Als eerste nemen we doorgaans de dingen waarvan we zo al weten dat er flinke brokken in zitten, dus vandaag de rado shilthorn. We hadden er 2. Bedoeling was ze beiden in orde te zetten vandaag, maar …
Dit is de eerste waar we mee begonnen
Dat ziet er niet uit, is zwaar gedragen en het loopt niet. @Dutchspur jouw woord komt nu van pas: Ontwrakken dat ding
Eerst de kast anders heb je kans dat hij gelijk de onderdelenbak in geflikkerd wordt als t er grote brokken zijn binnenin.
Dit:
Werd dit:
Demontage en alles de pot in
het was snel duidelijk waarom ie niet liep, de veer was gebroken. op 15 jaar nooit een gebroken automaatveer tegengekomen, maar voor alles is een eerste keer. Gebroken automaatveer is veelal het resultaat van niet onderhouden of van amateurs die stellen dat een automaatveer zelfsmerend is en niet verwijderd moet worden. iets dat 60 jaar oud is, zelfsmerend of niet hoort gekuist te worden, zoniet krijg je dit:
Tijdens het kuisen dan de 2de rado schilthorn genomen. Bedoeling was kast fatsoeneren en uiteen gooien zodat ie in de kuismachine kon tijdens het monteren van de eerste. Maar helaas pindakaas, de bezel van de 2de is gescheurd, ja daar doen we echt geen moeite voor, recht de onderdelenbak in
dan gaan we de eerste maar monteren, beginnen met raderwerk
dan gaan we naar de voorkant
Nu kan de balans er in en de tussentijdse timing gebeuren
automaatmodule erop gooien
En dan kan de WP erop, maar welke WP, degene die erop zat was grasgroen maar met enige roestaanslag die niet meer weg te krijgen was en de 2de plaat van de gesneuvelde schilthorn had 2 kleine krasjes. Dus allebei er een keertje op gezet en dan gekozen wat ons het minste stoorde.
Het is die met de 2 kleine krasjes geworden en bijhorende wijzers want de wijzers van de grasgroene, nu ja dat zag er niet uit en we konden toch kiezen. De krasjes zijn op foto heel erg zichtbaar, komt door de vergroting, in realiteit zijn ze heel wat minder zichtbaar, t zijn echt minuscule krasjes.
Alles de kast in en eindresultaat
Eindtiming
en prentjes rond de pols
ok ja die krasjes is kaka maar ze zitten er en ze zullen niet weggaan. Moeten we dan maar mee leren leven zekers. Desalniettemin zit ie vrij lekker om de pols en is er weer een reserve eta 2824 voorhanden al bij al op 60 klaar gemaakte zijn t er 4 gesneuveld: 2 owv een gebroken bezel en daar doen we echt geen moeite voor en dan nog 2 owv een wijzerplaat die afblodderde en waar de lettertjes van verdwenen door een veelvuldige olie aanwezigheid die de verf wak had gemaakt. Er liggen er nog 24 om te doen als die ratio zo blijft dan vinden we dat eigenlijk een heel goede ratio want 4 op 60 is amper een sneuvelpercentage van 6,6% en het is dan nog owv esthetische issues en niet owv mechanische issues. Hadden we die horloges in de EU gekocht, de ratio zou heel anders geweest zijn, laten we zeggen 50% Dus blij met de USA en Zuid-oost-Azië
Nog één prentje om de pols om het af te leren
!Rado we love Rado!
That’s all folks tot een volgende radokeer maar weer