Forumvrienden,
Blij dat ik ben met mijn eerste aankoop van een Breitling, het merk zelf vindt ik persoonlijk heel mooi en stond al lang op de wenslijst. Maar budget gooide altijd roet in het eten, studies, auto’s woningen het kost allemaal wat. En dan om je partner zover te krijgen dat je beslist ‘‘nog een horloge’’ wilt aanschaffen met een behoorlijk prijskaartje is dan not done, ik zeg altijd dat ik de broek draag in het huishouden alleen vrouwlief bepaald welke.
Tot ik bij het zoveelste kijk/zoek avontuur op Marktplaats een Breitling zag staan, vies goed beschadigd en met defect. Tja… dan is het logisch dat deze beter is geprijsd ging in me rond. Ik kijk verder en eigenlijk niet meer om.
Nu heeft het mooie lot bepaald dat een van mijn zeer goede vrienden, waarmee contact even wat rustiger was mij berichte dat hij omscholing volgende tot horlogemaker en hij wist dat ik ook van de horloges ben.
Of ik ook iets op te knappen had voor hem, als probeersel.
En zo kwam ik uit bij de Breitling Colt 80180 military die nog altijd te koop stond, het mooie van het horloge is dat hij vanaf de eerste eigenaar tot op heden over een volledige bekende geschiedenis beschikt. Boekjes erbij, papieren, reparaties enzovoort.
Gepraat met de verkoper, deal snel gesloten en hij plofte op de mat.
Vies, bezel niet draaiend en het horloge haar coating was compleet afgedragen/gesleten.
Tevens draaide de kroon niet echt lekker, alsof ie niet goed aansloot.
De verkoper melde dat er een juwelier was, die de bezel niet draaiend kreeg. Maar mn vriend wou wel een poging wagen om alles weer soepel te krijgen.
Zo zijn we een paar avonden bezig geweest met het demonteren van het horloge, en dat was spannend zeg! Gelukkig heeft hij het vaker gedaan en weet hij wat ie doet, ikzelf hield het op toekijken.
Na het ontmantelen en volledig schoonmaken + invetten draaide de bezel weer, feest! Daarnaast hebben de de pakking vervangen en alles even goed nagelopen en schoongemaakt.
Tevens was de vraag wat te doen met de kast, je kan het mooi en origineel noemen dat de coating zo is afgesleten, ik vond om het maar even hip te noemen het erg trashy uitzien wat in mijn beeld niet past bij een Breitling. Met name de lugs, die hadden een soort zebra effect van zwarte coating X staal.
Wij hebben er wel voor gekozen om de kast zelf te polijsten om zo het horloge weer er frisser uit te laten zien. De coating op de bezel is uiteraard behouden. (Sorry voor de echte puristen!)
En zo, een weer werkende bezel, nette gedragen staat werkende Breitling Colt. Die ik door de staat voor een mooi bedrag heb mogen bemachtigen, tuurlijk mag hobby geld kosten! Ik ga het horloge dragen maar het staat intussen tijd weer te koop, zeker niet als commercieel doeleind (gezien tijd en uren reparatie) maar op deze manier kan ik weer funds vrijmaken voor het volgende Breitling horloge want al ik erg blij ben met de Colt, is automaat wel een must/grail voor mezelf. Quartz heb ik genoeg gehad afgelopen jaren.
Hopelijk duurt de verkoop een maandje of 2, dan kan ie lekker om de pols blijven en zo kan ik alvast zoeken naar weer zo’n super tof opknap projectje!
Hopelijk vonden jullie de NA leuk te lezen, goed weekend gewenst alvast!