Beste forumvrienden,
In september konden jullie lezen hoe ik samen met mijn maat een Breitling Colt heb mogen herstellen naar een ‘‘hoger’’ glorie gehalte. Nu dit project volledig geslaagd is waren we toe aan iets nieuws.
Jullie kennen het vast wel, uren zoeken naar weer een leuk horloge en wat natuurlijk voor ons een realistisch project is. We zijn uiteraard geen horlogemakers of expert of wat dan ook in die trend. Het is een kwestie van oefenen op Ali horloges en het goede werk toepassen op de mooie merken.
Zo kwam ik anderhalf week eindelijk wat moois op het oog, een Omega Seamaster op marktplaats.
Slechte foto’s. weinig informatie en thats about it. De band was stuk, en de verkoper melde dat het horloge bijna niet zo lopen. Zou een service beurtje voldoende zijn?
Goede prijs? jawel. Dus gokje waard.
Dit rare, bijzonder eng verpakte ‘‘pakketje’’ plofte op de mat:
(enkel laags plastic folie plus wat tape. zou ie heel zijn?)
Uitpakken, en jawel daar was ie dan. De eerste Omega had ik in m’n handen.
De band inderdaad wat stuk en kort, iets platina op de wijzerplaat maar niet storend naar mijn smaak.
Het horloge heb ik wat opgewonden, en leek prima te lopen op het eerste gezicht.
Een hele vriendelijke dorpsjuwelier heeft een timegrapher, die uitkomst bood in het checken van de waardes. En wat nou? Geen bijzonder gekke afwijkingen voor een dergelijke ouder horloge. Perfect!
De band was makkelijk te herstellen, er miste een ‘‘plugje’’ en deze hadden we nog passend liggen.
En zo stonden we voor een ander klusje. Poetsen, want wat was ie vies zeg! Alles wat kan in de ultrasoon gegooid.
Wat makkelijk zo’n huis, tuin, keuken dingetje! Beetje groene zeep en een beetje gedemineraliseerd water erin en gaan.
Verder zat er stof op het uurwerk, dus heel voorzichtig stof eraf geveegd en verder niet teveel knoeien.
Nieuwe pakking erin, en deksel erop geperst.
En dan nog foto’s van het piep kleine uurwerk, genieten om eraan te kijken als je het mij vraagt!
Het horloge komt uit de jaren 70(?) en had 2x in z’n bestaan een service genoten. Ingeslagen op de deksel waren de volgende data’s:
17-11-1983 & 19-9-1991
De beurt die wijzelf zouden uitvoeren, hebben we overgeslagen. Het uurwerk is zo klein dat het voor ons op moment nog niet vertrouwd genoeg is. Het zo zonde zijn als we alleen maar de materialen ermee slopen…
De beurt wordt vandaag uitgevoerd door diezelfde dorpsjuwelier!
Foto’s volgen van het eindresultaat als ik hem binnen heb, maar ik kon niet wachten met het schrijven van deze toffe nieuwe ervaring. Weet wellicht iemand op het forum welke referentie model dit horloge is?
De Omega ga ik zelf kort dragen, maar gaat de verkoop weer in.
Op deze manier leren ik en m’n maat werken aan deze horloges, en kunnen we onszelf een weg omhoog flipperen naar steeds iets mooiers en beters.
Tevens hebben we een mega berg aan Chinese gereedschappen gekocht, hierover wil ik nog een ervaring’s topic gaan schrijven. Want wellicht hebben andere starters hier daar ook iets aan, wat je wel wilt en vooral niet wilt aanschaffen!
Wens jullie een prettige dag en eindfoto’s volgen nog!