NA .... AlpiNA

Toch maar weer eens een NA … en deze keer een interessante zoektocht.

Had ooit een rode draad voor een collectie: de verschillende complicaties. Chronograaf, Moonphase, GMT, Worldtimer, etc. In meer of mindere mate daadwerkelijk een collectie gehad, maar ook weer afgebouwd, uitgebreid, etc. Jullie zijn met het fenomeen bekend.

Een bepaalde ‘complicatie’ had ik nog nooit gehad: een supercompressor. Ik zou het wel leuk vinden om een originele echte supercompressor te hebben, maar die komen vooral uit de 60er jaren - dus vintage - en waren ook altijd wel ‘klein’ - tussen de 36 en 38mm. Ik had zowel geen zin in vintage maar ook niet in 36 of 38 mm.

In huidige maatvoering zijn er nauwelijks echte Supercompressors te vinden. Christopher Ward had er een, Enicar ook, Circular - Duitse microbrand - ook en ook YEMA tot voor kort. Maar toch … allemaal niet mooi (IMHO), of te klein, of niet meer te krijgen, of aan de prijs.

Terwijl de uitvinding van de supercompressors in de 60er jaren nog een functie had - een betrouwbare manier om een horloge tot flinke diepte waterdicht te krijgen - hoeft dat tegenwoordig ook helemaal niet meer. Met een ‘normale’ kast kun je al tot 300 meter (zou je dat willen :slight_smile: ).

Dus tegenwoordig zijn de compressoren doorgaans alleen het ‘type’ en als zodanig meer een hommage aan de 60er jaren - en met moderne maatvoering. Alpine, Longines, etc.
Prachtig, mooie lookalikes, maar niet de oude EPSA kast.

Heb nog gekeken naar een mooie Yema, maar uiteindelijk de keuze gemaakt voor een moderne remake met moderne maatvoering. Een Alpina Seatrong Heritage Diver.
Niet de ‘echte’ supercompressor voor de (inmiddels niet meer bestaande) collectie van complicaties. Maar wel gewoon een mooi en fijn dragend horloge.

Hoor graag jullie mening … voorkeur voor origineel (en desnoods vintage of klein) of kan remake ook door de beugel?

38 likes

Erg mooi! Veel draagplezier!

Ben niet bekend met Supercompressor horloges,
maar deze vind ik prachtig.

Gefeliciteerd!

Mijn beste,

Gefeliciteerd met deze getalenteerde Alpina Seatrong Heritage Diver.
Wat een mooie uitstraling heeft de wijzerplaat.
Mijn complimenten!!

Ik wens je er een formidabele tijd mee. :watch:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

Hij is gaaf. Klassiek, maar stoer.
Heb zelf een Phoibos in de compressor style, vind het een leuke variatie van het duiker thema.
Geniet ervan!

Strak minimalistisch klokje
:+1:

Vet

Mooi met vintage vibes :ok_hand:

Dit horloge stond vanavond op Catawiki en is verkocht aan een Oostenrijker die veel biedt/koopt. Hoe werkt dat dan? Doet hij dit in opdracht?

Mooi horloge, zeker geen verkeerde keuze :ok_hand:t3:

Aan een “echte” nieuwe compressor hangt dan ook wel een prijskaartje, deze Sherpa bijvoorbeeld;

Vraag is of dat het je waard is. Denk dat je een mooi alternatief hebt.

Mooi klokje en dus…

Gefeliciteerd-NA

Ik had er eentje van ball bekeken, maar dan om als backup horloge die echt mee de plomp ingaat. En ook nog van een paar andere merken. Bij nader inzien denk ik dat ik voor dat doel toch weer gewoon voor een quartz ga.

Het concept van de dubbele kroon en interne ring vind ik wel echt top.

https://www.ballwatch.com/en/search?search=BALL+Engineer+Master+II+Diver+Chronometer

Mooi horloge, veel draag plezier

Een interne duikring, mooi! Gefeliciteerd.

Gefeliciteerd mooi horloge