NA: 2 rado schilthorns die 1 werden

Als eerste nemen we doorgaans de dingen waarvan we zo al weten dat er flinke brokken in zitten, dus vandaag de rado shilthorn. We hadden er 2. Bedoeling was ze beiden in orde te zetten vandaag, maar …

Dit is de eerste waar we mee begonnen

Dat ziet er niet uit, is zwaar gedragen en het loopt niet. @Dutchspur jouw woord komt nu van pas: Ontwrakken dat ding :wink:

Eerst de kast anders heb je kans dat hij gelijk de onderdelenbak in geflikkerd wordt als t er grote brokken zijn binnenin.

Dit:

Werd dit:

Demontage en alles de pot in

het was snel duidelijk waarom ie niet liep, de veer was gebroken. op 15 jaar nooit een gebroken automaatveer tegengekomen, maar voor alles is een eerste keer. Gebroken automaatveer is veelal het resultaat van niet onderhouden of van amateurs die stellen dat een automaatveer zelfsmerend is en niet verwijderd moet worden. iets dat 60 jaar oud is, zelfsmerend of niet hoort gekuist te worden, zoniet krijg je dit:

Tijdens het kuisen dan de 2de rado schilthorn genomen. Bedoeling was kast fatsoeneren en uiteen gooien zodat ie in de kuismachine kon tijdens het monteren van de eerste. Maar helaas pindakaas, de bezel van de 2de is gescheurd, ja daar doen we echt geen moeite voor, recht de onderdelenbak in

dan gaan we de eerste maar monteren, beginnen met raderwerk

dan gaan we naar de voorkant

Nu kan de balans er in en de tussentijdse timing gebeuren

automaatmodule erop gooien

En dan kan de WP erop, maar welke WP, degene die erop zat was grasgroen maar met enige roestaanslag die niet meer weg te krijgen was en de 2de plaat van de gesneuvelde schilthorn had 2 kleine krasjes. Dus allebei er een keertje op gezet en dan gekozen wat ons het minste stoorde.

Het is die met de 2 kleine krasjes geworden en bijhorende wijzers want de wijzers van de grasgroene, nu ja dat zag er niet uit en we konden toch kiezen. De krasjes zijn op foto heel erg zichtbaar, komt door de vergroting, in realiteit zijn ze heel wat minder zichtbaar, t zijn echt minuscule krasjes.

Alles de kast in en eindresultaat

Eindtiming

en prentjes rond de pols

ok ja die krasjes is kaka maar ze zitten er en ze zullen niet weggaan. Moeten we dan maar mee leren leven zekers. Desalniettemin zit ie vrij lekker om de pols en is er weer een reserve eta 2824 voorhanden :woozy_face: al bij al op 60 klaar gemaakte zijn t er 4 gesneuveld: 2 owv een gebroken bezel en daar doen we echt geen moeite voor en dan nog 2 owv een wijzerplaat die afblodderde en waar de lettertjes van verdwenen door een veelvuldige olie aanwezigheid die de verf wak had gemaakt. Er liggen er nog 24 om te doen als die ratio zo blijft dan vinden we dat eigenlijk een heel goede ratio want 4 op 60 is amper een sneuvelpercentage van 6,6% en het is dan nog owv esthetische issues en niet owv mechanische issues. Hadden we die horloges in de EU gekocht, de ratio zou heel anders geweest zijn, laten we zeggen 50% Dus blij met de USA en Zuid-oost-Azië :slight_smile:

Nog één prentje om de pols om het af te leren

!Rado we love Rado!

That’s all folks tot een volgende radokeer maar weer

49 likes

een chirurg aan het werk :ok_hand:
wat een Rado weer :smiley:
draag hem met plezier

1 like

Dank weer voor het delen van dit project.
Niet overwogen om de voorkant van de kast opnieuw te borstelen? Die half glimmende kast doet een beetje afbreuk aan je noeste arbeid.
Even de bezel eruit wippen, kast op een blokje hout plakken en langs een lat over een stuk schuurpapier of scotchbrite trekken, zo krijg je een mooie rechte borsteling :+1:

2 likes

Lekker weer :grinning: Leuk ook om te zien dat ook bij de Schilthorn er meerdere wijzerplaten waren. Ik heb dan weer deze:

En het maffe is dat de achterdeksel een Rado schildje gehad lijkt te hebben en die van jullie niet :thinking:

Ook kom ik twee schakels tekort voor het passend kunnen krijgen van de band :expressionless: Japanse polsjes hè.

3 likes

hij was blinkend afgewerkt, enkel de zijkanten waren geborsteld, dus ik heb hem afgewerkt naar het origineel en dat was blinkend.

dat liever niet meer, kans op breuken is erg groot, het zal nu bij deze wel meevallen omdat ie er al uit geweest is en al het vuil verwijderd, maar die bezels eruit halen doe ik ook alleen maar als het moet moet. In alle andere gevallen blijven ze zitten en gaat ie extra lang de ultrason in als ik klaar ben met schuur en polijstwerk.

3 likes

de andere heeft ook geen schildje, is er in geperst zoals bij deze. Wij hebben er ook nog 4 waarvoor we een schildje zoeken. En op foto zie ik het niet altijd dus casebacks voor de schildjes kopen doen we niet. Van die 4 dat sneuvelden had eentje een schildje, dat is herbruikt op een andere en zo zullen we van lieverlee wel eens aan de andere 4 schildjes raken zeker.

idem hier, we hebben van de 2 banden 1 band gemaakt.

1 like

Heel leuk om te lezen en gefeliciteerd met het mooie resultaat!

1 like

nu begin ik toch te twijfelen, misschien dat het horloge zo afgedragen is dat ik de borstel niet meer zag op de voorzijde. de andere heb ik gecheckt en die is effectief blinkend afgewerkt, maar nu ik de foto’s van deze goed bekijk, misschien was t ie toch geborsteld. zal er nog eens over nadenken want dan moet die bezel er weer uit …

1 like

En weer een lelijk eendje die in een mooie zwaan veranderd is.
Ik kijk elke keer met verwondering hoe mooi jullie die gehavende Rado’s krijgen.
Mooie reportage weer.

2 likes

100% Ontwrakkings succes :clap:

1 like

Ik ben geen Rado kenner maar als ik online kijk kreeg ik ook de indruk dat de meeste geborsteld waren :blush:

Snap ik. Sowieso, als een project afgerond is om de boel dan weer uit elkaar te trekken en weer half opnieuw te beginnen heb ik zelf meestal niet zo’n trek in. Afgerond is afgerond :blush:
Succes in elk geval :+1:

1 like

Weer een mooie Rado gered, schitterend. :ok_hand:

1 like

speciaal voor jou - en ook wel een beetje voor ons :wink: - heb ik het ding toch weer even de kast uit gehaald en de kast geborsteld. daar heb ik wel een shortcut voor genomen, maar al bij al ziet het er nu (nog) beter uit.

Afgerond is hier pas afgerond als t helemaal loopt zoals ik het wil en dat wil soms zeggen dat er horloges afgerond zijn voor in de wacht-bak om op een moment later in de tijd nog eens te bekijken of wachtende op wisselstukken. Er mag niets de display op dat niet loopt zoals hoort, de uitzonderingen op onze displays daarop zijn de uitzonderingen die voorgaande regel bevestigen :sweat_smile: :rofl:

Idem voor die kast van deze, ik had het echt niet gezien, maar hij was dan ook vet afgeleefd en in het polijstkot is het nogal donker. Omdat jij dat dan zei, ben ik nog eens goed gaan kijken en ja je had gelijk en ik ongelijk. maar dan kan ik dat niet laten zitten, dat moet dan gecorrigeerd worden.

en dat is nu gebeurd, dus in première de schilthorn met geborstelde kast

12 likes

Top, goed gedaan, mooi geworden zo :+1::+1:

Als ik echt niet tevreden ben gaat het ook wel weer uit elkaar, maar de tijd die ik beschikbaar heb voor de horlogehobby is beperkt. Dus als ik moet kiezen tussen een project wat af is maar waar ik misschien niet 100% tevreden mee ben of een nieuw project uit de stapel van pak hem beet 70 stuks die er nog ligt dan draait het meestal toch uit op het laatste :sweat_smile:

2 likes

Ben ik de enige die continu shithorns leest? :face_with_peeking_eye:

Wel mooi opgeknapt :+1:

1 like

Geweldige ( laatste ) foto’s van deze Rado ,die borsteling zorgt ervoor dat de reflecties ook verdwenen zijn (lijkt het wel ) en de wp toont zich in volle glorie! :ok_hand:

1 like

Ik niet, maar ik ben dan ook wel eens op de Schilthorn geweest :wink:. Is een bergtop in Zwitserland. Komt geloof ik ook voor in een van de Bond films.

2 likes

Geborsteld vind ik m nòg beter! :sunglasses:

1 like

zoiets is het hier ook nog na de rado’s en wij willen dat weg hebben, dat brengt onrust hier te moeten weten dat er nog een 60 stuks liggen. Afronden tegen einde van het jaar is de bedoeling, nu ja als we dan van die radootjes blijven aanschaffen zal t wel moeilijk worden het einde van t jaar te halen :rofl: :rofl: :rofl:

3 likes

wij eigenlijk ook :slight_smile: Misschien een les voor de volgende keer, de afwerking niet beoordelen in het donkere polijstkot maar even de moeite nemen om naar de lichte werktafel te gaan er mee na het kuisen in de ultrason - staat ook in het polijstkotje

2 likes