NA: A Sky(line) full of stars

Ga ik een heel verhaal typen over hoe ik bij dit horloge ben uitgekomen en hoe ik het heb bemachtigd? Ja, maar ik probeer het interessant te houden.

Ik streef een collectie na van zo’n 6 horloges. Heb nu twee chrono’s (een geleefde Pequignet en een Omega Speedmaster Professional saffier), een GMT (Breitling) en een Citizen solar eco drive radio controlled. De Garmin Fenix en Suunto Altimax reken ik niet mee.
Vanwege doorgroei binnen mijn werk heb ik daaraan de aanschaf van een nieuw horloge verbonden.

Lange tijd zit ik te kijken naar IWC. En dan vooral de Portugieser chrono. Waarom weer chrono? Ik heb een zwak voor complicaties. Een dresswatch die alleen de tijd weergeeft zal ik niet snel dragen. Misschien dat dat nog moet groeien bij me.
Overigens vind ik de Portugieser enigszins dressy eruit zien. In de IWC groep op dit forum heb ik een aantal malen advies gevraagd. Uiteindelijk ging mijn liking het meest uit naar de zilver met gouden cijfers.
Daarnaast had ik nog de Mark XX op het oog. Een zeer karakteristiek horloge. Maar waarom hebben ze dat datumveld niet in de zelfde kleur als de plaat uitgevoerd? Onbegrijpelijk. Voor mij een behoorlijke smet op dit horloge.
Vaak kijk ik in de Zenith groep. Wat een mooie horloges. Een El Primero Chronomaster (sport) bijvoorbeeld. Wat een kunstwerkjes. Maar ja dan heb ik weer een chrono met 3 subdials, in dezelfde setup op de wijzerplaat als de Speedmaster (ookal is de overlap van de subdials wel erg mooi).

En toen gebeurde er iets onverwachts. Heel raar maar ik weet niet meer wat de eerste aanzet was. Plotseling zit ik continue te staren naar de Zenith Defy Skyline. Was het de Defy die in het blauw werd/wordt aangeboden, was het de nieuwe aanwinst van @tompj ? Waren het de foto’s van dit horloge die random langskwamen in het Zenith topic? Ik weet het niet meer.
Wel weet ik dat ik vaak blijf hangen bij een geïntegreerde bracelet, zoals de Christopher Ward The Twelve of een Tissot PRX. Deze Zenith met geïntegreerde bracelet en hoekige bezel ziet er zo mooi afgewerkt uit. Alle filmpjes en reviews op Youtube en het net heb ik bekeken. Pohhh, das een mooi ding. De Zenith Defy Skyline wordt vaak vergeleken met de AP Royal Oak. Toch vind ik, en vertelt de geschiedenis, dat de Defy een eigen ontwerp is, die verder teruggaat dan het ontwerp van de Royal Oak.

Eerst maar eens passen. Ga ik reageren op de blauwe Defy hier in het blauw of zoek ik online? Nieuw wil ik hem niet kopen. Bij een juwelier waar ik vaak in de buurt ben zie ik de blauwe Defy Skyline aangeboden worden. Uit 2023, weinig gedragen (ja natuurlijk, dat zou ik ook zeggen). Afspraak gemaakt. Wauw wat een mooi afgewerkt horloge en inderdaad geen gebruikerssporen te zien! Bracelet op maat maken is nog een heel gedoe. Twee schroevendraaiers aan beide kanten nodig. Geen fijn verstelling dus je moet een beetje geluk hebben. En dat heb ik.
Nu niet de kop gek laten maken, eerst naar huis, geen impulsaankoop doen. Mezelf die zaak uitgetrokken en naar huis.

Mijn vrouw vond het een zeer mooi horloge maar de Mark XX vond ze misschien net wat mooier omdat die iets allrounder is. Ook twijfelde zij over de 1/10de small second die continue ronddraait. Toch heb ik naar mijn gevoel geluisterd. Die Mark XX komt er misschien nog wel eens. Dat zou een mooie toekomstige zesde toevoeging aan mijn collectie kunnen zijn.

Vorige week maandag het horloge opgehaald bij de juwelier. Het horloge overtreft mijn verwachtingen. Heb voor de blauwe plaat gekozen, omdat ik al een aantal zwarte horloges heb. Daarnaast is blauw een kleur die mij past. Het blauw in de plaat is steeds een andere blauw, afhankelijk van de lichtinval. Van heel donker blauw (denim kleur) naar azuurblauw bij fel licht onder een hoek. De plaat heeft diepte door de verdiepte kruisjes, een prachtig effect.
Het datumveld heeft de juiste kleur. De small second stoort me in de praktijk helemaal niet. Sterker nog, ik vind het een meerwaarde. Je ziet het El Primero 3620 uurwerk in werking op een manier die, bij mijn weten, nog niet eerder vertoond is. De kast, de bracelet, de snelle bandenwissel naar de blauwe rubberband, het is allemaal zeer hoogwaardig. De bracelet zit fantastisch om mijn 17,5 centimeter pols. Zelfs iets beter nog dan mijn Speedmaster met fijn verstelling, moet ik eerlijk zeggen.

De Defy Skyline is 1 mm kleiner in diameter en 1 mm dunner dan de Speedmaster Professional. Dat laatste zou je niet zeggen maar dat komt doordat het hoogste punt van de Speedmaster het saffier is en van de Defy de metalen bezel (ongeveer zelfde niveau als het glas overigens). Toch moet ik toegeven dat de Zenith door de scherpe kasthoeken en de hoge bezel er ietwat chunky uitziet. Hij wordt wel eens gekenmerkt als “een aanwezig sporthorloge”. Ik vind het prachtig.

Als laatste de prestaties van het El Primero 3620 uurwerk. Ik heb het horloge nu ruim een week gedragen (met uizondering van de nachten). Het horloge loopt net geen 1 (!) seconde achter na deze week. Daarnaast heb ik gemerkt dat ik het horloge marginaal sneller kan laten lopen door het 's nachts op z’n kroon neer te leggen. Wat een prestaties van dit mooie El Primero uurwerk, welke je door de glasbodem kunt aanschouwen.

Dan nu de foto’s, uit de hand genomen met mijn telefoon. Niks professioneels aan dus.

Ik hoop dat het een verhaal is geworden wat leuk is om te lezen. Het doel was om mijn enthousiasme te tonen over dit mooie stukje techniek.

171 likes

Mooie aanwinst, veel draagplezier!

1 like

Geweldige aanwinst. Maar ja, hoe kan ik iets anders vinden? Blauw is ook heel mooi. Die geweldige plaat! Echt een topper. En zoals bij Zenith te doen gebruikelijk, geweldig afgewerkt. Van harte!!

2 likes

Gaaf man, van harte!

1 like

Mooi, geniet er van!

1 like

Geweldig.
Gefeliciteerd.

1 like

een prachtig exemplaar,
en om eerlijk te zijn heeft de metalen band de voorkeur bij mij,
draag hem iig met plezier

1 like

Heel fraai!! Gefeliciteerd ermee en geniet ervan

1 like

Mooie aanwinst, ik vind de stalen band geweldig.
Veel plezier met je Zenith!:watch:

1 like

Supermooi, gefeliciteerd!

1 like

Gefeliciteerd met je prachtige aanwinst :ok_hand:

1 like

Poh, wat een mooierd. Die rubberen band en de sluiting daarvan zijn ook echt subliem!

1 like

Helemaal in orde. Plezier ermee!!

1 like

Veel plezier ervan.

1 like

Mooi hoor, Veel draagplezier!

1 like

Leuk verhaal en mooie aanwinst :+1:t2::+1:t2:

1 like

:ok_hand:t3:

1 like

Mijn beste,

Fraaie aanwinst hoor.
Proficiat!!

Veel draagplezier dan ook met deze glorieuze tijdgenoot.:watch:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

1 like

Heel mooi :ok_hand: Gefeliciteerd met de aanwinst

Is dat niet storend? Ik bedoel die secondewijzer en niet de bemoeizuchtige vrouw :grin:

1 like

Heel mooi, zeker op de rubber strap! Gefeliciteerd :partying_face:

1 like