Ik was in december bij “Watches of Switserland” in Londen en daar hadden ze een ruimte met Patek’s en een ruimte met Lange’s.
Na vergelijking van diverse modellen in real life zou ik ook eerder voor de Lange gaan dan een Patek.
Schitterend horloge wat je hebt!
Ik had ook altijd het idee ooit (voor het huwelijk) een Patek te willen (de 5396G-011 om precies te zijn), maar hoe meer ik mij in Lange verdiep (en dan specifiek in deze Saxonia Moonphase) - hoe meer ik neig om voor de Lange te gaan.
Dit horloge van @Bauhaus en dan in de witte variant is gewoon geweldig (de zwarte ook hoor trouwens!). T.o.v. de Patek qua maat ook nog iets beter voor mijn pols en voor de portemonnee ook nog wat vriendelijker. Deze:

Ik vind deze ook mooier dan de Patek die je voor ogen hebt!
Kortom als ik voor deze lastige keuze stond, zou ik het wel weten. Heb overigens ook een tijdje deze op het oog gehad.
De Saxonia Moonphase met lichte wijzerplaat is ook geweldig!
Zelf vind ik de 5396G-011 duidelijk minder mooi.
Onder meer doordat de subdial erg dicht tegen het midden (tegen de wijzers) aankomt.
Ook de datum die door de subdial heen snijdt vind ik minder.
Tenslotte ga je bij de Patek een sensatie missen die de Lange wel geeft:
Het indrukken van de pusher voor de datumverzetting.
Die pusher indrukken voelt boterzacht en haarscherp tegelijk …
Denk dat bij de keuze tussen een Patek en een Lange merkbeleving ook meeweegt. Dat heeft Patek nog wel beter voor elkaar, iig voor het grotere publiek binnen deze niche. Ik zie Lange niet vaak in de bladen etc. Met de firepower van Richemont erachter zou je meer moeten kunnen doen - als dat binnen de strategie past tenminste.
Mooi is dat hè!
Ook zo tof om (in mijn geval) de dubbele veerton op te winden om de gangreserve langzaam te zien klimmen.
Mijns inziens zijn het twee merken die aan elkaar gewaagd zijn én prima naast elkaar kunnen.
Patek heeft de merkbeleving, is heel verfijnd en is meester van de complicatie.
A. Lange & Söhne heeft de schoonheid, handwerk en is meer een “liefhebbers” merk.
Beide prachtig!
Het is dus geen Patek of Lange. Het is Patek én Lange!
Ja dat is het ideaalplaatje Ramses. Maar de kans is groot dat veel kopers zichzelf één keer een dergelijk horloge gunnen en dus echt een keuze moeten maken. Met een wat stevigere marketing kan Lange Patek naar de kroon steken en meer van deze kopers naar zich toe trekken. Maar kennelijk is dat niet de strategie of is het budget er niet. De marketing van Patek gericht op het starten van je eigen traditie en overdracht van generatie op generatie is briljant wat dat betreft en moeilijk te toppen.
Voor mij des te beter. Als mensen dan vragen wat ik aanheb, kan ik zeggen: “oh, dat is van een klein Duits merkje”
En een horloge geven aan onze kinderen vind ik een goed idee, maar dan liever een Rolex of Omega uit hun geboortejaar of afstudeerjaar. Een Lange of Patek geven vind ik in alle opzichten niet gepast.
Een stalen “instap” Rolex is een stuk duurzamer en praktischer in elk geval. Voor mijn budget ook vriendelijker. Maar de verhouding tussen hun (dan) maandloon en de waarde van dat horloge zou ik vooral niet te scheef willen zien. En qua polstijd lijkt mij een Patek ook best lastig als twintiger in loondienst of tijdens een avondje stappen.
In al die opzichten zou (bijvoorbeeld) een Omega trouwens nog handiger zijn door de Rolex (prijs)hype van de laatste jaren.
Daarnaast is een Rolex veel makkelijker te verkopen!
Mijn kinderen kennende is dat namelijk het eerste dat ze zullen doen met hun “erfenis”
Gefeliciteerd, erg mooi!
Pfoeh, heel mooi👌🏾
En gezien de enorme aantallen productie ook volkomen “run of the mill”
Alhoewel hele volksstammen dat fijn vinden want dan herkent hun omgeving ook gelijk dat ze een duur “klokkie” om hebben…
Mooooooooi!
Schitterend horloge! Geniet er van! Wat is dat maantje ook mooi gemaakt