar misschien wordt het ook gewoon tijd voor een nieuwe bril :joy::joy:)

Overigens speelt prijs natuurlijk een rol. Iets wat maar 100 Euro gekost heeft blijft makkelijker in de box zitten ook al ben ik er om de pols niet 100% blij mee dan iets waar ik 1k+ voor heb neergeteld. :sunglasses:

1 like

Weet iemand trouwens wat af van het gelaserde logo in het glas? Klopt dat voor de begin jaren '50 modellen?
image

1 like

Leuk detail, in elk geval een origineel Eterna glas. Vraag voor de Eterna kenners. :sunglasses:

1 like

Dit is nou echt een heel mooi horloge. Doet me meer dan al dat heavy metal.

1 like

Mooie aanwinst, leuk verhaal, toffe zeester, gave indices, geinige wijzers, sympathieke kast en een mooi bescheiden maatje. :+1: Ik vind een horloge op de pols beter uitkomen dan over de pols heen (om maar even te chargeren). :slight_smile:

En een mooie set met de Eterna-gesp! :smiley:

1 like

Prachtig! Gefeliciteerd met deze mooie aanwinst. :ok_hand::ok_hand::ok_hand::ok_hand::+1:. Staat perfect!

1 like

Mijn beste,

Proficiat!!
Een ruimhartige introductie van een fraai horloge!!
Prima foto’s ook!!
Ik wens je er dan ook een eindeloze tijd mee. :watch:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

1 like

Prachtig die Eterna Matthijs, mooi dat het logo ook in het glas is te zien (net als bij sommige Omega’s). De details maken het af! Veel plezier met je aanwinst.

1 like

Wederom een knoepert. Wat een kwaliteit zijn die Eterna’s toch. Vind vooral de uurmarkers erg mooi bij deze

1 like

Heel mooi!

1 like

Prima verhaal :+1:
Prima merk :+1::+1:
Enthousiasme 10x :+1:

1 like