Goedenavond HF,
Het is alweer even geleden dat ik een NA gepost heb. Dit bijzondere “horloge” leek me een mooie aanleiding er weer eens een te schrijven.
Hoewel ik normaal niet zoveel om leeftijd of verjaardagen (van mezelf dan) geef, kon ik er niet omheen dat 50 jaar worden toch echt wel een mijlpaal is. Al was het alleen maar omdat in het Twentse dorp waar ik woon, er met de hele buurt een Abraham in de tuin gezet wordt, compleet met spandoeken met Twentse teksten erop, verlicht door een beste schijnwerper. Een heel leuk en vooral ook erg gezellig gebeuren.
Er staan nog best wat horloges op de lijst die ik ooit wel eens in de horlogekist zou willen zien, en dat zou dus best een passend geschenk zijn. Echter de rest van mijn familie heeft niet zoveel met horloges. Dus daarom viel de keuze op een wandklok, en wel eentje uit de Earth serie van de firma QlockTwo. Voor diegenen die het merk niet kennen: deze klok geeft de tijd aan in tekst. De woorden worden gemaakt uit een vierkant van letters en lichten op als dat nodig is. Een voorbeeldje van hun website:
Het concept van de Earth klok is bedacht door Marco Biegert en Andreas Funk, twee Duitsers uit Schwäbisch Gmünd, een stadje ten oosten van Stuttgart. De klokken worden hier sinds 2009 gemaakt. Ze zijn verkrijgbaar in verschillende maten, van een bureauklokje van 13,5 cm tot een wandklok van een gigantische 1,8m in het vierkant.
Een paar jaar geleden vielen deze me op bij juwelier Reijersen in Oudewater. Nog even heb ik gedacht er zelf eentje te maken, maar dat is er nooit van gekomen. Daarom moest er nu maar eens het origineel aan de muur komen te hangen. Maar welke versie dan? Er is een enorme keuze.
Gelukkig kon Reijersen regelen dat er een aantal op zicht naar hen werden opgestuurd, zodat ik er een aantal die mij en mijn vrouw het mooiste leken, in het echt konden bekijken. Dus zijn we samen, de kids lekker thuis gelaten, in de kerstvakantie naar Oudewater gereden, waar we zeer gastvrij zijn ontvangen door Adriaan en zijn team. Onder het genot van een hapje en een drankje werd het al vrij snel duidelijk dat het tussen de woenstijnzand gekleurde Desert en wat donkerdere Glintscape ging. Beiden hebben een prachtige plaat met veel details en reliëf. De wijzerplaat van de Glintscape is gemaakt van een dunne plaat sediment gesteente, dat voor elke klok weer anders is. Die laatste is het uiteindelijk ook geworden. Hierbij nogmaals dank aan Adriaan en zijn gastvrije team voor de uitstekende service en geduld met kiezen!
Eenmaal thuis de doos maar eens openen. Dan zie je dat Anita voor ons haar handen heeft laten wapperen en deze in elkaar gezet heeft:
Daaronder kom je eerst de wijzerplaat tegen:
En dan de behuizing van de klok waar de verlichting in zit:
Met de meegeleverde witte handschoentjes kan je dan de wijzerplaat op de klok zetten, en met een aantal magneten klikt hij vast. Het resultaat mag er zijn:
De beide heren hebben er oog nog hun handtekening en een uniek nummer opgezet:
Om het geheel aan de muur te hangen zit er een frame bij, en een aantal opties om de klok van stroom te voorzien via een USB aansluiting. Je kan hem zowel op een wandcontactdoos monteren of de langere USB kabel langs / in de muur verwerken. Dat laatste gaat misschien nog wel eens gebeuren, maar voor nu moet hij maar even langs de muur lopen:
Om de klok gelijk te zetten is er een app voor je telefoon, waarmee de telefoon met de flitser zijn tijd naar de de klok kan zenden. Werkt perfect! Alternatief kan het ook met knopjes aan de achterkant. Ondanks dat hij niet zelf met een internet tijd of atoomklok synchroniseert, loopt hij zeer nauwkeurig, als in HAQ nauwkeurig. Mijn schatting is rond de +3 - +5 seconden per jaar. Nice!
Al met al zeer in mijn nopjes met deze QlockTwo.
Bedankt voor het lezen!