Een Alpina 943 chronograaf met Weense geschiedenis
Ik verzamel inmiddels al meer dan 10 jaar horloges. In die tijd heb ik steeds vaker het gevoel dat de vijver met bijzondere fresh to market vondsten langzaam opdroogt.
Dat ene horloge dat decennia jaren onaangeraakt in een lade heeft gelegen. Dat vergeten doosje op zolder. Het soort vondsten waarvan je soms denkt: bestaan die eigenlijk nog wel? Gelukkig bewijst het lot soms het tegendeel.
Deze Alpina is zo’n “untouched” exemplaar dat zelfs binnen mijn microscopisch kleine verzamel niche van Alpina chronografen een klein wonder genoemd mag worden.
Naar schatting werd deze Alpina chronograaf rond 1938 geleverd aan de winkel van vermoedelijk Matthias Meindl, gevestigd aan de Burgstrasse 3 in Wenen. Een adres dat nog steeds verbonden is met horloges, want vandaag de dag bevindt zich hier een horlogewinkel van de familie Schmollgruber.

Rondom de naam Meindl in Wenen zijn meerdere adressen en verbanden terug te vinden, waardoor het lastig is om het verhaal met volledige zekerheid te reconstrueren. Wat we wel weten: Matthias Meindl stond in 1938 geregistreerd bij de Oostenrijkse Alpina Uhrmacher Genossenschaft.
Een periode waarin Alpina veel werkte via een netwerk van geselecteerde horlogemakers en distributeurs die volgens dezelfde kwaliteitsstandaarden opereerden. Het is dus zeer aannemelijk dat dit horloge ooit in zijn winkel heeft gelegen.
Een door Alpina geproduceerde chronograaf, maar dubbel gesigneerd door de lokale horlogezaak die hem verkocht: Meindl Wien.
Eigenlijk zou je denken dat zo’n horloge destijds makkelijk een nieuwe eigenaar vond. Maar blijkbaar liep het anders.
Bijna 90 jaar later dook het horloge weer op in Wenen, gevonden in een oud doosje tussen verder vrij doorsnee sieraden. En alles wijst erop dat deze chronograaf nauwelijks gedragen is.
Dus wat lag daar al die jaren verstopt?
Een vroege pump-pusher chronograaf van slechts 32mm. Bescheiden naar moderne standaarden, maar eigenlijk precies zoals een horloge hoort te zijn. Deze dun afgewerkte kast met daarin het Alpina kaliber 943. Een uurwerk dat door sommigen misschien zelfs als een manufacture kaliber gezien mag worden.
Maar voor mij zit de echte magic in de wijzerplaat.
Een matte, bijna korrelige zwarte plaat. Een tweekleurige bedrukking. Radiaal geplaatste Arabische cijfers en natuurlijk de Meindl-signatuur, die bijna 90 jaar later nog steeds een stukje van de geschiedenis vertelt.
Gelukkig hebben we bijna 90 jaar later zoiets als het internet. Het horloge zal fysiek weer in een kluis verdwijnen. Maar nu kan deze Alpina eindelijk eens zijn pracht laten zien na 1938.